مسوول انجمن حمایت از پرندگان استان مرکزی:

حیوانات و پرندگان را حبس نکنیم

در طول تاریخ بشر، همواره نیاز آدم ها برای گذران زندگی به حیوانات به چشم می خورد، به طوری که انسان برای رفع این نیاز اقدام به رام کردن حیوانات و حتی نگهداری از پرندگان کرده اند؛ به طور مثال انسان ها در زمان های دورتر از کبوتر برای رساندن پیغام و بعدها از سگ برای نگهبانی و الاغ برای بارکشی و از گوسفندان برای تغذیه استفاده کرده اند.
حال با گذر زمان و ایجاد تغییر در زندگی بشر اولیه، نوع حیواناتی که افراد برای نگهداری از آنها در منزل اقدام می کنند نیز تغییر کرده است.
تصویر حیوانات و پرندگان را حبس نکنیم

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، طی چند سال اخیر آنچه بیشتر در خانه ها برای نگهداری دیده می شود سگ، گربه، حتی برخی از خزندگان و پستانداران و طوطی سانان است که متاسفانه برخی از افراد بدون آگاهی نسبت به این موضوع که نگهداری از حیوانات و پرندگان در منزل نوعی تعهد و مسوولیت نسبت به آن موجود زنده به همراه می آورد و فارغ از دانش کافی برای نحوه نگهداری از آنها نسبت به انجام این کار اقدام می کنند و گاهی بی رحمانه هنگام بیماری این پرنده و یا حیوان را در خیابان رها می کنند.

اصغر محمدی مسوول انجمن حیات پرندگان استان مرکزی در خصوص نگهداری از حیوانات در منزل گفت: قبل از اینکه به اصول نگهداری از حیوانات در منزل بپردازیم به نکته ای باید اشاره کنم و اینکه شخصا با نگهداری هر نوع حیوانی در منزل مخالفم؛ اما متاسفانه چندین سال است که ما انسان ها برا رفع نیاز و تفریح و سرگرمی خودمان به اسارت حیوانات در منزل راضی شدیم و فقط برای اینکه لحظه ای را از شنیدن صدا و دیدن شیرین کاری های آن پرنده لذت ببریم بدون اینکه کوچکترین درکی از نیازهای آن پرنده یا حیوان داشته باشیم، آنها را در قفس و یا فضاهای نامناسب زندانی می کنیم.

وی افزود: حیوانات را به سه دسته تقسیم می کنم حیواناتی که از حیات وحش سرقت شدند، حیواناتی که پرورش داده می شوند و حیواناتی که محصولات تراریختگی هستند و با دستکاری ژن به عروسک های زنده تبدیل شدند؛ اما حیوانات پرورشی به نوعی از سرقت حیوانات از حیات وحش جلوگیری کرد و الان در ایران کمتر کسی را می بینید که در منزل از پرندگان شکاری حیات وحش نگهداری کند و در واقع الان تعداد این افراد کم شده است، در حالی که در گذشته به کرات این موضوع را می دیدیم که مثلا افراد جوجه های پرندگان شکاری را سرقت کرده و در منزل برای تفریح پرورش می دهند.


محمدی ابراز کرد: پرندگان پرورشی به خصوص طوطی سانان که بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و این پرندگان پرورشی به پرندگان حیات وحش کمک کرد؛ اما همانطور که گفتم با نگهداری هر نوع حیوان و پرنده داخل منزل مخالف هستم.


این کارشناس محیط زیست ادامه داد: معضلی که با آن درگیر هستیم وارد کردن حیواناتی است که ژن آنها دستکاری شده و بیشتر کسانی که این حیوانات را خریداری می کنند مدعی حامی حیوانات نیز هستند و اما مشکل اینجا است که این حیوانات به دلیل دستکاری شدن ژنشان، قبل از رسیدن به سن بلوغ دچار مشکلاتی همچون افسردگی، بیماری تنفسی، تشنج و مژه داخل چشم می شوند و در واقع باید گفت وارد کردن این محصولات خیانت به حیوانات بومی داخل ایران است.


