رییس اتاق اصناف ارومیه:

چوب محدودیت‌های کرونایی لای چرخ معیشت اصناف و کسبه/70 درصد اصناف با مشکل معیشتی مواجه هستند

رییس اتاق اصناف ارومیه با اشاره به اینکه تعطیلی اصناف ۷۰ درصد از فعالان این بخش را با مشکل مواجه کرده است گفت: در حال حاضر موضوع اصناف سودآوری و بازار مطلوب نیست بلکه گلایه‌های اصلی بر سر معیشت و ارتزاق است که ادامه‌دار شدن وضعیت تعطیلی روزهای خوشی برای اصناف در پیش ندارد.
تصویر چوب محدودیت‌های کرونایی لای چرخ معیشت اصناف و کسبه/70 درصد اصناف با مشکل معیشتی مواجه هستند

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، بیش از یک سال است که از شیوع بیماری کرونا در کشور و به تبع آن در استان آذربایجان‌غربی می‌گذرد و طی این مدت شیوع ویروس کرونا صدمات مالی و جانی بسیاری بر افراد وارد کرده است که این صدمات جبران‌ناپذیر هستند و بسیاری از خانواده‌ها داغدار، از دست دادن عزیزانشان شده‌اند و بسیاری افراد سرپرست خانواده خود را از دست داده‌اند که هم اکنون با مشکلات اقتصادی بسیاری دست‌ و پنجه نرم می‌کنند.

در این میان برنامه‌ها و تدابیر نادرست دولت در برخی موارد باعث تشدید معضلات شد چرا که یک و بام و 2 هوای محدودیت‌های کرونایی طی سفرهای نوروزی باعث شد بسیاری از نقاط کشور که در وضعیت آبی کرونایی قرار داشت به حالت قرمز کرونایی تبدیل شود.

در این راستا سفرهای نوروزی و عدم قانون‌گذاری‌های جدی برای جلوگیری از مسافرت‌هایی که در نوروز امسال انجام شد، سبب شیوع بیش‌ از پیش ویروس کرونا و قرارگیری کشور در آستانه پیک چهارم کرونا شد تا جایی که طی آمار اعلام شده رفته رفته بر تعداد آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در کشور و استان آذربایجان‌غربی افزوده شد طوری که طی هفته‌های گذشته در یک روز شاهد تعداد 27 نفر فوتی در استان بر اثر ابتلا به بیماری کرونا بودیم.

تشدید ابتلا به ویروس کرونا سبب شد، که محدودیت‌های کرونایی از جمله تعطیلی مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار را شاهد باشیم. استان آذربایجان‌غربی نیز در اجرای این محدودیت‌ها از سایر استان های کشور مستثنی نبوده و کسبه و اصناف این استان نیز طبق محدودیت‌های کرونایی فعالیت نکردند و مجبور به تعطیلی و پایین کشیدتن کرکره‌های مغازه‌ها شدند. شایان ذکر است این تعطیلی‌ها ضربه مهلکی بر اقتصاد این قشر از جامعه وارد کرده است .و بسیاری از افراد در حد ورشکستگی قرار دارند که نیازمند حمایت‌های دولتی هستند.

ابطال بیش از 1000 پروانه کسب و کار در آذربایجان‌غربی

رییس اتاق اصناف ارومیه در خصوص تعطیلی اصناف اظهار داشت: طی یک سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ واحد صنفی در این مرکز اقدام به ابطال پروانه کسب خود کرده‌اند و بسیاری نیز کسب و کار را تعطیل کرده‌اند و این به معنی ضربه به اقتصاد است.

اصغر طاهری‌پور با اشاره به اینکه تعطیلی اصناف ۷۰ درصد از فعالان این بخش را با مشکل مواجه کرده است عنوان کرد: در حال حاضر موضوع اصناف سودآوری و بازار مطلوب نیست بلکه گلایه‌های اصلی بر سر معیشت و ارتزاق است که ادامه‌دار شدن وضعیت تعطیلی روزهای خوشی برای اصناف در پیش ندارد.

رییس اتاق اصناف ارومیه بیان کرد: محدودیت‌ها و تعطیلی اصناف به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حالی اجرا می‌شود که مراکزی مانند بانک‌ها، اداره دارایی و دستگاه‌های مربوطه به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این یعنی چک بانکی اصناف برگشت می‌خورد.

طاهری‌پور با اشاره به اینکه در هر حال اصناف همواره تابع تصمیمات نهادهای سیاست‌گذار بوده و از ابتدای شروع محدودیت‌های کرونایی با وجود مشکلات اقتصادی، تمام بازاریان و کسبه همکاری شایسته‌ای داشته‌اند اضافه کرد: انتظار می‌رود مسوولان با درک شرایط اصناف تصمیمات درست و موثری را در این راستا بگیرند.

دولت حمایت کافی از اصناف را ندارد

علی سلیمی مغازه‌داری است که فروشگاه پوشاک را در مرکز شهر ارومیه اداره می‌کند در خصوص اعمال محدودیت‌های کرونایی می‌گوید: با توجه به شیوع کرونا در کشور و استان ما طی سال گذشته نیز بازار فروش پوشاک چندان رونق خوبی داشته است و بسیاری از اصناف از این بابت دچار مشکلات عدیده‌ای شدند.

وی اضافه کرد: طی تعطیلی‌های بعد از نوروز مشکلات اصناف دوچندان شده است و فشار مالی بسیاری بر مغازه‌داران تحمیل شده است.

سلیمی با اشاره به هزینه‌های بالای اجاره مغازه عنوان کرد: کسی خبری از هزینه‌های جاری اصناف مانند کرایه مغازه و چک‌های داده شده و مالیات ندارد و دولت هیچ حمایتی از اصناف و کسبه در مقابله با ویروس کرونا نداشته است و بار اقتصادی این تعطیلی‌ها تنها و تنها بر عهده خود اصناف و بخش خصوصی است.

خاطرنشان می‌شود با توجه به شرایط فوق و اعمال محدودیت‌های کرونایی به دلیل کاهش شیوع کرونا در کشور بیشتر ضربه اقتصادی شامل حال اصناف و کسبه بوده است که بسیاری از افراد در مضیقه مالی قرار داده است که می‌توان گفت با توجه به ادامه دار بودن این وضعیت افزایش نرخ بیکاری، افزایش آسیب‌های اجتماعی و افزایش فقر در جامعه را شاهد باشیم بنابراین لازم است مسوولین مربوطه در خصوص این وضعیت تدابیر لازم اندیشه کنند و برای رفع مشکلات این قشر از جامعه اهتمام جدی داشته باشیند تا بیش از این این افراد متضرر نشوند.

رقیه وکیلی_آذربایجان‌غربی

انتهای پیام/

285571