اصناف همچنان قربانی کرونا

شیوع اپیدمی کرونا، آسیب های بسیاری را به اقشار مختلف مردم وارد کرد، از جمله قشری که در این میان آسیب جدی از لحاظ اقتصادی دیدند اصناف و کسبه هستند که برای کنترل ترددها و کاهش رفت و آمد مردم به مراکز خرید با تعطیلی از سوی ستاد کرونا مواجه شده اند، تعطیلی مداوم اصناف در گروه های شغلی مختلف موجی از نارضایتی را بین این قشر ایجاد کرده است. تعطیلی که ضمن رکود درآمد، آنها را با مشکلات دیگری همچون از بین رفتن سرمایه در گردش و از دست دادن مشتری نیز مواجه کرده است، از این رو انتظار می رود مسئولان ذیربط با برنامه ریزی مدبرانه ای نسبت به تعطیلی اصناف تصمیم گیری کنند.
تصویر اصناف همچنان قربانی کرونا

رییس اتاق اصناف اراک در این رابطه به خبرنگار پرسون در اراک، گفت: با توجه به وضعیت کرونا در اراک فعلا تا یک هفته دیگر تمامی گروه های شغلی به جز گروه شغلی یک، تعطیل می باشند و تعطیلی اصناف همچنان ادامه دارد.
جمشید زند افزود: تا اطلاع ثانوی اصناف در گروه های شغلی ۲،۳و ۴ همچنان برای کنترل کرونا و بنابر دستور ستاد مقابله با کرونا باید تعطیل باشند.

این در حالی است که کسبه از تعطیلی کسب و کارهایشان نارضایتی دارند؛ آنها معتقدند کسب و کارشان در حالی تعطیل شده که مالیات ها همچنان برقرار است و بانک ها فعالند و چک هایشان احتمال برگشت خوردن دارد.
یک‌ فعال اجتماعی گفت: موضوع تعطیلی اصناف سه ضلع دارد که شامل مردم، اصناف و دولت می شود.
اردوان خلیلی با اشاره به اینکه مردم نیاز به فرهنگ سازی در این خصوص دارند و دولت نیز باید از اصناف حمایت کند، ضمن اینکه اصناف نیز در اجرای این طرح باید همکاری لازم را داشته باشند، ابراز کرد: در تمام دنیا در رخداد اتفاقات و بحران ها، موضوع از چند زاویه مورد بررسی قرار می گیرد تا آسیبی متوجه فرد و یا قشر خاصی از جامعه نشود؛ اما متاسفانه در بحران کرونا در کشور ما موضوع فقط از یک زاویه مورد بررسی قرار می گیرد و تصمیم گیرندگان سعی دارند با اهرم تعطیلی اصناف مانع تردد مردم در مراکز خرید شوند.
این فعال رسانه ای افزود: این در حالی است که کسبه تعطیل شده اند و بوستان ها و پارک ها همچنان مملو از جمعیتی است که اوقات فراغت خود را فارغ از وجود ویروس کشنده کرونا در آن مکان ها سپری می کنند و همچنان عده ای با بستن چشم و گوش خود بر روی واقعیت به تشکیل دورهمی می پردازند که حاصل این عدم تعهد ها با وزنه سنگین تعطیلی کسب و کار بر اصناف وارد می آید.
خلیلی با اشاره به اینکه در حال حاضر و با توجه به شیوع کرونا، برای کنترل ترددها دستور مبنی بر تعطیلی اصناف صادر می شود، در حالی که اصنافی که تعطیل می شوند هزینه های جاری آنها همچون قبوض آب، برق، گاز و مالیات و هزینه های اجاره بهای آنها همچنان باقی است، افزود: این در حالی است که بسیاری از اصناف با سرمایه در گردش کار می کنند و وقتی تعطیل می شوند با توجه به تورمی که وجود دارد اجناسی که باید تهیه کنند گران تر می شود و این نیز باعث آسیب به آنها می شود.
وی ابراز کرد: این موضوع نیز همچون موارد دیگر اجتماعی نیازمند فرهنگ سازی است و دستگاه های ذیربط با برنامه ریزی بهتری باید در این مورد وارد عمل شوند تا بتوانند مردم را توجیه کنند که در خانه بمانند و فقط برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج شوند و بدین ترتیب اصناف هم می توانند باز باشند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از این اصناف نبض تپنده اقتصاد هستند که با تعطیلی آنها اقتصاد نیز دچار رکود می شود، اظهار کرد: نگاه حمایتی به اصناف باید پررنگ و به آنها تسهیلات ارایه شود تا در دوران تعطیلی دچار مشکل نشوند و یا قانونی تصویب شود که در این مدت چک های اصناف برگشت نخورد و فقط با این قبیل حمایت ها است که اصناف نیز در این بحران کرونا می توانند روی پای خود بایستند و دچار آسیب های اقتصادی و حتی خانوادگی نشوند.
وی گفت: وقتی فروشگاه های مواد غذایی و میوه فروشی باز است، پس مردم تردد می کنند و در صف تهیه این مواد قرار می گیرند، هر چند اینها مایحتاج ضروری مردم هستند؛ معتقدم باید در تعطیلی اصناف بازنگری شود و تعادل جامعه در اصناف حفظ شود.
وی یادآور شد: از طرفی عده ای به عنوان شاگرد در این مغازه ها کار می کردند و با تعطیلی آنها دیگر حقوقی دریافت نمی کنند و از سویی کسبه ای که باز هستند به کسب درآمد می پردازند و باقی دچار رکود می شوند که این باعث برهم خوردن تعادل جامعه و آسیب وارد شدن به بخشی از جامعه خواهد شد، بنابراین در گام اول به نظر می رسد نیاز است بحث مالیات، پرداخت قبوض خدماتی آب، گاز و برق، برای آنها دیده و تسهیلاتی برایشان در نظر گرفته شود.
این فعال اجتماعی مهمترین بحث را فرهنگ سازی دانست و گفت: مردم باید توجیه باشند که اگر ۱۴ روز در خانه بمانند زنجیره قطع می شود، وقتی آنها توجیه نیستند و همچنان پارک ها محل تجمع و دورهمی ها برقرار است، در این بین باید به تعطیلی اصناف نگاه ویژه ای شود تا آنها نیز دچار ضربه و آسیب نشوند.
یکی از کسبه شهر اراک گفت: ستاد مقابله با کرونا فقط کرونا را در مغازه های لباس فروشی و کفش فروشی می بیند و از صف روغن، مرغ و نانوایی ها غافل است.
یکی دیگر از کسبه بیان کرد: ما برای کنترل این بیماری مخالفتی با تصمیم ستاد کرونا نداریم اما حرفمان این است که باید این تعطیلی ها طوری برنامه ریزی شود که ما نیز بتوانیم به کسب درآمد بپردازیم.

فرهنگ سازی برای در خانه ماندن مردم و پرهیز آنها از حضور در تجمع ها و دورهمی مهمترین نکته ای است که برای مقابله با کرونا و قطع زنجیره انتقال باید در جامعه و بین خانواده ها نهادینه شود و این نیز فقط با درک، بینش و آگاهی و همکاری مردم صورت خواهد گرفت.

284671