مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر خبر داد:

خسارت سرمازدگی به ۳ هزار تن از محصولات باغی ملایر

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر از خسارت و سرمازدگی به بیش از ۳ هزار تن محصول باغی در شهرستان ملایر خبر داد.
تصویر خسارت سرمازدگی به ۳ هزار تن از محصولات باغی ملایر

میرباقری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر در گفت وگو با سایت خبری پرسون با اشاره به وجود۲۱ هزار هکتار باغ در سطح شهرستان ملایر اظهار کرد: ۱۰۰۰ هکتار از باغهای شهرستان ملایر دچار سرمازدگی دیررس بهاره در تاریخ هشتم و نهم فروردین ماه شدند و در پی آن بیش از ۳۰۰۰ تن از محصولات باغی شهرستان خسارت دیده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین خسارت به محصولاتی همچون بادام، گردو، زردآلو و انواع آلو وارد شده است، افزود: فرار از سرما و تطابق مراحل حساس گیاه با دما‌های پایین و کاهش هدررفت گرما از محیط باغ از راه‌های مدیریت سرمازدگی است.

میرباقری خاطر نشان کرد : راهکار‌های فرار از سرما و اجتناب از آن شامل انتخاب مکان مناسب کاشت و متناسب با اقلیم هر منطقه، انتخاب رقم و پایه مقاوم، مدیریت خوب خاک یعنی داشتن خاک‌های برهنه، تیره، مرطوب و متراکم (شخم نخورده) و حاوی مواد معدنی و به تأخیر انداختن هرس تا اواخر زمستان یا اوایل بهار در درختان میوه به ویژه هسته دار‌ها (هرس زودهنگام موجب تسریع در گلدهی در بهار شده و سبب افزایش حساسیت به سرمازدگی می‌شود) است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر سفید کردن تنه‌ها با رنگ‌های مخصوص به منظور عدم جذب نور و گرما را یکی دیگر از راهکار‌های فرار از سرما برشمرد و گفت: ترکیبات مسی و باکتری کش ها، سبب کاهش حجم باکتری‌های مولد هسته یخ روی درختان می‌شود همچنین استفاده از مواد شیمیایی سبب به تأخیر انداختن زمان گلدهی و افزایش مقاومت به سرما خواهد شد.

میرباقری خاطرنشان کرد: شهرستان ملایر با داشتن تنها ۱۶ درصد از مساحت کل استان همدان، بیش از ۳۵.۵ درصد از محصولات باغی استان، انگور ۵۴ درصد، بادام ۴۵ درصد، گردو ۲۲ درصد و ۲۰ درصد از تولید دام و طیور استان، شیر ۲۳.۴ درصد، تخم مرغ ۲۱ درصد و عسل ۲۵.۷ درصد را به خود اختصاص داده است.

280272

مطالب مرتبط