یادداشت میهمان؛

«آتش بس» میان اسرائیل و فلسطینیان پایدار نیست

یادداشت/ مساله احساس پیروزی در میان فلسطینی‌ها و احساس شکست در میان صهیونیست‌ها خود بزرگ‌ترین دستاورد است. در میان شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای داخل رژیم ‌صهیونیستی کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید ما در این جنگ پیروز شدیم، زیرا این رژیم در جنگ نتوانست زمینه‌های تهدید را از بین ببرد.

تصویر «آتش بس» میان اسرائیل و فلسطینیان پایدار نیست

سایت خبری پرسون ـ براساس اطلاعاتی که از منابع قابل ‌اتکا کسب شده، هنوز هیچ شروطی درباره آتش‌بس مورد توافق طرفین قرار نگرفته است. ظرف یک تا دو روز آینده گروهی از مصر به غزه و رژیم‌صهیونیستی سفر خواهند کرد تا بتوانند ازطریق میانجیگری توافقی را میان دو طرف شکل دهند؛ پس می‌توان گفت آتش‌بس کماکان شکننده است.

یک قضیه به مسجدالاقصی بازمی‌گردد که اوباش مورد حمایت نتانیاهو به مسجدالاقصی حمله می‌کردند. موضوع دوم محله شیخ جراح در قدس بود که دادگاه‌های رژیم‌صهیونیستی قصد داشتند مردم فلسطینی را از این محله اخرج کنند. موضوع سوم نیز بحث بازسازی غزه و شکستن محاصره است. در نبرد سال 2014 قرار بود محاصره این منطقه برداشته شود، اما طرف صهیونیستی برخلاف تعهدات خودش به این مساله تن نداد.

پس این سه مورد زمینه نبردهای اخیر بوده‌اند. درکنار این سه موضوع باید توجه داشت که زمینه اصلی تعارض اشغالگری صهیونیست‌ها است که این مسائل نیز جزئی از این زمینه کلان به‌شمار می‌روند. به همین دلیل است که به‌نظر نمی‌رسد آتش‌بس ایجادشده از پایداری برخوردار باشد و بتواند در طولانی‌مدت دوام بیاورد؛ خصوصا به این دلیل که گروه‌های فلسطینی در نبرد خود دستاوردهای بسیاری را محقق کرده‌اند. گروه‌های فلسطینی موفق شدند در این نبرد معادله جدیدی را در میدان میان خود و صهیونیست‌ها حاکم کنند.

مساله احساس پیروزی در میان فلسطینی‌ها و احساس شکست در میان صهیونیست‌ها خود بزرگ‌ترین دستاورد است. در میان شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای داخل رژیم ‌صهیونیستی کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید ما در این جنگ پیروز شدیم، زیرا این رژیم در جنگ نتوانست زمینه‌های تهدید را از بین ببرد. تل‌آویو در مدت دو هفته بمباران غزه نتوانست شلیک راکت از این منطقه را متوقف کرده یا حتی میزان شلیک‌ها را تا اندازه موثری کاهش دهد. همچنان نیز سایه راکت‌باران بالای سر مناطق صهیونیست‌نشین وجود دارد.

درمقابل اما طرف فلسطینی موفق شد معادله‌ای در کنش و واکنش‌های جنگ ایجاد کند. دیگر همانند جنگ‌های گذشته این فلسطینی‌ها نبودند که زیر آتش قرار داشتند، بلکه اکثر شهرها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین زیر آتش قرار گرفته بودند. این مساله خود یک دستاورد بسیار بزرگ بود. رژیم‌صهیونیستی توانایی ادامه جنگ را نداشت.

جبهه داخلی رژیم دیگر تحمل ادامه راکت‌باران را نداشت. برای متوقف شدن راکت‌باران‌ها ممکن است تل‌آویو در گام‌های اولیه آتش‌بس امتیازاتی را به‌صورت موقف به فلسطینی‌ها بدهد، اما اینکه انتظار داشته باشیم مشکلات به‌صورت ریشه‌ای حل می‌شوند، این‌گونه نخواهد شد.

اعتمادبه‌نفسی که فلسطینی‌ها در جنگ به‌دست آوردند باعث می‌شود آنها در آینده همچنان تلاش‌ها برای ناامن‌سازی جبهه داخلی رژیم‌صهیونیستی را ادامه دهند.

علیرضا تقوی نیا_کارشناس مسایل خاورمیانه

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

290091

مطالب مرتبط