تحلیلگر مسائل شرق آسیا در گفتگو با پرسون:

تعامل ایران و چین، توافقی از جنس برد- برد

امروز که بحث متنوع کردن شرکای اقتصادی ایران مطرح است و از چین به عنوان یک شریک اقتصادی یاد می‌شود این امید به وجود آمده است که بتوانیم با همکاری با یک قدرت بزرگ در شرق به عنوان بازیگر مؤثرتر در منطقه و فرامنطقه عملکرد اقتصادی بهتری داشته باشیم. باید به این توافق و این صنعت از منظر اقتصادی و سیاسی نگاه کرد. اگر گفته می‌شود همکاری با چین برد-برد است و برای دو طرف منفعت دارد به دلیل منافع تعریف شده و ملموسی است که قابل توجه است.
تصویر تعامل ایران و چین، توافقی از جنس برد- برد

مهدی خرسند کارشناس و تحلیلگر مسائل شرق آسیا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص سند همکاری ایران و چین اظهار داشت: تجربه همکاری چین با دیگر کشورها نشان داده است که تا به امروز که چینی‌ها مراودات تجاری- اقتصادی با دنیا داشته‌اند هیچ‌گاه هیچ ایدئولوژی را به کشورهایی که با آن‌ها همکاری می‌کنند، تحمیل نکرده و تنها به مراودات تجاری و اقتصادی محدود بوده و هرگز سعی نکردند که در قالب سندها و همکاری‌های اقتصادی خود با کشورهای دنیا ایدئولوژی خاصی را تحمیل کنند و یا نقطه نظر غیر اقتصادی یا غیر تجاری داشته باشند.

خرسند ادامه داد: امروز نیز که بحث متنوع کردن شرکای اقتصادی ایران مطرح است و از چین به عنوان یک شریک اقتصادی یاد می‌شود این امید به وجود آمده است که بتوانیم با همکاری با یک قدرت بزرگ در شرق به عنوان بازیگر مؤثرتر در منطقه و فرامنطقه عملکرد اقتصادی بهتری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید به این توافق و این صنعت از منظر اقتصادی و سیاسی نگاه کرد. اگر گفته می‌شود همکاری با چین برد-برد است و برای دو طرف منفعت دارد به دلیل منافع تعریف شده و ملموسی است که قابل توجه است.

این کارشناس مسائل شرق آسیا در ادامه تشریح کرد: امروزه چین برای ادامه توسعه و پیشرفت خود نیاز به منابع زیرزمینی و منابع اولیه دارد که خوشبختانه کشور ما از این بابت غنی است. از طرفی چین این قضیه را به خوبی می‌داند که ایران آخرین و تنها پایگاه امنیت‌ساز در منطقه پر آشوب غرب آسیا است و برای این‌که بتواند با دیگر کشورها تعامل اقتصادی داشته باشد باید با ایران کنار بیاید و قرارداد بلند مدت داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که در سمت دیگر این توافق برای ایران نیز منافع خوبی قابل تصور است، خاطر نشان کرد: این همکاری بلندمدت می‌تواند برای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای و تثبیت جایگاه ما در راه جدید ابریشم که قرار است بیش از ۶۰ کشور دنیا از طریق این راه به یکدیگر وصل شوند، مؤثر باشد و جایگاه ما را تثبیت کند. از طرف دیگر هزینه تحریم‌های ما را برای غربی‌ها بسیار بالاتر می‌برد.

مهدی خرسند در پایان گفت: اگر ایران در کنار چین با دیگر کشورها و با دیگر پیمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کار کند، این مسئله می‌تواند برای ایران در تنوع اقتصادی و در تنوع بازیگری سیاسی ما در منطقه و دنیا بسیار مؤثرتر باشد.

280568

مطالب مرتبط