یک مقام صنفی در گفتگو با پرسون؛

آبرفتگی حمام های عمومی پایتخت / کسب وکار ماساژ در معرض ورشکستگی قرار دارد

رئیس اتحادیه حمام سنتی، ماساژ و سونا گفت: حمام های تهران هر سال تعدادشان کمتر می شود، علت این موضوع نیز بر می گردد به بی تدبیری دولت ها که از برخی اصناف حمایت نمی کنند و این روزها برای صنف حمام داران توجیه اقتصادی ندارد که بخواهند مجموعه شان را اداره کنند.
تصویر آبرفتگی حمام های عمومی پایتخت / کسب وکار ماساژ در معرض ورشکستگی قرار دارد

سید مهدی سجادی رئیس اتحادیه حمام سنتی، ماساژ و سونا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پرسون گفت: حمام های عمومی یکی از مهم ترین نیاز اقشار کم درآمد جامعه به حساب می آید که متاسفانه از زمان دولت آقای «احمدی نژاد» که موضوع یارانه ها مطرح شد؛ حامل های انرژی گران شد و آب 30 برابر و گاز 10 برابر با افزایش قیمت مواجه شد و در دولت آقای روحانی نیز وزارت نیرو اقدام به افزایش قیمت در انرژی انجام داده است که موجب شده حمام های عمومی یک پس از دیگری بسته شوند.

او ادامه داد: موضوع حمام ها یک موضوع کاملا بهداشتی است آن هم برای کلانشهر تهران که حجم زیادی از مهاجران به کلانشهر تهران برای اشتغال سفر می کنند و حمام های عمومی یک از ملزومات بهداشت فردی به حساب می آید که متاسفانه افزایش هزینه ها موجب کاهش مراجعه به حمام های عمومی توسط اقشار ضعیف جامعه شده است.

ما مشکلات بسیاری در این صنف داریم، اجحافی که به این صنف شد بی نهایت است، یکی از این اجحاف ها از سوی شهرداری و دولت بود چرا که هیچ حمایتی از حمام های عمومی نمی کند.

سجادی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه چه تعداد حمام عمومی در تهران فعال هستند؟ پاسخ داد: آمار فعالیت حمام های عمومی در شمال تهران خیلی بیشتر از این تعداد بوده است و در حال حاضر در محله قلهک دو واحد دایر است، بیشتر حمام های عمومی در غرب و شرق و به خصوص جنوب وجود دارد؛ مجموع حمام ها در سطح شهر تهران نزدیک به 70 حمام فعال است که 25 حمام نیز تعطیل شده است.
این مقام مسئول افزود: اقشار کارگر مهاجر به تهران بیشتر از این مجموعه ها استفاده می کنند که جا دارد دولتمردان توجه بیشتر به این صنف کنند، به طور مثال چه ایرادی دارد که آب و گاز حمام های عمومی رایگان باشد و این صنف به هموطنان بیشتر در حوزه بهداشت سرویس دهی داشته باشد، در حال حاضر نرخ استحمام در هر ساعت 35 هزار تومان است، اما همکاران بنده کمتر از این میزان از مراجعه کنندگان دریافت می کنند و به این دلیل اقشاری که به این مجموعه ها مراجعه می کنند توان پرداخت این میزان را ندارند.
او تصریح کرد: ما مشکلات بسیاری در این صنف داریم، اجحافی که به این صنف شد بی نهایت است، یکی از این اجحاف ها از سوی شهرداری و دولت بود چرا که هیچ حمایتی از حمام های عمومی نمی کند.

ملک میلیاردی برای درآمد اندک!

متاسفانه به قدری اداره اماکن، وزارت بهداشت و شهرداری ها با واحد های ماساژ برخورد نامناسب دارند که عده ای برای راه اندازی این صنف به شکل زمینی مشغول به کار شده اند و به همین خاطر افراد سودجو و کلاهبردار وارد این حوزه کار می شوند.

سجادی یادآور شد: این روزها توجیه اقتصادی برای صنف حمام دارن وجود ندارد؛ چرا که ملک یک هزار متری حمام ماهیانه 5 میلیون درآمد دارد در حالی که بیش از این مبلغ ملک شان ارزشمند است؛ در نتیجه برخی از حمام ها تخریب می شوند.

این مقام مسئول صنفی درپاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه بخشی از حمام های عمومی پایتخت در چند سال اخیر تغییر کاربری داده اند و اقدام به تخریب و ساخت و ساز مجتمع تجاری و مسکونی کرده اند علت این تغییر کاربری چیست؟ گفت: طبیعتا مالکان حمام ها حاضر نیستند که ملک میلیاردی خود را برای یک درآمد اندک در نظر گیرند به همین خاطر دست به تغییر کاربری می زنند، این تعداد حمامی هم که این روزها فعال هستند و تغییر کاربری نداده اند به دلیل مشکلات ملکی بوده است در غیر این صورت آنها نیز فعالیت خود را تغییر خواهند داد.

سجادی به موضوع قرار نگرفتن این صنف در دسته های تعطیلی کرونا نیزاشاره کرد، افزود: به قدری این صنف مظلوم است که حتی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز نمی داند حمام های عمومی را در چه گروهی قرار دهد.

او گفت: موضوع کرونا نیز این روزها عامل بسته شدن حمام ها شد و واحدهای ماساژ از ابتدای ویروس کرونا تا به امروز تعطیل شده اند، این در حالی است که در واحد های ماساژ افراد جوان فعال هستند و این افراد مدت هاست بیکار شده اند، در تهران حدود 40 واحد ماساژ به شکل قانونی فعالیت دارند که چند واحد به دلیل شرایط کرونایی اقدام به بستن مجموعه خود کرده اند و مابقی نیز موقتا تعطیل هستند.

رئیس اتحادیه حمام سنتی، ماساژ و سونا در این خصوص گفت: متاسفانه به قدری اداره اماکن، وزارت بهداشت و شهرداری ها با واحد های ماساژ برخورد نامناسب دارند که عده ای برای راه اندازی این صنف به شکل زمینی مشغول به کار شده اند و به همین خاطر افراد سودجو و کلاهبردار وارد این حوزه کار می شوند.

گفتگو از: محمدخادمی

289394