پرونده ویژه پرسون، افسردگی را جدی بگیرید/ بخش پنجم

تبعات ویروس کرونا، عامل افزایش مشکلات روحی است

یک روانشناس بیان کرد: مشاوره‌های آنلاین در کشور افزایش یافته که البته تمام آنها معتبر نیستند و از طریق سازمان نظام روانشناسی باید تائید شوند. در این خصوص، صدای مشاور سازمان بهزیستی، مشاوره تلفنی مرکز مشاوره دانشگاه تهران و یا سامانه‌های مشاوره مجازی معتبر پیشنهاد می‌شود.
تصویر تبعات ویروس کرونا، عامل افزایش مشکلات روحی است

عطاالله محمدی، روانشناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی سایت خبری پرسون، در خصوص ابتلا به افسردگی در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: افرادی که مشکلات روانی بیشتری دارند، در معرض این اختلال هستند و نمی توان علت را بیماری کرونا دانست. در واقع مشکلاتی که ناشی از تبعات ویروس کرونا است؛ باعث آسیب‌پذیری شده و مستقیم مربوط به این بیماری نیست.

وی ادامه داد: قرنطینه، محدودیت‌های مشاغل و به خصوص کسانی که شغل‌های غیرمهارتی داشتند؛ عامل افزایش بیماری های روحی و روانی است.

این روانشناس افزود: حداقل کاری که می‌توان انجام داد، توصیه اطرافیان درگیر این اختلال، مراجعه به مشاوره و در صورت نیاز دریافت دارو است. مشاوره‌های آنلاین در کشور افزایش یافته که البته تمام آنها معتبر نیستند و از طریق سازمان نظام روانشناسی باید تائید شوند. در این خصوص، صدای مشاور سازمان بهزیستی، مشاوره تلفنی مرکز مشاوره دانشگاه تهران و یا سامانه‌های مشاوره مجازی معتبر پیشنهاد می‌شود.

محمدی تصریح کرد: کسانی که نشانه‌هایی مانند، مشکلات خواب، افزایش و یا کاهش اشتها، پرخاشگری، انزوا، احساس غمگینی شدید و طولانی مدت، حالت‌های اضطرابی، ترس از مرگ، افکار منفی و یا خودکشی دارند؛ حتما باید به مشاوره و یا روانپزشک مراجعه کنند.

وی با بیان این که مردم در برخی از شهرها، دسترسی آسان به خدمات مشاوره‌ای نداردند؛ گفت: وظیفه رسانه‌های اجتماعی مانند رادیو و تلویزیون است که مردم را آگاه کنند که چگونه با مشکلات مواجه شوند. در این زمینه هیچ رسانه ای مانند صدا و سیما تاثیرگذار نیست. اما این رسانه فعالیت و برنامه‌ای در خصوص حفاظت مردم از نظر سلامت روانی و جسمانی ندارد.

این روانشناس بیان کرد: در جامعه‌ای که نظم و برنامه برای واکسینه‌کردن مردم وجود ندارد؛ بعید است مسئولان به حالات روانی افراد توجه کنند. در شرایطی که این کمبودها آشکار است؛ مردم باید یکدیگر را آگاه، تشویق کنند و راه حل دهند.

281626