مسوول انجمن حمایت از پرندگان استان با بیان اینکه بیشتر کسانی که مدعی حامی حقوق حیوانات هستند داخل منزل از همین حیوانات تراریخته نگهداری می کنند و کمتر کسی دیده می شود که سگ یا گربه ایرانی را داخل منزل نگهداری کند، گفت: این به همان رفع نیاز و لذت جویی و خارج شدن از تنهایی افراد بر می گردد بدون اینکه درکی نسبت به نیازهای آن حیوان داشته باشند.


محمدی با اشاره به اینکه چند سال است در زمینه شعور حیوانات تحقیقات انجام می دهم و چون نگهداری از حیوانات در منزل مبحث طولانی است فقط به یک گونه نگهداری طوطی سانان در منزل می پردازم، اظهار کرد: متاسفانه مدتی است مخصوصا از زمان شیوع ویروس کرونا خرید طوطی سانان بسیار زیاد و به نوعی مد شده است، مثلا خانواده ها برای دادن کادو به همسرشان، سرگرمی فرزند و از تنهایی خارج شدن یکی از گونه های طوطی سانان را خریداری می کنند و به بدترین شکل ممکن آن پرنده را در قفس نگهداری می کنند؛ در این چند سالی که کار درمان پرندگان را انجام می دهم مشاهده کردم که حتی در زمانی که پرنده بیمار می شود خانواده ها هیچ مسوولیتی نسبت به درمان آن ندارند و در برخی مواقع هم بخاطر اینکه هزینه درمان آن را پرداخت نکنند پرنده را توی کارتن گذاشته و داخل خیابان رهایش می کنند و این نشان می دهد که ما هنوز فرهنگ نگهداری از طوطی سانان را در منزل نداریم و احساس می شود که واقعا باید آموزش های زیادی در این زمینه انجام شود و باید کسانی که قصد دارند از طوطی سانان در منزل نگهداری کنند باید نسبت به نیازهای آن پرنده آگاه شوند و بدانند که فقط خریداری پرنده کافی نیست و اینکه اگر ما بخواهیم فقط پرنده را خریداری کرده و در قفس زندانی کنیم و زندان بان آن باشیم کار غیر اخلاقی است.


وی اظهار کرد: طوطی سانانی که در پرنده فروشی های ایران از یک الی صد میلیون و شاید هم بیشتر به فروش می رسند به جز چند گونه خاص ۹۵ درصدشان جز پرندگان پرورشی هستند که بیشترشان در ایران پرورش یافته اند؛ بنابراین قبل از خرید آنها باید تحقیق کنیم که آیا توان مالی نگهداری و درمانی این پرنده را داریم و می توانیم فضای مناسب نگهداری را فراهم کنیم، نباید پرنده را در قفس زندانی کنند قفس باید محل استراحت پرنده باشد نه برای اسارت آن؛ چرا که طوطی سانان دارای احساسات و هوش زیادی هستند و به افراد وابسته می شوند و خوشحالی و ناراحتی فرد را درک می کنند و حتی در برخی از خانواده ها این وابستگی دو طرفه است و بخاطر بیماری پرنده فرزندشان دچار افسردگی می شود؛ پس باید تمام این شرایط را در نظر داشته باشیم و بدانیم نگهداری از طوطی سانان بسیار کار سختی است و افراد اگر کمی انسانیت و وجدان داشته باشند هرگز پرنده بیمار و آسیب دیده را در خیابان رها نمی کند و باید به این مساله واقف باشند که باید هزینه های درمانی آن را وقتی مسوولیت نگهداریش را قبول می کنند پرداخت کنند.


محمدی با بیان اینکه طوطی سانان بسیار اجتماعی و شخصیت پذیر هستند و اگر به آن شخصیت بدهند جزیی از اعضای خانواده خواهند شد، توضیح داد: وقتی یکی از اعضای خانواده بیمار می شود هزینه های آن را خانواده پرداخت می کند، طوطی سانان هم همینطور است و اگر کسی این کار را نکند صلاحیت نگهداری پرنده را ندارد؛ بنابراین درخواست می کنم برای لذت شخصی راضی به اسارت حیوانات در منزل نشویم و بدانیم که جای پرندگان در قفس نیست.

نسیم اباذری کارشناس ارشد روان شناسی، گفت: اگر از دید روانشناسی تکاملی به این موضوع نگاه کنیم آدم ها از دیرباز به نگهداری از حیوانات علاقه داشتند به دلیل اینکه موجودات اجتماعی هستند و از قدیم با رام کردن حیوانات از آنها نگهداری می کردند.


