حریری در گفت‌و‌گو با پرسون؛

دلیل مخالفت با FATF سیاسی است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین گفت:  موضوع FATF بعد از ِلغو تحریم‌ها مشکلات را نشان می‌دهد. به دلیل شرایط تحریم‌ها، FATF چندان در مبادلات ایران موثر نیست. زیرا دلیل بزرگی که نمی‌توانیم از حساب های بانکی استفاده کنیم، تحریم‌ها است.
تصویر دلیل مخالفت با  FATF سیاسی است

خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت‌و‌گویی با مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در خصوص تاثیر FATF بر میزان صادرات و واردات کشور داشته که به شرح ذیل است.

حریری بیان کرد: FATF بر واردات و صادرات ایران بی‌تاثیر نیست. اما اثر آن بر صادرات کمتر از واردات است. موضوع FATF بعد از ِلغو تحریم ها مشکلات را نشان می‌دهد. به دلیل شرایط تحریم‌ها، FATF چندان در مبادلات ایران موثر نیست. زیرا دلیل بزرگی که نمی‌توانیم از حساب های بانکی استفاده کنیم، تحریم‌ها است.

وی ادامه داد: بعد از لغو تحریم‌ها باید از منظر اقتصادی FATF را بررسی کنیم. از دیدگاه اقتصادی کسی نمی‌تواند مخالف پیوستن به این کنوانسیون باشد. مخالفت‌ها از منظر سیاسی است. در پایه استدلال مجموعه مخالفین FATF رگه‌هایی از واقعیت دیده می‌شود؛ ولی با این حال عده‌ای نیز هستند که در مورد این موضوع دیدگاه منفی دارند، بدون این که از واقعیت‌ها اطلاع داشته باشند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین افزود: کسانی که تمام مشکلات کشور را به FATF مرتبط می‌دانند نیز اشتباه می‌کنند. FATF در شرایط فعلی مانع اصلی مبادلات تجاری ما با دنیا نیست؛ بلکه مانع اصلی تحریم است. با رفع علل تحریم که اختلافات سیاسی میان ایران و آمریکا است؛ پیوستن ایران به پیمان‌های مدنظر FATF آسان می‌شود. تمام این موانع به تصمیم سیاسیون بستگی دارد و این گره‌ای است که سرنوشت اش با سیاست بیشتر بسته شده است تا با اقتصاد.

حریری تصریح کرد: ریشه مشکلات در صادرات کشور به دهه‌های قبل باز می‌گردد و موضوع جدیدی نیست. بخشی از مشکلات این حوزه نیز ناشی از تحریم ها است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در پایان تاکید کرد: تولیدکنندگان در ایران، تولید را فقط برای بازار داخل در نظر می‌گیرند و قادر به رقابت در بازارهای خارجی نیستند؛ این موضوع مهمی است. ضمن این که محدودیت بازارها نیز از مشکلات عمده برای تولید کننده است.

279950