سرمازدگی به 4 هزار و ۷۷۰ هکتار از باغات میوه ساوه خسارت وارد کرد

رئیس اداره جهاد کشاورزی ساوه گفت: به دلیل برودت هوا و سرمازدگی چهار هزار و ۷۷۰ هکتار از باغات میوه این شهرستان دچار خسارت شد که این شرایط در عملکرد تولید محصول نیز تاثیر چشمگیری دارد.
تصویر سرمازدگی به 4 هزار و ۷۷۰ هکتار از باغات میوه ساوه خسارت وارد کرد

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی،حسن شریفی روز یکشنبه اظهار داشت: تغییرات اقلیمی و کاهش ناگهانی دمای هوا سبب شد که بیش از ۸۰ درصد از محصولات باغی سردرختی شامل گوجه سبز و زردآلو در این شهرستان از بین برود.

وی ادامه داد: سرمازدگی همچنین به سه هزار هکتار از باغات انار شهرستان ساوه خسارت وارد کرد که بر اساس ارزیابی ها معادل ۸۱۰ هزار میلیون ریال است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی ساوه گفت: شکوفه های ۵۰۰ هکتار از باغات بادام، ۶۰۰ هکتار گردو و ۱۰۰ هکتار باغ انجیر نیز در سرمای یک ماه اخیر از بین رفت و چون میوه های تازه تشکیل شده نسبت به جوانه‌های گل در مقابل سرمای بهاره حساس تر و آسیب پذیرتر هستند، بنابراین سرمازدگی بهاره بیشتر سبب آسیب به میوه های تازه می‌شود.

به گفته او، تنها چتر حمایتی از کشاورزان صندوق بیمه محصولات کشاورزی است تا بخشی از خسارات در این بخش جبران شود اما مشکل اینجاست که رغبت چندانی از سوی باغداران و کشاورزان ساوجی برای بیمه محصولات خود وجود ندارد.

شریفی گفت: در مجموع چهار هزار و ۷۷۰ هکتار از سطوح باغی شهرستان ساوه در سرمای بهاره امسال دچار خسارت شده‌اند که این مساله باعث کاهش عملکرد تولید محصولات باغی به میزان ۲۸ هزار و ۱۵۲ تن خواهد شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی ساوه گفت: طبق ارزیابی های انجام شده، ارزش ریالی خسارت وارد شده به باغات بادام، زردآلو، گوجه سبز، انار، گردو، انجیر و انگور این شهرستان بیش از ۲ هزار و ۶۸ میلیون ریال برآورد شده است.

شهرستان ساوه با بهره مندی از ۱۳۵ هزار هکتار سطوح زراعی و باغی یکی از کانون های اصلی تولید محصولات این بخش به خصوص انار در استان مرکزی محسوب می شود و بر اساس ارزیابی ها ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن انواع محصول را دارد.

280057

مطالب مرتبط