پرونده ویژه پرسون؛ صدای افغان‌ها باشیم/ بخش چهارم

چرا افغانستان رنگ آرامش و امنیت را نمی‌بیند؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که افغانستان کشور یکپارچه‌ای نیست، گفت: سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان و همچنین ایالات متحده آمریکا به دنبال ایجاد ناامنی در افغانستان برای تحقق اهداف خود هستند. 
تصویر چرا افغانستان رنگ آرامش و امنیت را نمی‌بیند؟

رضا عابدی گناباد، کارشناس مسائل خاورمیانه و مدرس دانشگاه در خصوص انفجارهای افغانستان به خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون،گفت: افغانستان کشور یکپارچه‌ای نیست و میان دولت مرکزی، داعش و طالبان تقسیم شده است؛ بخشی از این کشور در اختیار دولت است در آن گروه‌های مخالف حضور دارند و صرفا اختیارات‌اش در حدود شهرهای بزرگ افغانستان است. همین موضوع سبب گشته که دولت ضعیف کابل قادر به برقراری امنیت در این کشور نباشد.

عابدی تصریح کرد: برخی قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای نیز در ایجاد ناامنی در افغانستان نقش دارند. در این میان نقش پاکستان پررنگ است. سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان همواره در راستای اهداف خود از جریان‌های تروریستی حمایت کرده است. آنها به دنبال یک افغانستان ضعیف هستند تا منافع شان حفظ و از نفوذ هند در این کشور جلوگیری شود.

وی با اشاره به نقش مخرب ایالات متحده آمریکا در افغانستان، ادامه داد: هر چند آمریکایی‌ها در خصوص خروج از افغانستان با طالبان به توافق رسیده‌اند؛ اما در داخل آمریکا یک دستی و هماهنگی در این موضوع وجود ندارد و برخی از جریان‌های دموکرات به دنبال حفظ نفوذ خود در این کشور هستند. آنها به دنبال ناامنی، ایجاد فشار اجتماعی و وابستگی دولت مرکزی افغانستان به آمریکا هستند؛ تا ثابت کنند بدون حضور ایالات متحده، افغانستان ناامن است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که افغانستان موقعیت راهبردی در میان همسایگان دارد، افزود: این کشور حدود هزار کیلومتر با ایران مرز مشترک دارد و آمریکا با ایجاد ناامنی به دنبال مهار ایران از این طریق است. ضمن این که افغانستان با چین، ترکمنستان، تاجیکستان و پاکستان نیز همسایه است و ایالات متحده تمایلی به حضور و نفوذ این کشورها در افغانستان ندارد و به دنبال مهار هند و روسیه نیز است.

عابدی گناباد در خصوص نقش دولت مرکزی افغانستان در جلوگیری از انفجارها، گفت: این دولت قدرتی ندارد و به دلیل ملاحظات و رقابت‌های قومی در افغانستان، متشکل از جناح‌های متعددی است. در ارگ ریاست جمهوری یک بخش از قدرت در دست اشرف غنی است و از طرفی عبدالله عبدالله نقش دارد و همین دولت مرکزی افغانستان را با چالش مواجه و باعث عدم مقبولیت آن می‌شود.

این استاد دانشگاه در خصوص متهم کردن ایران در انفجارهای کابل توسط یک نماینده این کشور، گفت: لازم است این شخص روابط امنیتی در داخل ارگ ریاست جمهوری افغانستان را با داعش و سایر گروه‌های تروریستی را بررسی کند. ضمن این که اشرف غنی، رئیس جمهور آمریکا خود دارای تابعیت آمریکا و به نوعی وابسته به ایالات متحده است.

289329