پرسون از گرفتاری های دریافت یک تسهیلات می گوید:

از تشویق تا فرار از ازدواج/ ابلاغ بانک مرکزی و اِن قُلت بانک ها

مبلغ وام ازدواج به 70میلیون تومان افزایش یافت. خبری که قبل از سال جدید منتشر شد. در پی این خبر بانک مرکزی به همه بانک ها ابلاغ کرد در پرداخت این وام همراهی لازم را با متقاضیان داشته باشند. اما عمل به این ابلاغ به راحتی انتشار آن نبوده است.
تصویر از تشویق تا فرار از ازدواج/ ابلاغ بانک مرکزی و اِن قُلت بانک ها

به گزارش سایت خبری پرسون، ابلاغ وام 70 میلیونی ازدواج، در یازدهم اردیبهشت سال جاری توسط بانک مرکزی به کلیه بانک ها برای پرداخت به هریک از زوجین انجام شد. ابلاغی که در پی تصویب پرداخت این وام در مجلس شورای اسلامی در دوماه گذشته انجام شده است.

این وام برای تشویق جوانان به ازدواج اگر داماد زیر 25 سال و عروس زیر 23 سال داشته باشند به مبلغ 100 میلیون تومان برای هریک از آنها افزایش می یابد.

*فروش وام!

حال با جستجویی در اینترنت، مشاهده کردیم که سایت های واسطی هم سروکله شان پیدا شده است. این سایت ها که مبلغی حدود 40 هزار تومان را برای ثبت نام وام در نظر گرفته اند، از زوجین متقاضی وام می خواهند که عملیات ثبت نام و بررسی مدت زمان انتظار برای دریافت وام را به آنها بسپارند. این در حالی است که بانک ها بارها اعلام کرده اند که ثبت نام وام و پرداخت را خودشان مستقیم انجام می دهند.

اگر دریافت وام به همین مبلغ 40هزار تومان ختم می شد و وام به دست زوجین می رسید باز حرفی نبود اما؛ در این بین دلالی کثیفی در حال انجام است که با زدو بند با بانک ها و دریافت پورسانت قابل توجه از مبلغ وام توسط این سایت ها و گاها برخی آگهی های نشر داده شده در اینترنت و بر در و دیوار شهر، می خواهند سودی به جیب زده و از این بساط شلوغ، سهمی بگیرند.

ناگفته پیداست که مشکلات دریافت وام و تهیه ضامن های معتبر و ضمانت های سفت و سخت، به این گونه شرایط دلالی، دامن می زند و حال سوال این است اگر قرار است وامی داده شود و شرایطی هم از طرف بانک مرکزی ابلاغ می شود بازی بانک های تابعه با مشتریانشان از چه بابت است؟

*ازدواج و طلاق های صوری

در سالهای گذشته در رسانه ها بارها به این مساله پرداخت شد که طمع وام ازدواج می تواند بسیاری از افراد را برای ازدواج های مجدد صوری و فروش وام ترغیب نماید. مسئولان در راهکار این مشکل اعلام کردند که به هر یک از زوجین فقط یک بار وام ازدواج داده می شود.

با این حال شرایط اقتصادی کشور و نبود آینده ای روشن از وضعیت اقتصادی کشورمان، سبب شده تا با وجود پیدا کردن ضامن های معتبر و رسمی، بانک ها با کش و قوس های فراوان و بردن و آوردن های پیاپی، هم وام گیرنده را از وام گرفتن خسته کرده و هم خودشان در ادامه این مسیر ان قلت های فراوان بیاورند.

*جنگ اول یا صلح آخر!

با وجودی که بانک مرکزی برای سهولت دریافت وام، از بانکها خواسته است که در صورتی که وام گیرنده حساب یارانه ای خود را ضمانت قرار دهد بپذیرند؛ اما از همان اول مشخص بود که بانک ها به این آسانی تن به این ضمانت آسان و پرداخت سریع وام، نخواهند داد.

با گذشت چند روز از ابلاغ مبلغ وام ازدواج از سوی بانک مرکزی، بسیاری از بانک ها از پرداخت وام سرباز زده اند.

با وجودی که بانک مرکزی برای سهولت دریافت وام، از بانکها خواسته است که در صورتی که وام گیرنده حساب یارانه ای خود را ضمانت قرار دهد بپذیرند؛ اما از همان اول مشخص بود که بانک ها به این آسانی تن به این ضمانت آسان و پرداخت سریع وام، نخواهند داد.

این در حالیست که بسیاری از زوج ها که از سال قبل برای دریافت وام ازدواج در صف هستند هنوز به مبلغ وامی خود دست نیافتند. معلوم نیست که این وام با توجه به نامش که باید در ابتدای شروع زندگی پرداخت شود در کدام مرحله از زندگی زوجین سر از حساب بانکی آنها دربیاورد!

قرار است وام ازدواج مشکلی از مشکلات زوجین را حل نماید نه اینکه آنها را در اضطراب وام و بدهی قرار داده ودر ابتدای زندگی آنها را از مشکلات زندگی تاهلی بترساند.

در پایان تقاضای ما از مسئولین تصویب کننده، ابلاغ کننده و هم پرداخت کننده این است، اگر این تسهیلات، وام ازدواج و برای تشویق به جوانان در نظر گرفته شده است، درست و حسابی اجرایی و البته نظارت شود!

286610