کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

تحلیلی بر ناگفته‌های قرارداد 25 ساله تهران- پکن

چینی‌ها از تحریم انرژی فرار می‌کنند و ایران نیز به دنبال رهایی از تحریم اقتصادی است. با این قرارداد ما عملاً تحریم نیستیم و غربی‌ها هرچقدر ما را تحریم کنند برای ما اهمیتی نخواهد داشت.
تصویر تحلیلی بر ناگفته‌های قرارداد 25 ساله تهران- پکن

عطا بهرامی کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص اهمیت حضور چین در منطقه غرب آسیا و قرارداد ۲۵ ساله با ایران عنوان کرد: خاورمیانه به لحاظ تلاقی مذاهب و فرهنگ‌ها و انرژی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از طرفی به واسطه موقعیت جغرافیایی که دارد یک مرکزیت در نظام جهانی است و می‌توان گفت گذرگاه غرب به شرق است. از این رو بسیار حائز اهمیت است.

بهرامی ادامه داد: ایران قدرت اصلی خاورمیانه است و این قدرت به راحتی به دست نیامده است. ایران ۴۰ سال این سیاست خارجی را در پیش گرفته که آن را به قدرت مسلط منطقه تبدیل کرده و می‌توان گفت این قدرت مسلط از سال ۲۰۰۱ تا امروز که ۲۰ سال گذشته است مانع اصلی اجرای طرح «خاورمیانه بزرگ» آمریکایی‌ها بوده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر آمریکایی‌ها می‌توانستند این طرح را پیش ببرند عملاً قدرت هژمونی خود را تثبیت می‌کردند و می‌توانستند تا دهه‌های آینده نیز باقی بمانند چرا که شاه‌راه انرژی را در اختیار گرفته بودند و چینی‌ها دیگر نمی‌توانستند به نفت خاورمیانه برسند.

بهترین عملکرد در تجارت جهانی و اقتصاد جهانی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است. در حال حاضر ایران به دنبال جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است، یعنی فناوری و سرمایه از چین به ایران راه پیدا می‌کند و این امر می‌تواند ده‌ها برابرِ توان عادی سرمایه‌گذاری باشد که ایران تا به حال داشته است و منجر به جهش در اقتصاد می‌شود

این کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی تصریح کرد: همین کشورهای عربی که از ترس ایران به دوستی با چین تظاهر می‌کنند اگر انحصارگر فروش نفت بودند یک قطره نفت به چینی‌ها نمی‌دادند. بنابراین بدیهی است که چین به دنبال این باشد که به منطقه برسد و ایران نیز می‌خواهد از تنگنای تحریم خارج شود در نتیجه قرارداد 25 ساله ایران و چین یک معادله برد-برد است.

بهرامی افزود: تمام تحریم‌هایی که آمریکا در سال‌های گذشته علیه ایران طراحی کرده‌ است، با این قرارداد از بین می‌رود.

وی در ادامه اظهار داشت: کل سرمایه‌گذاری خارجی که جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال انقلاب جذب کرده است به 70 میلیارد دلار هم نمی‌رسد در حالی‌که در این قرارداد ۲۵ ساله می‌تواند بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار باشد.

وی همچنین بیان کرد: این قرارداد سبب می‌شود که نظام جهانی به سمت یک نظام چند قطبی حرکت کند و سقوط جایگاه هژمون آمریکا تسریع شود.

این کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی با اشاره به این‌که بهترین عملکرد در تجارت جهانی و اقتصاد جهانی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است، گفت: در حال حاضر ایران به دنبال جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است، یعنی فناوری و سرمایه از چین به ایران راه پیدا می‌کند و این امر می‌تواند ده‌ها برابرِ توان عادی سرمایه‌گذاری باشد که ایران تا به حال داشته است و منجر به جهش در اقتصاد می‌شود.

بهرامی همچنین تشریح کرد: براساس این قرارداد ایران تضمین فروش نفت تا دو میلیون بشکه را دارد و امکان فروش بیش‌تر از این مقدار نیز برای ایران فراهم است چرا که قرارداد انحصاری نیست و عملاً درآمد نفتی ایران نیز چندین برابر گذشته می‌شود که می‌توان از آن در جهت سرمایه‌گذاری در داخل کشور استفاده کرد.

وی ادامه داد: در حوزه صادرات نیز ایران مزایای بسیار زیادی دارد. در بخش‌هایی نظیر معادن مس و سنگ آهن ایران غنی است و از طرفی چینی‌ها نیاز بسیار زیادی به مواد اولیه دارند.

عطا بهرامی در پایان گفت: چینی‌ها از تحریم انرژی فرار می‌کنند و ایران نیز به دنبال رهایی از تحریم اقتصادی است. با این قرارداد ما عملاً تحریم نیستیم و غربی‌ها هرچقدر ما را تحریم کنند برای ما اهمیتی نخواهد داشت.

281162