مدیرکل شیلات گیلان خبر داد؛

صید سالانه بیش از ۵۵۰۰ تن کیلکا از دریای خزر

مدیرکل شیلات گیلان از آغاز صید کیلکا در دریای خزر خبر داد و گفت: سالانه بالغ بر ۵۵۰۰ تن کیلکا از دریای خزر صید می‌شود که ۹۵ درصد از ماهیان صید شده در صنایع پودر ماهی برای صنعت دام و طیور عرضه می  شود.
تصویر صید سالانه بیش از ۵۵۰۰ تن کیلکا از دریای خزر

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، عظیم مدبری با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ تعداد مزارع پرورش ماهیان گرمابی استان گیلان ۵۳۱۲ واحد مزرعه بود، اظهار کرد: مساحت مفید این مزارع ۱۰ هزار و ۷۰۸ هکتار است.

وی از تولید ماهیان گرمابی به میزان ۴۲ هزار و ۵۷۵ تن در سطح مزارع پرورشی استان طی سال ۹۹ خبر داد و تصریح کرد: از این میزان ۴۱ هزار و ۶۱۹ تن در سطح مزارع گرمابی و ۹۵۶ تن در سطح منابع آب های طبیعی همچون تالاب انزلی تولید و استحصال شده است.

مدیرکل شیلات گیلان، نرخ رشد تولید در سال ۹۹ نسبت به سال ۸۷ در سطح مزارع پرورش ماهیان گرمابی را ۰.۶ درصد دانست و اضافه کرد: ارزش ریالی انواع ماهیان گرمابی تولید شده ۹۵۰۰ میلیارد ریال است که در سطح مزارع پرورشی برداشت شده است.

مدبری، کپور، آمور، بیگ هد و فیتوفاک را از بیشترین انواع ماهیان گرمابی پرورشی استان دانست و اضافه کرد: این ماهیان در بازارهای مصرف داخل و خارج استان عرصه می شود.

وی همچنین از آغاز صید کیلکا در دریای خزر خبر داد و خاطرنشان کرد: صید کیلکاماهیان در دریای خزر که از اول فروردین به علت تخم ریزی ممنوع شده بود، در حال حاضر جریان دارد.

مدیرکل شیلات ادامه داد: سالانه بالغ بر ۵۵۰۰ تن کیلکا از دریای خزر صید می‌شود که ۹۵ درصد از ماهیان صید شده در صنایع پودر ماهی برای صنعت دام و طیور و پنج درصد برای صنایع کنسروسازی و بسته بندی جهت مصارف انسانی به بازار عرضه می  شود.

مدبری، کیلکای معمولی، آنچوی و چشم درشت را به ترتیب سه گونه جمعیت غالب کیلکاماهیان در دریای خزر دانست و عنوان کرد: ۲۱۵ صیاد گیلانی با ۳۰ فروند شناور از دریای خزر کیلکا صید می‌کنند.

منبع: ایسنا

308529