کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

خروج از افغانستان نشانه شکست استراتژی‌های آمریکا در خاورمیانه است

خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان به دلیل عدم موفقیت آمریکا در برقراری صلح و ثبات خودخواسته در افغانستان و منطقه است. دولت آمریکا با هزینه‌کرد میلیاردها دلار طی بیست و چند سال اخیر در افغانستان بدون دستیابی به اهداف و آرمان‌های خود مجبور به خروج از افغانستان شد.
تصویر خروج از افغانستان نشانه شکست استراتژی‌های آمریکا در خاورمیانه است

محمدرضا فرقانی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص خروج آمریکا و ادامه شکست ۲۰ ساله در خاورمیانه عنوان کرد: در پی توافقی که سال گذشته بین طالبان و دولت آمریکا امضا شد آمریکا باید نیروهای نظامی خود را تا اواخر اردیبهشت امسال از افغانستان خارج کند اما از آنجایی که بدقولی و بدعهدی از خصیصه‌های ذاتی نظام سیاسی و دولت‌های آمریکاست، دولت آمریکا اعلام کرد که تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) به خروج نیروهای خود از افغانستان خاتمه خواهد داد یعنی دولت آمریکا در این بین، ۵ ماه فرصت را از بین می‌برد و بدعهدی و بدقولی می‌کند.

فرقانی تصریح کرد: خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان به دلیل عدم موفقیت آمریکا در برقراری صلح و ثبات خودخواسته در افغانستان و منطقه است. دولت آمریکا با هزینه‌کرد میلیاردها دلار طی بیست و چند سال اخیر در افغانستان بدون دستیابی به اهداف و آرمان‌های خود مجبور به خروج از افغانستان شد.

وی ادامه داد: به دلیل مقاومت‌هایی که توسط نیروهای مردمی افغانستان و گروه طالبان در برابر اشغال خاک کشورشان صورت گرفت، نهایتاً آمریکا علی‌رغم میل باطنی مجبور شد که با گروه طالبان این توافق را در دوحه امضا کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار داشت: آمریکایی‌ها برای ورود به افغانستان اجازه خاصی نگرفتند و این کشور را ۲۰ سال پیش، در اواخر سال ۸۰ اشغال کردند و نظام سیاسی حاکم بر افغانستان را که در آن زمان طالبان بود از قدرت برکنار کردند.

محمدرضا فرقانی در پایان خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها با هزینه سنگینی که در این کشور کردند، نیامده بودند که بروند و آمده بودند که در افغانستان به خاطر موقعیت ژئوپلیتیکی که دارد، بمانند و در آنجا چین، ایران و روسیه را کنترل کنند و افغانستان را به میدان عمل و میدان دیپلماسی خود برای ضربه زدن به محور تهران- مسکو- پکن تبدیل کنند اما خوشبختانه با مقاومت‌هایی که صورت گرفت آمریکا در رسیدن به این هدف ناموفق بود و نهایتاً مجبور به خروج از افغانستان شد.

288620

مطالب مرتبط