در سال 99 صورت پذیرفت؛

صید پنج هزار و ۶۰۰ تن ماهی کیلکا در سواحل گیلان

مدیرکل شیلات استان گیلان با اشاره به افزایش ۱۶ درصد صید کیلکا در سواحل خزر گفت : امسال پنج هزار و ۶۰۰ تن ماهی کیلکا در سواحل این استان صید شده است.
تصویر صید پنج هزار و ۶۰۰ تن ماهی کیلکا در سواحل گیلان

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، عظیم مدبری ارزش ریالی کیلکا ماهیان صید شده را هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این میزان کیلکا توسط ۳۰ فروند لنج کیلکا گیر و ۲۱۴ صیاد در سواحل جنوبی استان از غرب بندرانزلی تا بندرکیاشهر در عمق زیر ۵۰ متر آبهای خزر در طول شب صید شده است.

وی با اشاره به افزایش چهار درصدی صید ماهیان استخوانی در گیلان نیز گفت: از ۲۰ مهرماه تا پایان اسفند (از زمان آغاز فصل صید) هزار و ۳۳۰ تن ماهی استخوانی توسط چهار هزار صیاد گیلانی و ۴۹ شرکت پره صیادی صید شده است.

وی ترکیب گونه ای صید را شامل ۴۹ درصد ماهی سفید، ۴۶ درصد ماهی کفال، یک درصد ماهی کپور و چهار درصد سایر گونه ها شامل سوف، سیم و انواع کولی ها اعلام کرد.

مدبری ارزش ریالی این مقدار صید را هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال دانست و ابراز امیدواری کرد : طی دو هفته آینده تا پایان فصل صید میزان صید ماهیان استخوانی به ۲ هزار تن برسد.

وی در ادامه درخصوص مراکز بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی گفت: تکثیر ماهیان استخوانی بویژه ماهی سفید در دستور کار شیلات قرار دارد و دو مرکز شهید انصاری و شهید یوسف پور مراحل تکثیر ماهی سفید را آغاز کرده اند و امید داریم در سال جدید به تولید حدود ۱۷۵ میلیون قطعه بچه ماهی دست یابیم.

مدبری به کسب رتبه اول کشوری شیلات ایران در تولید خاویار پرورشی اشاره کرد و افزود : امسال ۸۶۱ تن گوشت و حدود پنج هزار و ۴۵۱ کیلوگرم خاویار در مزارع پرورش ماهیان خاویاری استان گیلان استحصال شده است که نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد در تولید گوشت و ۴۳ درصد در تولید خاویار رشد داشته ایم.

استان گیلان ۶۷ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارد که از این تعداد ۴۸ مزرعه صنعتی و ۱۹ مزرعه مزارع خرد هستند. ظرفیت اسمی مزارع پرورش ماهیان خاویاری استان گیلان هزار و ۲۶۵ تن گوشت و ۱۵ تن خاویار است.

منبع: ایرنا

279256