مدیرکل انتقال خون استان زنجان خبر داد:

اهدای هر واحد خون؛ اهدای زندگی به سه نفر

مدیرکل انتقال خون استان زنجان از نجات جان سه نفر با هر واحد خون اهدایی خبر داد و گفت: از هر واحد خون فراورده‌های متعددی تولیدی می‌شود.
تصویر اهدای هر واحد خون؛ اهدای زندگی به سه نفر

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، سیامک اسدی با اشاره به اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز دائم و همیشگی است افزود: ماه رمضان امسال تفاوت هایی با ماه رمضان‌های سال‌های قبل دارد چرا که با همه‌گیری کرونا و به دنبال آن، محدودیت‌هایی توسط ستاد ملی کرونا مواجه بودیم.

وی اضافه کرد: انتقال خون استان زنجان نیز طبق سال‌های قبل در شیفت صبح و بعد از افطار تا پاسی از بامداد به اهداکنندگان خون خدمات‌رسانی می کند، به رغم گسترش کرونا و مشکلات ناشی از آن با همراهی عموم مردم مشکلی در تامین فرآورده‌های خونی بیماران نیازمند نخواهیم داشت.

این مسوول ادامه داد: خوشبختانه با هماهنگی انجام شده، اهدا‌کنندگان خون هنگام مراجعه بعد از افطار، توسط پلیس راهور استان جریمه نمی شوند و این گروه می‌توانند شماره پلاک خود را به واحد پذیرش انتقال خون اطلاع دهند.

وی از هم استانی به ویژه جوانان خواست با توجه به خیز جدید موج چهارم کرونا یاریگر انتقال خون در امر اهدا باشند که خوشبختانه مراجعات خوب بوده اما انتظار بر این است این روند به مراتب افزایش یابد.

اسدی با اشاره به اینکه استقبال اهداکنندگان خون در شب‌های قدر بیشتر نمود دارد، افزود: با این وجود تمامی اهداکنندگان به ویژه در شب‌های قدر پروتکل‌های اجتماعی را رعایت کرده و با فاصله‌گذاری اجتماعی به این کار مهم اهتمام کردند.

وی اظهار داشت: با حضور چشمگیر مردم سخاوتمند استان از ابتدای همه‌گیری کرونا برای اهدای خون استان با کمبودی مواجه نبود، بلکه در شبکه ملی خون‌رسانی کشور نیز نقش‌آفرین بوده است.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان ادامه داد: امروزه داروهای اساسی از بعضی فرآورده های پلاسمایی استحصال می‌شود که این اهمیت اهدای خون و انتقال خون در نظام سلامت را نشان می دهد.

این مسوول با بین اینکه جای افتخار است که جامعه هدف انتقال خون را افراد سخاوت تشکیل می دهند که با انگیزه خیرخواهانه بخشی از وجود خود را اهدا می‌کنند گفت: علاوه بر آن این گروه با توجه به شرایط کرونایی، فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را بیش از هر قشر دیگری رعایت می‌کنند.

اسدی ابراز امیدواری کرد، با کاهش همه‌گیری کرونا و افزایش شور و نشاط کشور شرایط سخت با کمترین آسیب سپری شود.

به گفته این مسؤول، اهدای خون دارای شرایطی است و بر مبنای آن نسبت به خون‌گیری اقدام می شود و متقاضیان باید حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۵ سال سن و حداقل ۵۰ کیلوگرم وزن داشته باشند.

سالانه بیش از ۶۰ هزار واحد فرآورده خونی در این استان تولید و در مراکز بیمارستانی استفاده می‌شود که بیش از ۶۲ درصد اهداکنندگان خون مستمر هستند و ۹۴ درصد اهداکنندگان خون را مردان و بقیه را زنان تشکیل می‌دهند.

منبع: ایرنا

287453