یک حقوقدان در گفتگو با پرسون:

قانونی گریزی با برگ و ماسک!/ فرهنگ‌سازی متوقف شده است

کارشناس حقوق و مدرس دانشگاه گفت: کسی که به راحتی پلاک خودروی خویش را در برابر دوربین‌های راهنمایی و رانندگی مخدوش و یا می‌پوشاند و در مقابل حرکتی از سوی نهادهای نظارتی اعمال نمی‌شود، همین امر به صورت مستقیم زمینه تشویق این قانون‌گریز به سمت قانون شکنی‌های بزرگ‌تر خواهد شد.

تصویر قانونی گریزی با برگ و ماسک!/ فرهنگ‌سازی متوقف شده است

کردستان ـ دکتر علیرضا مستوفی، کارشناس حقوق و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سایت خبری پرسون در کردستان عنوان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر به ویژه با شیوع کرونا، عینا شاهد ایجاد برخی از باورهای اشتباه و ضدفرهنگی در عرصه جامعه هستیم.

مستوفی تاکید کرد: در بسیاری از حوزه‌های مختلف همچنان شاهد یک قانون‌گریزی از سوی شهروندان هستیم، که این قانون‌گریزی می‌تواند عواقب بسیار ناخوشایندی برای جامعه با وجود فرهنگ چندین هزارساله این مملکت داشته باشد.

این حقوقدان با اشاره به نهادینه شدن بسیاری از ناهنجاری با شیوع کرونا، گفت: متاسفانه موضوع مهمی که در بحث کرونا علنا فراموش شده، فرهنگ‌سازی بود و همین عاملی گشت تا بسیاری در این آشفته بازار، قانون‌گریزی جدیدی را ابداع کنند که این نوع و مدل از قانون‌گریزی‌ها کم نیستند.

مستوفی بیان کرد: یکی از بارزترین این قانون شکنی‌ها مخدوش کردن پلاک خودروهای شخصی از سوی رانندگان برای عبور از قوانین و محدودیتهای کرونایی است.

این مدرس دانشگاه آزاد کردستان گفت: این قانون ‌شکنی شاید در ظاهر یک جرم خلاف باشد، ولی این ارتکاب به جرم و در مقابل عدم برخورد سخت قانونی می‌تواند مدل‌های جرم را تشدید کند، بحث ما شاید در ظاهر مخدوش کردن پلاک و یا دیگر جرم‌های ریز و کوچک باشد، اما مسئله این است که این جرم‌های خُرد در فردایی نه چندان دور به جرائم بزرگ و حتی سازمان‌یافته تغییر شکل می‌دهند.

مستوفی با انتقاد از عملکرد ضعیف و منفعلانه رسانه‌ها در بحث فرهنگ‌سازی، گفت: کار رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی ایجاد سرگرمی صِرف برای مخاطب نیست، بلکه رسانه سهم بزرگی در فرهنگ سازی و تعریف و نهادینه‌سازی قوانین مدنی، کیفری و جزایی را برعهده دارند که متاسفانه به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

این حقوقدان ادامه داد: کسی که به راحتی پلاک خودروی خویش را در برابر دوربین‌های راهنمایی و رانندگی مخدوش و یا می‌پوشاند و در مقابل حرکتی از سوی نهادهای نظارتی اعمال نمی‌شود، همین امر به صورت مستقیم زمینه تشویق این قانون‌گریز به سمت قانون شکنی‌های بزرگ‌تر خواهد شد.

مستوفی افزود: شاید این مملکت در بحث فرهنگی یکی از کهن‌ترین کشورهای جهان باشد، ولی در سالهای اخیر بسیاری از فرهنگ کهن این دیار که اکنون در کشورهای توسعه یافته الگو شده‌اند، در ایران خودمان به دست فراموشی سپرده شده‌اند که این حقیقت تلخی است که باید آن را بپذیریم.

آیین مهر ـ استان کردستان

289454