سرشماری پرندگان مهاجر در پلدختر

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: هر سال با شروع فصل سرما از اواسط دی تا اوایل بهمن سرشماری زیستگاه‌های محل تجمع این پرندگان در تالاب های ١١ گانه شهرستان پلدختر انجام می شود.
تصویر سرشماری پرندگان مهاجر در پلدختر

به گزارش سایت خبری پرسون، علی سالاروند روز چهارشنبه اظهار داشت: هر ساله با شروع فصل سرما از اواسط دی ماه تا اوایل بهمن ماه سرشماری زیستگاه‌های محل تجمع این پرندگان در تالاب های ١١ گانه این شهرستان انجام می شود.

وی افزود: شهرستان پلدختر به دلیل آب و هوای مناسب در این فصل و همچنین داشتن زیستگاه‌های مطلوب از جمله تالاب‌ها، آبگیرها، رودخانه‌ها و اکوسیستم‌های آبی متنوع که دارای امنیت و منابع غذایی مناسب می‌باشند ، بعنوان یکی از مهمترین کریدرورهای مهاجرت پرندگان مهاجر محسوب می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار داشت: سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی برای کسب اطلاعات و آمار دقیق، تعداد و نوع گونه‌ها، تغییرات جمعیتی و بررسی مسائلی نظیر پایش برای بیماری فوق حاد پرندگان توسط کارشناسان و متخصصین پرنده‌شناسی و با استفاده از دوربین چشمی، تلسکوپ صورت می‌گیرد و بیشترین جمعیت پرندگان را خانواده اردک‌ها شامل؛ اردک سرسبز، اردک ارده‌ای، خوتکا، چوپ پا، کشیم، چنگر و حواصیل می‌باشند.

سالاروند ادامه داد: مناطق تحت مدیریت این شهرستان بخصوص اکوسیستم‌های آبی و تالاب‌ها به‌صورت مستمر مورد پایش قرار گرفته و با هرگونه شکار در این مناطق که ممنوعیت قانونی دارد، طبق قانون و با قاطعیت برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲۰ سایت آبگیر و تالاب در این استان وجود دارد، تاکید کرد: لرستان یکی از کریدورهای اصلی مهاجرت پرندگان در سطح کشور بشمار می رود که هر ساله شاهد حضور انواع متفاوتی از این پرندگان هستیم.

مدیرکل محیط زیست لرستان ادامه داد: تالاب های ۱۱ گانه پلدختر، تنور در دورود، بشه دالان بروجرد، خروسان ازنا، مروک دورود و دیگر سدها از زیستگاه های اصلی به شمار می روند و این در حالی است که لرستان از رودخانه های غنی مانند کشکان به عنوان زیستگاهی بزرگ برای مهاجرت پرندگان برخوردار است.

سالاروند تاکید کرد: با بررسی های انجام شده هرساله جمعیت قابل توجهی از انواع حواصیل ، بالکانیان ، لک لک، فلامینگو و اردک ها در این زیستگاه ها مشاهده می شود.

منبع: ایرنا

574855