شریفی یزدی در گفت‌و ‌گو با پرسون؛

دختران همه خواسته‌های خود را از همسر می‌خواهند/ ازدواج گریزی در پسران بیشتر است

یک جامعه شناس گفت: علاوه بر مشکلات اقتصادی که مانع اصلی ازدواج جوانان است؛ طلاق، خیانت، ناسازگاری در زندگی مشترک و انحرافاتی مانند مصرف مواد مخدر باعث بدبینی و ازدواج گریزی جوانان شده است.
تصویر دختران همه خواسته‌های خود را از همسر می‌خواهند/ ازدواج گریزی در پسران بیشتر است

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی سایت خبری پرسون، در خصوص علل عدم تمایل جوانان به ازدواج، گفت: مسائل اقتصادی و نداشتن شغل و مسکن برای مردان دلیل اصلی و عدم توانایی تهیه جهیزیه صدها میلیونی توسط خانواده‌ها از علل ازدواج هراسی زنان است. ضمن این که مشاهده تجربه ازدواج اطرافیان نیز در تاخیر و عدم تمایل به ازدواج موثر است. آمار بالای طلاق و تبعات زندان و یا توقیف اموال به دلیل پرداخت مهریه، باعث احتیاط جوانان شده است.

شریفی یزدی در خصوص عدم تمایل به ازدواج در میان جوانانی که امکانات مالی زندگی مشترک را داردند، بیان کرد: این گروه از افراد به مباحث ناسازگاری در زندگی، طلاق و افزایش خیانت میان زوجین اشاره می‌کنند. مهریه و توقع بالای دختران از پسران نیز در این امر موثر است. ضمن این ازدواج گریزی میان آقایان بیشتر از خانم‌ها است.

وی ادامه داد: عرف جامعه در نسل‌های قبل به این صورت بود که مرد بیرون از خانه و زن در منزل کار می‌کرده و با توقع معمول یک زندگی را می‌ساختند. حتی در میان افراد متمول نیز توقع‌های امروزی وجود نداشت.

این جامعه شناس افزود: وضعیت امروزی مصداق سخن طنز برنارد شاو است که می‌گفت من از خانم‌ها تعجب می‌کنم که از خدای به این بزرگی فقط یک چیز می‌خواهند و آن هم یک همسر خوب واجد شرایط است که بقیه خواسته‌ی آنها را فراهم کند. در واقع برخی از خانم‌ها به جای این که درس بخوانند، شغل پیدا کنند، به یک توانمندی فکری، روانی، موقعیت اجتماعی و اقتصادی رسند و خوشبختی را بسازند؛ همه این موارد را از همسر می‌خواهند. البته جامعه مرد سالار و سختگیری خانواده‌ها نسبت به اشتغال دختران امکان رشد کافی به آنها نمی‌دهد.

شریفی یزدی تصریح کرد: برای برخی از دختران، ازدواج مساوی با استقلال، فرار از دست پدر و مادر، رسیدن به خانه، ماشین، درآمد و تفریح مناسب بدون داشتن فعالیت نسبتا زیاد است. به همین علت آنها به دنبال یک همسر خوب هستند.

وی در رابطه با راهکارهای تسهیل ازدواج جوانان، گفت: ابتدا باید دولت رکود تورمی فعلی را که باعث بیکاری جوانان شده را با یک برنامه ریزی اصلاح کند.این راهکار اصلی و پایه است.

این جامعه شناس بیان کرد: آموزش و پرورش وقت زیادی از دانش آموزان را تلف می‌کند؛ باید از این فرصت بهره گیرد و به فرزندان ما مهارت‌های زندگی را آموزش دهد تا آنها ازدواج گریز نباشند. آموزش مهارت های دهگانه زندگی و مسئولیت پذیری جوانان بحث بسیار بااهمیتی است. چرا که اگر فردی تمام امکانات زندگی در اختیارش باشد؛ اما مسئولیت پذیر نباشد از ازدواج فرار می کند.

شریفی یزدی به نقش خانواده‌ها در ازدواج جوانان اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها باید به پسران خود کمک کنند تا اشتغال داشته باشد و مسکن فراهم کند و بتواند یک زندگی مستقل در زمان مناسب تشکیل دهد.

وی تصریح کرد: دختران ما باید به یک توانمندی فکری، مهارتی، شغلی و اقتصادی رسند که ازدواج برای آنها پاسخگویی به نیازهای اولیه زندگی نباشد. بلکه برای رشد و تکامل فکری، روانی و عاطفی باشد. ضمن این که خانم‌ها نباید در خواسته‌های خود از همسر در خصوص مهریه و یا از خانواده‌ها بابت جهیزیه اغراق کنند. باید خواسته‌ها متناسب با شرایط واقعی و اقتصادی جامعه باشد.

این جامعه شناس افزود: برخی از دختران ذهنیت بدی نسبت به مردان دارند. با وجود این که موارد خیانت و یا انحرافاتی مانند مصرف مشروب و مواد مخدر در میان پسران افزایش یافته؛ اما همه جوانان که این ویژگی‌ها را ندارند و لازم است دختران در نگاه به آنها تجدیدنظر کنند.

شریفی یزدی با بیان این که حیات جامعه وابسته به ازدواج و فرزندآوری است؛ گفت: بهره گیری از مشاوره پیش از ازدواج و مراجعه به مشاور در سه سال اول زندگی به زوج‌ها کمک می‌کند و مانع طلاق می‌شود.

287774

مطالب مرتبط