آیت الله محمدحسن اختری در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

تلاش برای برطرف کردن مشکلات مسلمانان / پیروان اهل بیت(ع) در 140 کشور جهان

مجمع جهانی اهل بیت به عنوان یک سازمان غیردولتی و جهانی درسال(۱۳۶۹ ه ش) به دست جمعی از پیروان مذهب شیعه و اهل‌بیت و تحت اشراف مرجعیت شیعه تأسیس شد، تا وظایف شناسایی، سازماندهی، آموزش و حمایت از علاقمندان اهل بیت پیامبر را عهده‌دار گردد.
تصویر تلاش برای برطرف کردن مشکلات مسلمانان / پیروان اهل بیت(ع) در 140 کشور جهان

به گزارش سایت خبری پرسون، در اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۹ اولین اجلاس جهانی پیروان اهل‌بیت با شرکت بیش از ۳۰۰ نفر از فرهیختگان و اندیشمندان جهان اسلام ـ بویژه پیروان اهل‌بیت ـ در تهران تشکیل شد.

از آن تاریخ به بعد و مطابق اساسنامه مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، هر چهار سال یک‌بار اجلاسی بین‌المللی با حضور اعضای مجمع عمومی برگزار می‌شود؛ در این اجلاس، تصمیماتی برای بهبود وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی مسلمانان اتخاذ و طرح‌ها و پیشنهادهایی در جهت نیل به اهداف مجمع ارائه می‌گردد.

در راستای تقویت و گسترش ارتباطات با پیروان اهل بیت (ع) و با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و تناسب حضور شیعیان در مناطق مختلف جهان، تاکنون مجامع و مراکز محلی متعددی در قریب به 90 کشور جهان با محوریت بومی سازی فعالیت های فرهنگی مذهبی پیروان اهل بیت(ع)راه اندازی شده است که اداره امور فرهنگی، دینی و اجتماعی شیعیان را در آن مناطق بر عهده دارند.

در برخی کشورها و شهرها با توجه به پراکندگی جمعیت پیروان اهل بیت(ع)دو یا چند مؤسسه اهل بیتی فعال دارند که همگی وابسته به مجمع محلی مرکزی خود هستند.

همچنین که این مجامع و دفاتر اهل بیت ، دارای هویت رسمی و مستقل بوده و بر اساس قوانین داخلی کشورهای متبوع خود فعالیت می کند؛ برای آشنایی بیشتر از برنامه های این مجمع گفتگویی با آیت الله محمدحسن اختری دبیر سابق مجمع جهانی اهل بیت(ع) انجام داده ایم.

خبرگزاری اهل بیت با 25 زبان زنده دنیا فعالیت دارد

این مجمع در دو بخش فعالیت دارد، یک بخش به شکل بین المللی فعالیت دارد و بخش دیگر فرهنگی است، بخش فرهنگی از تولیدات فرهنگی، تحقیقات، تالیف کتاب ، ترجمه، نشر ، مجله، پشتیبانی از رادیو و تلویزیون های محلی پیروان اهل بیت پشتیبانی می کند، در مجمع جهانی اهل بیت در حال حاضر یک دایرة المعارف شیعه وجود دارد و همچنین کتابخانه دیجتالی وجود دارد و اینکه خبرگزاری اهل بیت با 25 زبان زنده دنیا اخبار و رویداد های مذهبی را پوشش خبری می دهد و شبکه تلویزیونی ثقلین که وابسته به مجمع جهانی است به زبان عربی فعالیت دارد.

او درباره فعالیت این مجمع گفت: مجمع جهانی اهل بیت (ع) برای نشر معارف اهل بیت و تدوین معارف اسلام، قران و ترویج و تبلیغ آن در جهان و برای ساماندهی و سامان بخشیدن به وضعیت پیروان اهل بیت در دنیا تشکیل شده است، این مجمع در حال حاضر با پیروان اهل بیت در بیش از 140 کشور در ارتباط است و موسسات فرهنگی و دینی زیادی از کشورهای مختلف با مجمع در ارتباطند و مجمع اهل بیت تلاش دارد پیروان اهل بیت و مسلمانان را از لحاظ حقوقی در برابر ظلم ها و مشکلاتی که برایشان به وجود می آید پشتیبانی و حمایت کند.

مدیرعامل بنیاد بین المللی عاشورا افزود: مجموعه های اهل بیت (ع) برای انجام فعالیت های دینی و برگزاری مراسمات در کشورهای مختلف با موسسات، انجمن ها، تشکل ها و...همکاری می کند؛ همچنین در برخی از نقاط در ساخت مسجد، حسینیه، مدرسه ، درمانگاه و...در حد توان اقدام می شود و در دفاع از حقوق پیروان اهل بیت و دفاع از تهمت ها و افتراها و در برابر حملات دشمنان اسلام و دشمنان اهل بیت (ع) و اهانت برخی از افراد نژادپرست نسبت به اسلام ، قرآن و رهبران دینی و در برابر شبهات و تهمت های تکفیری ها پاسخگو است.

