کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

ریشه اختلافات در غرب، بی‌توجهی آمریکا به خواسته‌های اروپا است

آمریکایی‌ها در زمان برجام، در موضوع افغانستان و هر زمان که خواستند اقدامی را انجام دهند، نگاه‌شان ناظر بر منافع خودشان بوده و تقریباً نظرات اروپایی‌ها را نادیده گرفته‌اند. همین مسئله سبب ایجاد اختلاف بین طرفین شده است.
تصویر ریشه اختلافات در غرب، بی‌توجهی آمریکا به خواسته‌های اروپا است

عباس اصلانی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص عمق تنش اروپا و آمریکا بر سر ماجرای افغانستان اظهار داشت: چند سالی است که اختلافات آمریکا و اروپا در برخی از حوزه‌ها نمایان شده است. مورد اخیر آن نیز موضوع افغانستان و نحوه و کیفیت خروج آمریکایی‌ها از این کشور است.

اصلانی افزود: اروپایی‌ها به عملکرد آمریکا در خصوص زمان‌بندی و کیفیت خروج از افغانستان انتقاد دارند و دلیل آن به نگرانی اروپا از سیل مهاجرینی که می‌توانند از افغانستان از مسیر ترکیه به سمت اروپا راهی شوند، مربوط می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: رئیس جمهور کرواسی اخیراً اظهار داشته که پناهجویان افغانستان باید به سمت آمریکا بروند چرا که خروج نابهنگام آمریکا از افغانستان عامل ایجاد چنین شرایطی در افغانستان است پس باید تبعات آن را بپذیرند. این اظهارات رئیس جمهور کرواسی به اختلافات جدی که بین کشورهای اروپایی و آمریکایی‌ها در این خصوص وجود دارد، اشاره می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: اختلاف اروپا و آمریکا بر سر مسئله افغانستان برای از هم پاشیدن ائتلاف‌هایی مثل ناتو کافی نیست اما اگر قرار باشد با گذشت زمان این تعارض منافع ادامه داشته باشد می‌تواند در همگرایی آنها تأثیر داشته باشد و باعث کاهش همگرایی و افزایش اختلافات شود.

اصلانی با اشاره به این‌که خلأ حاکمیت مرکزی در افغانستان می‌تواند تبعات امنیتی را برای منطقه داشته باشد، عنوان کرد: از آنجایی‌که اروپایی‌ها به این منطقه نزدیک‌تر هستند، احساس می‌کنند که از این محل آسیب‌پذیر باشند و به همین دلیل است که نظرات متفاوتی را با آمریکایی‌ها دارند.

وی خاطر نشان کرد: ریشه اختلاف نظرات اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها این است که هر کدام از طرفین به فکر منافع خودشان هستند. آمریکایی‌ها در زمان برجام، در موضوع افغانستان و هر زمان که خواستند اقدامی را انجام دهند، نگاه‌شان ناظر بر منافع خودشان بوده و تقریباً نظرات اروپایی‌ها را نادیده گرفته‌اند. همین مسئله سبب ایجاد اختلاف بین طرفین شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: آمریکا خواسته‌های اروپایی‌ها را در خصوص برجام کاملاً نادیده گرفت. در خصوص افغانستان نیز دولت فعلی آمریکا به انتظارات و خواسته‌های اروپایی‌ها توجهی نکرد و به ملاحظاتی که مد نظر دولت آمریکا بود، پرداخت.

وی افزود: علاوه بر این موضوعات، طرفین اختلافاتی را در خصوص همکاری با کشورهای شرقی مثل چین دارند. اروپایی‌ها می‌خواهند در حوزه استفاده از فناوری فایو جی و حوزه اقتصاد با چین همکاری کنند اما آمریکایی‌ها مخالف این موضوع هستند.

عباس اصلانی در پایان گفت: لیست اختلافات اروپا و آمریکا می‌تواند ادامه داشته باشد اما اینکه برآیند آن‌ها، روابط ترانس آتلانتیک را به چه سمتی هدایت خواهد کرد، گذشت زمان پاسخ دقیق‌تری را به ما خواهد داد.

337503