حریری در گفت‌و‌گو با پرسون؛

کارنامه‌ای از عملکرد مناطق آزاد در دسترس نیست

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: موانع بر سر راه تجارت، با ایجاد مناطق آزاد رفع نمی‌شود. زیرا با وجود این مناطق اتفاق خاصی برای اقتصاد کشور رخ نداده است. تا به امروز صرفا منطقه ویژه عسلویه موفق عمل کرده است و کار صادراتی به معنای واقعی در آنجا انجام می‌شود.
تصویر کارنامه‌ای از عملکرد مناطق آزاد در دسترس نیست

مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در خصوص ایجاد مناطق آزاد جدید به خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت: مناطق آزاد یک ابزار برای سیاست گذاری کلی است. ابتدا باید اولویت‌ها را در اقتصاد مشخص کنیم و سپس ابزار مناسب را انتخاب کنیم.

حریری ادامه داد: در کشورهایی که اقتصاد آزاد ندارند؛ به صورت آزمایشی در برخی مناطق، قوانین مزاحم کسب و کار اجرا نمی‌شود، برای این که آثارش مشخص شود و آن را به کل کشور تعمیم دهند و یا صرفا به صورت محدود اجرا کنند.

وی افزود: در چهل سال گذشته مناطق آزاد و ویژه مختلفی ایجاد شده که کارنامه موفقی ندارند و بر تعداد آنها بدون توجه به چرایی شکل گیری اضافه می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: در حال حاضر تقریبا در تمام نقاط حاشیه‌ای و مرکزی کشور مناطق آزاد و ویژه ایجاد شده است. اگر به آزاد بودن اقتصاد اعتقاد داریم؛ به جای فرار از قانون، باید در قوانین مزاحم کسب و کار بازنگری کنیم و با طراحی قوانین آزاد، اقتصاد کشور را از مقررات بیهوده که به شکل گیری مناطق آزاد جدید ترغیب می‌کند، رها کنیم.

حریری تصریح کرد: موانع بر سر راه تجارت، با ایجاد مناطق آزاد رفع نمی‌شود. زیرا با وجود این مناطق اتفاق خاصی برای اقتصاد کشور رخ نداده است. تا به امروز صرفا منطقه ویژه عسلویه موفق عمل کرده است و کار صادراتی به معنای واقعی در آنجا انجام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در پایان گفت: کارنامه‌ای از عملکرد مناطق آزاد و ویژه منتشر نمی‌شود که وضعیت این مناطق قابل ارزیابی باشد. اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد به دلایل فراوانی، کارکرد اصلی از ایجاد آنها تحقق نیافته است.

287468