دبیر کل سابق مجمع جهانی اهل بیت (ع) ادامه داد: این مجمع در دو بخش فعالیت دارد، یک بخش به شکل بین المللی فعالیت دارد و بخش دیگر فرهنگی است، بخش فرهنگی از تولیدات فرهنگی، تحقیقات، تالیف کتاب ، ترجمه، نشر ، مجله، پشتیبانی از رادیو و تلویزیون های محلی پیروان اهل بیت پشتیبانی می کند، در مجمع جهانی اهل بیت در حال حاضر یک دایرة المعارف شیعه وجود دارد و همچنین کتابخانه دیجتالی وجود دارد و اینکه خبرگزاری اهل بیت با 25 زبان زنده دنیا اخبار و رویداد های مذهبی را پوشش خبری می دهد و شبکه تلویزیونی ثقلین که وابسته به مجمع جهانی است به زبان عربی فعالیت دارد.

دانشگاه بین المللی در رشته های مختلف دینی

او به فعالیت دانشگاه مجمع نیز اشاره کرد، افزود: دانشگاه اهل بیت نیز راه اندازی شده است که دانشجویان را از سرتاسر دنیا پذیرش می کند و برای تربیت کادر علمی و دینی در زمینه های مختلف آنها را پرورش می دهد، این دانشگاه یک دانشگاه بین المللی است که رشته های مختلف دارد و دانشجویان غیرایرانی در آن مشغول به تحصیل هستند، همچنین تالیف و ترجمه کتاب نیز انجام می شود که یک بخش از این کار از سوی خود گروه های فرهنگی مجمع انجام می شود.

اختری گفت: حدود یک هزار و 700 کتاب در مجمع جهانی اهل بیت نوشته و منتشر شده است و آنها به 56 زبان دنیا ترجمه شده است و در اختیار علاقه مندان به اهل بیت قرار داده می شود؛ حدود 10 مجله به زبان های مختلف ترکیه، اردو، انگلیسی ، فرانسه و... با پشتیبانی مجمع انتشار داده می شود.

وی از دیگر برنامه های مجمع جهانی اهل بیت را این طور عنوان کرد: بیش از 3 هزار مبلغ دینی که در حوزه های علمیه ایران درس خوانده اند و به کشورهای خودشان بازگشته اند حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد، با موسسات دینی، اسلامی و غیر اسلامی مانند مسیحیان ارتباط داریم و برگزاری همایش ها و نشست های بین المللی و بین الاسلامی را مجمع دنبال می کند.

نامه نگاری برای حل مشکلات مسلمانان جهان

مجمع جهانی اهل بیت (ع) این روزها با مشکلات مالی مواجه است و با کمک دولت جمهوری اسلامی اداره می شود، گرچه این مجمع غیر دولتی اداره می شود ؛ اما دولت نیز کمک هایی را به این مجمع انجام می دهد، البته برخی از خیرین داخلی و خارجی نیز برای فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، علمی و مذهبی کمک هایی را به این مجمع انجام می دهند؛ که اگر در آمدهای مردمی رشد پیدا کند اقدامات مجمع بیشتر خواهد شد.

آن طور که اختری گفت: مجمع اهل بیت به مسائل سیاسی بین الملی نیز ورود پیدا می کند، مانند مسائل بحرین، یمن، سوریه ، نیجریه، میانمار و...در موضوع بحرین و یمن نامه نگاری بسیاری زیادی به دبیر کل سازمان ملل و دبیر کل حقوق بشر و حتی رئیس جمهورها، پادشاهان و نخست وزیران کشورهای مختلف انجام داده است و دربرابر جنایتکاران مانند اسرائیل به فلسطینی ها و صهیونیست به مسلمانان و همچنین آل سعود، آل خلیفه و آل نهیان که این روزها جنایت هایی را مرتکب می شود سکوت نمی کند.

دبیر کل سابق مجمع جهانی اهل بیت (ع) تصریح کرد: مجمع حتی در مسائل حقوقی غیر مسلمانان نیز ورود پیدا می کند مانند حوادثی مثل زلزله، آتش سوزی، سیل و... که در برخی از کشورهای غیر اسلامی رخ دهد و آنها نیاز به کمک داشته باشند مجمع در حد توان خود تلاش می کند، در حال حاضر حساب بانکی مشخصی برای مردم مظلوم یمن، میانمار و... وجود دارد و مجمع جهانی اهل بیت (ع) این کمک های مردمی را به دست نیازمندان عالم می رساند.

وی خاطرنشان شد: مجمع جهانی اهل بیت(ع) از سرمایه گذاران نیز حمایت های لازم را انجام می دهد تا آنها اقداماتی را برای اشتغال و درآمدزایی افراد نیازمند به خصوص در کشورهای افریقایی انجام دهند، صندوق های قرض الحسنه و خیریه نیز در کشور های دیگر راه اندازی می شود، مجمع جهانی اهل بیت (ع) ظرفیت قابل توجهی را در جهان دارد و با حضور پیروان اهل بیت (ع) در کشورهای مختلف موقعیت مناسبی برای کارهای فرهنگی و مذهبی و برای نشر مکتب ناب محمدی (ص) و نشان دادن آن مکتب علمی اسلام در دنیا فراهم است و می تواند بسیاری از مردم جهان را به اسلام جذب کند.

اختری ادامه داد: مجمع جهانی اهل بیت (ع) این روزها با مشکلات مالی مواجه است و با کمک دولت جمهوری اسلامی اداره می شود، گرچه این مجمع غیر دولتی اداره می شود ؛ اما دولت نیز کمک هایی را به این مجمع انجام می دهد، البته برخی از خیرین داخلی و خارجی نیز برای فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، علمی و مذهبی کمک هایی را به این مجمع انجام می دهند؛ که اگر در آمدهای مردمی رشد پیدا کند اقدامات مجمع بیشتر خواهد شد.

گفتگواز: محمدخادمی

281154