رئیس اداره محافظت محیط زیست همدان خبر داد:

تمدید ممنوعیت شکار در هشت منطقه استان

رئیس اداره محافظت محیط زیست شهرستان همدان از تمدید ممنوعیت شکار در هشت منطقه استان همدان خبر داد و گفت:ممنوع شدن شکار در مناطق قهاوند، تجرک، آردوشان، کرفس، زند، غینرجه و آقداق، علوی و الوند به مدت پنج سال دیگر تمدید شد.
تصویر تمدید ممنوعیت شکار در هشت منطقه استان

مجید شعبانلو رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان در گفتگو با سایت خبری پرسون با اشاره به اینکه شکار و تیراندازی به موجب بند «و» ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست تمدید شد گفت: چهار منطقه زیر پوشش و حمایت سازمان حفاظت محیط زیست شامل مناطق حفاظت شده، پارک ملی، اثر طبیعی ملی و پناهگاه حیات وحش است.

وی افزود: مکان‌هایی که ظرفیت طبیعی ارتقا و تبدیل شدن به چهار منطقه یاد شده را داشته باشند به مناطق شکار ممنوع تبدیل می‌شوند.

شعبانلو اضافه کرد: هر پهنه‌ای به طور طبیعی دارای یکسری ظرفیت‌های زیستی، اکولوژیکی و حیات وحش است و برنامه مدیریتی برای ارتقا آن و تبدیل به چهار منطقه حفاظت شده، پارک ملی، اثر طبیعی ملی و پناهگاه حیات وحش تدوین می‌شود.


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان ادامه داد: ممنوعیت شکار در این محدوده‌ها و صادر نشدن مجوز شکار یکی از اصلی‌ترین راهکار‌ها برای افزایش و غنی‌تر شدن ظرفیت‌های زیستی موجود در این مناطق است.

وی خاطرنشان کرد: شاید در این مناطق پاسگاه محیط بانی دایر نشده باشد، اما با نصب تابلو شکار ممنوع دست کم از شکار حیوانات توسط شکارچیان مجاز جلوگیری می‌شود همچنین با گشت زنی مستمر می‌توان از ورود شکارچیان غیرمجاز به این مناطق جلوگیری کرد.

شعبانلو بیان کرد: اجرای این برنامه‌ها در افزایش تنوع زیستی مناطق، تقویت مراتع، پوشش گیاهی تاثیر گذار بوده و با گذشت زمان زمینه ارتقای آن را نیز فراهم می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان اضافه کرد: بسیاری از گونه‌های جانوری مهاجر است و مسافت طولانی را در طول روز می‌پیمایند که مناطق شکار ممنوع به عنوان کریدور بین مناطق حفاظت شده عمل می‌کند.

شعبانلو گفت: این بدان معناست که گونه جانوری به عنوان مثال قوچ و میش پس از خروج از منطقه حفاظت شده در منطقه شکار ممنوع قرار می‌گیرد که در این محدوده نیز از گزند شکارچیان در امان است.

گفتنی است استان همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۲ منطقه شکار ممنوع است که چهار منطقه الوند، قهاوند، تالاب آبشینه و سد اکباتان مناطق شکار ممنوع شهرستان همدان محسوب می‌شود. وسعت مناطق شکارممنوع ۲۰۲ هزار و ۷۵۹ هکتار است که ۱۰/۴ درصد مساحت کل استان همدان است.

279552

مطالب مرتبط