وی افزود: موضوع مسوولیت پذیری نسبت به حیوانات در سن ۳ تا ۴ سالگی در بچه ها بسیار شکل می گیرد که آن را سن دامپروری نیز می گویند، توجه به پرنده ها، جوجه ها، بازی با مورچه ها و وقتی بزرگتر می شوند بازی با گربه ها برای آنها لذت بخش است.


اباذری اظهار کرد: نگهداری از حیوانات خانگی فوایدی همچون کاهش حس تنهایی و احساس آرامش را به همراه دارد و باعث می شود اعتماد به نفس و حتی مسوولیت پذیری آدم ها ارتقا یابد و به خصوص برای بچه ها نگهداری از حیوانات به ویژه سگ نشاط آور است و استرس را کم می کند که در تحقیقات نیز این موضوع ثابت شده است.


این کارشناس روان شناسی ادامه داد: نگهداری از حیوانات در منزل مشکلاتی را نیز به همراه دارد که از آن جمله می توان به ایجاد یکسری آلرژی ها اشاره کرد و اگر بهداشت آن خوب رعایت نشود بیماری های انگلی را نیز ایجاد می کنند؛ بنابراین فردی که نگهداری از حیوان یا پرنده را در منزل قبول می کند باید نسبت به درک شرایط زندگی آن و فراهم کردن محیط مناسب زندگی این پرنده یا حیوان خانگی نیز اقدام کند و در تمام مراحل زندگی نسبت به آن متعهد رفتار کند.


وی گفت: ضعف در مهارت های ارتباطی و عدم دریافت بلوغ اجتماعی سبب نگهداری از حیوانات در منزل می شود و فرد به این نتیجه نیز نمی رسد که به دنبال رفع این ضعف برود، پس به نگهداری از حیوانات روی می آورد و فکر می کند ارتباط با حیوان بهتر از انسانی است که به او بتواند ضربه بزند.

یکی از افرادی که در منزل از برخی حیوانات و پرندگان نگهداری می کند، گفت: سال ها است که نسبت به نگهداری از حیوانات و پرندگان در منزل اقدام می کنم و این کار را از روی علاقه به حیوانات انجام می دهم.


وی افزود: نگهداری از حیوانات کاری بسیار حساس و پرمسوولیت است که از عهده هر فردی بر نمی آید؛ چرا که آنها موجودات زنده و دارای درک و احساس هستند.


یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: افراد بسیاری را می شناسم که برای پرندگان و حیوانات در خارج از خانه غذا می گذارند و یا اگر آنها را در خانه نگهداری می کنند نسبت به آنها تعهد دارند.


وی بیان کرد: متاسفانه اخیرا نگهداری از حیوانات در منزل به نوعی مد شده و افراد فقط برای اینکه فکر می کنند این کار باعث افزایش شخصیت اجتماعی آنها می شود نسبت به این کار اقدام می کنند آن هم بدون اینکه کوچکترین آگاهی یا حس مسوولیت پذیری نسبت به این موجود زنده داشته باشند که این کارشان در واقع به فرهنگ اجتماعی نیز آسیب می زند.

نگهداری از حیوانات در منزل باید با رعایت تمام اصول و قوانین زندگی آنها صورت بگیرد تا کوچکترین آسیبی متوجه آنها و صاحبانشان نشود؛ بنابراین توصیه می شود برای نگهداری از حیوانات خانگی در منزل و حتی حیوانات اهلی حتما از افراد باتجربه مشاوره دریافت کنند، ضمن اینکه بر این نکته بسیار تاکید شده است که نگهداری از حیوانات غیر اهلی در منزل صحیح نیست؛ چرا که برخی از آنها بعد از مدتی به خوی قبلی خود که همان درندگی است بر می گردند و می توانند به صاحبشان آسیب بزنند.


در انتها اینکه حیوانات و پرندگان موجودات زنده ای هستند که مانند انسان ها حق حیات مطلوب را دارند؛ بنابراین این حق طبیعی را از آنها با خودخواهی نگیریم.

گزارش: سایه قهیه ای

286636