محمد رضا شفیعی در گفت وگوی اختصاصی با سایت خبری پرسون؛ با بیان این مطلب که سازمان حمل و نقل، بار و مسافر شهرداری یزد در سال گذشته علی رغم وجود کرونا و کاهش مسافر در سطح شهر از نظر بهسازی ناوگان اتوبوسرانی بسیار خوب عمل کرده و در کشور زبانزد شده است گفت: بین بهسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تفاوت وجود دارد در بازسازی اتوبوس های فرسوده تعمیر و مرمت می شوند اما در بهسازی اتوبوس های با عمر کمتر جایگزین اتوبوس های فرسوده می شوند بنابراین بر اساس مصوبه هیبت مدیره به بخش خصوصی تسهیلات بانکی پرداخت و مقرر شد اتوبوس های مدل پایین با مدل های ۸۶ به بالا و دارای کولر معاوضه شوند که با این اقدام ۵۰درصد از اتوبوس های فرسوده از رده خارج شدند.
تجهیز ۱۰۰درصدی اتوبوس های شهری به سیستم سرمایشی
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد افزود: علاوه بر این با پرداخت تسهیلات بانکی ۷۰دستگاه از اتوبوس های فاقد کولر هم به سیستم سرمایشی مجهز شدند و در حال حاضر ۱۰۰درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر یزد دارای کولر هستند.
شفیعی اظهار داشت: در بحث نوسازی. نیز با حمایت شهردار و اعضای شورای شهر توانستیم ۱۲دستگاه اتوبوس اسکانیا که هر دستگاه، ۲میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان قیمت داشت خریداری کنیم که تقریبا دو ماه بعد قیمت هر دستگاه به ۶میلیارد تومان رسید
وی تصریح کرد: با این اقدام بزرگ عمر اتوبوس های شهری در بخش خصوصی نزدیک به ۱۰سال و در بخش عمومی ۷سال کاهش یافت و در حال حاضر عمر ناوگان عمومی نزدیک به ۳سال و بخش خصوصی نزدیک به ۹سال است که در سطح کشور بی نظیر است و هیچ شهری وضعیت ما را ندارد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش از عدم حمایت و کمک مالی دولت به ناوگان عمومی حمل و نقل شهری خبر داد و ابراز داشت: با این وجود سازمان در سال گذشته توانست ۹۰دستگاه تاکسی شهری را با پرداخت تسهیلات بانکی نوسازی کند.
بودجه ۳۰میلبارد تومانی ۱۴۰۰برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر یزد
شفیعی بر ادامه روند نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر یزد در سال ۱۴۰۰ تاکید کرد و اظهار داشت: برای سال جاری نیز ۳۰میلیارد تومان بودجه برای خریداری و نوسازی ناوگان اتوبوس و مینی بوس شهری دیده شده تا در بافت تاریخی که معابر کم عرض هستند یا مسیرهایی که از مسافر کمتری برخوردارند دارند همچنین مسیر مهریز به یزد به کار گیری خواهند شد
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد در ادامه به بازسازی و نوسازی ایستگاه های اتوبوس سطح شهر اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۱۴۰۰ایستگاه اتوبوس در سطح شهر وجود دارد که ایستگاه های قابل بازسازی بازسازی و ایستگاه های فرسوده نوسازی می شوند که طراحی این ایستگاه ها در معاونت شهرسازی در حال انجام است.
راه اندازی «بی آر تی» در یزد مستلزم اقدامات زیربنایی
شفیعی پیرامون راه اندازی خطوط ویژه اتوبوس در یزد هم ابراز داشت: مشاوره در طرح خود سه کریدور را برای پروژه بی آر تی در یزد در نظر گرفته که در حال حاضر تنها میتوان در کریدور شماره ۳عملیات اجرایی انجام داد که از پایانه غدیر تا پایانه امام خمینی است. البته طرح آماده بوده و ۲۲دستگاه اتوبوس هم از طریق اوراق مشارکت خریداری شده و مابقی اقدامات باید از طریق معاونت زیربنایی و مدیریت ترافیک پیگیری شود چرا که ما تنها نقش بهره بردار از مسیر را داریم و مقدمات کار در حوزه سازمان انجام شده است.
وی تاکید کرد: البته همین مسیر هم دارای اشکالاتی است که باید عرض آن با برداشتن رفوژ میانی در طول مسیر و قطع درختان اضافه شود تا بتوان از مسیر بهره برداری کرد ضمن اینکه برای بهره برداری کامل هنوز نیازمند ۴۰دستگاه اتوبوس بی آر تی دیگر هستیم.
