فرقانی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

محور تهران- پکن- مسکو، مخوف‌ترین کابوس آمریکا

چین، ایران و روسیه کشورهایی هستند که دارای توانایی‌های بالقوه و بالفعل بالایی در سطح جهانی هستند و تنها محوری است که می‌تواند در برابر سیاست‌های ظالمانه آمریکا در سطح جهانی ایستادگی کند و با آن به مقابله برخیزد.
تصویر محور تهران- پکن- مسکو، مخوف‌ترین کابوس آمریکا

محمدرضا فرقانی کارشناس ارشد سیاسی وزارت خارجه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص اهداف محور سه جانبه چین، ایران و پکن گفت: لاوروف در یک سفر دوره‌ای به کشورهای منطقه، ابتدا به پاکستان رفت و سپس به جمهوری اسلامی ایران آمد. روس‌ها از این سفر اهداف زیادی نظیر اهداف اقتصادی و سیاسی، همکاری‌های نظامی و امنیتی و ... را دنبال می‌کنند.

فرقانی ادامه داد: در بخش سیاسی، همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه در زمینه مسائل منطقه‌ای مانند مسئله افغانستان و تلاش‌ برای برقراری صلح در این کشور، نزدیکی تهران، مسکو و پکن در ارتباط با تحریم‌های ظالمانه‌ای که آمریکا به عنوان یک اهرم سیاسی علیه کشورهای مختلف در سطح جهان شروع کرده و روز به روز آن را توسعه می‌دهد و مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا، است.

وی همچنین افزود: در زمینه اقتصادی نیز گسترش روابط و همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه با توجه به عضویت ایران در سازمان تجاری کشورهای اوراسیا، مد نظر است.

این کارشناس ارشد سیاسی وزارت خارجه تصریح کرد: محور پکن- تهران- مسکو در مقابله با سیاست‌های یکجانبه‌گرایی آمریکا از سال‌ها پیش شکل گرفته و روز به روز به سمت عملیاتی‌تر شدن، اجرایی‌تر شدن و محکم‌تر شدن پیش می‌رود.

فرقانی در ادامه اظهار داشت: چین، ایران و روسیه کشورهایی هستند که دارای توانایی‌های بالقوه و بالفعل بالایی در سطح جهانی هستند و تنها محوری است که می‌تواند در برابر سیاست‌های ظالمانه آمریکا در سطح جهانی ایستادگی کند و با آن به مقابله برخیزد.

وی بیان کرد: چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا که به سرعت در حال پیشروی است، مطرح است و کشوری است که عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است.

این کارشناس ارشد سیاسی وزارت خارجه ادامه داد: روسیه عضو دائم شورای امنیت است و از نظر نظامی، قدرت برتر جهانی محسوب می‌شود، توانایی‌های نظامی و امنیتی بسیار بالایی دارد و از تجربیات سیاسی و حقوقی خوبی در سطح جهانی برخوردار است.

وی همچنین عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران دارای موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک بسیار ویژه‌ای در سطح بین‌المللی و منطقه است و ایران و روسیه به تنهایی حدود نیمی از منابع انرژی فسیلی جهان را در اختیار دارند که این خود قدرت بسیار بالایی در سطح جهانی است.

محمدرضا فرقانی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر محور سه جانبه توسط چین، ایران و روسیه تنها محور در سطح جهانی است که در مقابل سیاست‌های آمریکا ایستاده و این محور در حال قدرتمند شدن و در حال بروز است.

286752