پرسون از طرح سرشاخه کاری گزارش می دهد؛

سرشاخه کاری سه هزار پیوندک در قالب دو هزار هکتار از باغات همدان

امسال برای جلوگیری از سرمازدگی، سرشاخه کاری سه هزار پیوندک در قالب دو هزار هکتار از باغات همدان در حال انجام است.
تصویر سرشاخه کاری سه هزار پیوندک در قالب دو هزار هکتار از باغات همدان

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، طرح سرشاخه کاری یا پیوندک راهی برای جوان سازی درختان گردو در کشور است. شهرستان تویسرکان با داشتن ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار درخت گردو و ۱۷ هزار تن برداشت گردو چند سالی می شود که پایلوت طرح سرشاخه کاری در کشور شده است. سرمازدگی درختان گردو در چند سال اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی منجر به افت کمیت و کیفیت درختان گردو شده به طوری که در سرمازدگی سال ۹۴ حدود ۱۹۰ میلیارد تومان و در سال ۹۸ حدود ۸۰ میلیارد تومان معادل ۴۰ درصد باغات گردو دچار خسارت سرمازدگی شدند.

به منظور افزایش سطح کیفی و کمی این محصول طرح سرشاخه کاری و‌ پیوندک گردو راه حلی است که چند سالی می شود که در حال اجراست.

امسال نیز این طرح در سه هزار درخت گردو در همدان هدف گذاری شده است و تاکنون ۶ هزار پیوند در قالب دو هزار هکتار از باغات گردو در سطح شهرستان همدان مشمول پیوند طرح سرشاخه کاری شده است.

طرح سرشاخه کاری برداشت محصول را ۲.۵ برابر افزایش می دهد

قدیمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان در گفتگو با سایت خبری پرسون در خصوص طرح سرشاخه کاری در همدان اظهار کرد: این اقدام یک طرح اقتصاد مقاومتی است و جزو اولویت های نظام در راستای تحقق شعار سال انجام می شود.

وی افزود: همدان با ۹ هزار ۵۰۰ هکتار انواع باغات دارای ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار سطح زیرکشت گردو است که امسال هم در راستای جوانسازی و افزایش کیفیت و مقاومت در برابر سرما سرشاخه کاری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان همدان خاطرنشان کرد: امسال با استفاده از کارشناسان خبره و تیم های قوی و زبده این کار انجام می شود تا درختان گردو در سال های آتی عملکرد خوبی در برابر سرما داشته باشند.

قدیمی تصریح کرد: با پیوندک درختان گردو ظرفیت برداشت درختان گردو می تواند تا دو و نیم برابر افزایش پیداکند یعنی ظرفیت از ۳ تن در هکتار در اقلام تجاری به ۸ تن در هکتار می رسد.

طرح سرشاخه کاری ۶۰۰ هکتار از باغات تویسرکان در چهار سال گذشته

مجتبی زمانی فرد مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان نیز در گفتگو با سایت خبری پرسون با بیان اینکه از ۲۹ فروردین ماه امسال کار پیوندک درختان گردو در شهرستان تویسرکان آغاز شده است گفت: این اقدام در قالب دو گروه ۷ نفره در باغات گردوی شهرستان تویسرکان در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان تویسرکان دارای ۵ هزار و ۵۶۰ هکتار باغ گردو است افزود: طرح سرشاخه کاری چهار سال است در شهرستان اجرا می شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان ادامه داد: درصد سرمازدگی باغات تویسرکان امسال ۶۰ درصد معادل ۱۸ میلیارد تومان خسارت است.

زمانی فرد با بیان اینکه استقبال از طرح سرشاخه کاری در شهرستان امسال کاهش یافته است بیان کرد: امسال برای پیوندک ۲ هزار نفر ثبت نام کرده اند که برای ۹۰۰ نفر تاکنون کار پیوندک تاکنون انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات انجام طرح پیوندک به دلیل وضعیت اقتصادی موجود امسال کاهش یافته است تصریح کرد: سال گذشته این طرح رایگان و برای ۶۲ هزار درخت گردو در تویسرکان انجام شده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان تویسرکان افزود: از ابتدای اجرای طرح سرشاخه کاری تاکنون در طول چهار سال گذشته ۶۰۰ هکتار از باغات تویسرکان پیوندک شده است.

با وجود سرمازدگی هر ساله اوایل فصل بهار در استان همدان باغداران با انجام طرح پیوندک علاوه بر افزایش برداشت محصول خسارت کمتری را از سرمازدگی متحمل می شوند.

منیژه فرهانپور-استان همدان

284997