شفیعی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص علت عدم حضور به موقع اتوبوس های شهری در ایستگاه ها بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی که موجب عدم استقبال مردم از اتوبوس های شهری شده همین موضوع است که به عوامل گوناگونی بازمیگردد که یکی از آن ها کم عرض بودن معابر و حجم بالای ترافیک در آن هاست مثلا در خیابان کاشانی اتوبوس به دلیل عرض کم و ترافیک بالا نمیتواند در موقع مقرر به ایستگاه برسد که پیشنهاد دادیم در این مسیر پارک دو طرف خیابان ممنوع شود و شهرداری با ایجاد پارکینگ در کوچه ها دوطرفه خیابان را آزاد سازی کند تا رفت و آمد اتوبوس ها سریعتر انجام شود که این موضوع باید با حمایت های معاونت زیر بنایی، ترافیک و شورای شهر صورت پذیرد.
وی ادامه داد: البته کرونا هم در این یکسال اخیر موثر بوده چرا که ظرفیت استفاده از اتوبوس ها نصف شده در حالی که قبل از این ماجرا اتوبوس ها در دوشیفت کاری و بالغ بر ۱۴ساعت فعالیت داشتند و رفت و آمد بیشتر و سریعتر انجام می شد.
حمایت کامل شهرداری از معیشت رانندگان در ایام کرونا
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد از حمایت کامل دستگاه متبوعش از رانندگان در ایام کرونا خبر داد و گفت: اقدامی که در شهرداری یزد صورت گرفته در هیچ شهری انجام نشده و ما در سال گذشته با توجه به پرداخت یارانه به اتوبوس های بخش خصوصی با مصوبه شورای برای فروردین ماه که ناوگان به طور کامل تعطیل بود حقوق دو راننده را به طور کامل پرداخت کردیم و با پیشنهاد شهردار و با همراهی شورای شهر حقوق دو راننده وآنالیز قیمت بر اساس ساعت کاری به بخش خصوصی پرداخت شد و این کمکم بسیار خوبی به رانندگان زحمت کش ناوگان بود که همانطور که گفتم نسبت به شهرهای دیگر منحصر به فرد بود.
شفیعی در ادامه با اشاره به اینکه آموزش از مهمترین رویکردهای سازمان به شمار میرود اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ دوره های آموزشی خوبی به صورت حضوری و در سال گذشته به صورت مجازی در زمینه های اموزش شهروندی، رفتار و اخلاق ، روابط عمومی، رفتار با خانواده و ...برای رانندگان برگزار شده که آثار بسیار مثبت فردی و اجتماعی داشته است.
کرونا؛ بزرگترین چالش و تهدید حمل و نقل شهری یزد
وی کرونا را بزرگترین تهدید و چالش سازمان متبوعش برشمرد و گفت: محدودیت های کرونایی و ساعات منع تردد ناوگان حمل و نقل عمومی ما را متضرر کرده است ضمن اینکه به نظرم تجمیع حمل و نقل شهری در یک سازمان اقدام درستی نبود چرا که این موضوع امروز مشکلات زیادی را برای ما به وجود آورده است در حال حاضر ۱۶هزار راننده در بخش های مختلف حمل و نقل زیر نظر سازمان قرار دارند که هرکدام مشکلات خاص خود را داشته و ما نیز توان و رغبت پاسخگویی به همه این عزیزان را نداریم.
شفیعی افزود: اما از نظر فرصت می توان گفت ما از تمامی فرصت ها برای افزایش رفاه حال مردم استفاده کرده و میکنیم و بدون اغراق امروز وضعیتی که ناوگان عمومی در یزد دارد در هیج کجای کشور وجود ندارد و بهسازی و نوسازی ناوگان از مهمترین فرصت ها محسوب می شود.
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد با اشاره به تأثیرگذاری رسانه در فرهنگسازی در جامعه تصریح کرد: رسانه ها چشم های بیماری سازمان در شهر هستند و تقاضا داریم در زمینه فرهنگ سازی در دو موضوع که در دست پیگیری قرار دادیم ما را همراهی کنند اول بحث راه اندازی سرویس ادارات برای کاهش استفاده کارکنان دولت از اتومبیل های شخصی و دوم در نظر گرفتن یک روز خاص برای استفاده رایگان از حمل و نقل عمومی در هفته تا بتوانیم با این اقدام هم به کاهش ترافیک و هم آلودگی های زیست محیطی کمک کنیم
وی در پایان از حمایت های شهردار و شورای شهر از سازمان متبوعش قدر دانی کرد و ابراز داشت: اگر حمایت های ۱۰۰درصدی شهردار و اعضای شورا نبود نمی توانستیم سن اتوبوس ها را کاهش دهیم و اتوبوس جدید بخریم البته در این راستا حمایت های جناب فرماندار در تایید مصوبات شورا برای ایام کرونا هم بسیار به رسیدگی به معیشت رانندگان مثمر ثمر بود که در همین جا از جناب مهندس رستگاری تشکر میکنم ضمن اینکه سامانه ۱۸۸۹ نیز آماده دریافت نظرات، لنتقادات، پیشنهادات و شکایات همشهریان عزیز است.
انتهای پیام/
حیران_استان یزد