ملازهی در گفت‌و‌گو با پرسون؛/ بخش اول

ایالات متحده مصمم به خروج از افغانستان است/ بایدن زمان خروج را تغییر داده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: دستگاه امنیتی آمریکایی از اواخر دوران اوباما متوجه شد که توان شکست طالبان و پیروزی نظامی را ندارد. بنابراین آمریکا به دنبال خروج آبرومندانه از افغانستان بدون تکرار تجربه  اتحاد شوروی سابق در قرن 21 و یا انگلیس در قرن 19 است.
تصویر ایالات متحده مصمم به خروج از افغانستان است/ بایدن زمان خروج را تغییر داده است

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفت: ایالات متحده در تحقق این بحث جدی است. بر اساس توافق خلیل زاد و ملابرادر در زمان ریاست جمهوری ترامپ، تاریخ اول ماه مه مشخص شده بود که با شروع به کار بایدن، وی اعلام کرد؛ این بحث به دلیل مشکلات فنی امکان اجرا ندارد. اخیرا بایدن طرح مد نظر خود را مشخص کرده است؛ که بر اساس آن نیروهای آمریکایی آخر ماه مه تا یازدهم سپتامبر که روز حمله القاعده به ساختمان دوقلو نیویورک است؛ به تدریج از این کشور خارج شوند.

ملازهی ادامه داد: فاصله پنج ماهه در اجرای این توافق باعث شده که طالبان مدعی نسخ این تفاهم شود و این که در شرایط فعلی موضع آنها تغییر کند یا نه، مشخص نیست.

وی افزود: بایدن، طالبان را تهدید کرده که در صورتی که در زمان خروج نیروهای آمریکایی و ناتو حمله‌ای علیه آنها رخ دهد؛ ایالات متحده واکنش سختی نشان می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که در خصوص خروج آمریکا از افغانستان تردیدی وجود ندارد؛ گفت: حداقل شکل کنونی حضور آمریکا در این کشور که به صورت نیروهای نظامی و ارتش مستقر است؛ تغییر می‌کند. ممکن است که ایالات متحده تجربه عراق را در افغانستان تکرار کند؛ به گونه ای که در سفارت آمریکا حدود 2 تا 3 هزار نیرو تحت عنوان دیپلمات و نیروی امنیتی باقی ماندند.

ملازهی در خصوص علت خروج ایالات متحده از افغانستان، بیان کرد: دستگاه امنیتی آمریکایی از اواخر دوران اوباما متوجه شد که توان شکست طالبان و پیروزی نظامی را ندارد. بنابراین آمریکا به دنبال خروج آبرومندانه از این کشور بدون تکرار تجربه اتحاد شوروی سابق در قرن 21 و یا انگلیس در قرن 19 است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: در حال حاضر میان ایالات متحده و طالبان در خصوص زمان خروج از افغانستان اختلاف نظر وجود دارد.

283488