طرح سایبان باغ‌ها در ۵۴ هکتار از اراضی استان مرکزی اجرا شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: طرح سایبان باغ‌ها باتوجه به تغییرات اقلیمی در ۵۴ هکتار از باغ‌های این استان امسال اجرا شد.

تصویر طرح سایبان باغ‌ها در ۵۴ هکتار از اراضی استان مرکزی اجرا شد

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، علی اصغر زراعی روز سه‌شنبه افزود: طرح سایبان باغ ها در هفت هکتار باز باغ های شهرستان تفرش اجرا شده و ۴۷ در هکتار از باغ های شهرستان ساوه در حال اجرا است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش گرما و تغییر اقلیم در کشور و استان مرکزی طرح سایبان باغ‌ها با هدف کاهش دمای هوا در این اراضی، افزایش بهره‌وری و کاهش هدررفت آب کشاورزی و کاهش تبخیر در این اراضی اجرایی می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی دمای هوا در زیر سایبان باغ‌ها را ۱۰ درجه خنک‌تر از دمای بیرون عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب در اراضی باغی و جلوگیری از بروز خسارت گرمازدگی و سرمازدگی در این اراضی را به همراه دارد.

زارعی، هزینه اجرای طرح سایبان باغ‌ها در هر هکتار از اراضی باغی را سه میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: محدودیتی برای پرداخت تسهیلات برای اجرای این طرح در باغ‌های استان وجود نداشته و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

وی ادامه داد: اجرای طرح سایبان باغ‌ها در ۲۰ هکتار از اراضی باغی استان مرکزی برای سازمان جهاد کشاورزی استان در سال جاری پیش‌بینی شده بود که تاکنون بیش از ۲ برابر این تعهدها در استان اجرایی شده و آمادگی اجرای این طرح در سایر باغ‌های استان نیز وجود دارد.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

330857