رهاسازی 145 میلیون بچه ماهی در رودخانه های گیلان از اواسط خرداد

مدیرکل شیلات گیلان گفت: ۱۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه بچه ماهی تولید شده در گیلان از اواسط خرداد در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی می‌شوند .
تصویر رهاسازی 145 میلیون بچه ماهی در رودخانه های گیلان از اواسط خرداد

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، عظیم مدبری از وجود سه مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ماهیان دریای خزر در گیلان خبر داد و اظهار داشت: همزمان با شروع فصل تخم‌ریزی ماهیان استخوانی 145 میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی برای رها‌سازی در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر در استان گیلان تولید شده است.

مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر اینکه بچه ماهیان تولید شده علاوه بر رودخانه‌های منتهی به دریای خزر در سطح تالاب‌ها و آب بندان‌های گیلان هم رهاسازی می‌شوند تصریح کرد: تولید بچه ماهیان استخوانی و خاویاری در مراکز سه گانه استان گیلان امسال به نسبت سال گذشته چیزی در حدود 25 درصد افزایش داشته است.

مدبری ماهی سفید، ماهیان خاویاری، سیم و سایر گونه‌ها را از جمله ماهیان تکثیر شده اعلام کرد و با بیان اینکه بچه ماهیان از اواسط خرداد ماه رها‌سازی می‌شوند اضافه کرد: اقداماتی نظیر این از جمله برنامه‌های شیلات استان گیلان برای حمایت از صید و صیادی و کمک به بازسازی ذخایر دریای خزر محسوب می‌شود.

وی حمایت از فعالیت‌های صید و صیادی و حوزه آبزی‌پروری در سال مزین به شعار تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها را رویکرد شیلات استان گیلان ذکر کرد و یادآور شد: فعالیت‌های شیلاتی، آبزی‌پروری، پرورش ماهیان گرم‌آبی و سردآبی و ماهی در قفس از جمله بخش‌های مهم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به شمار می‌آیند.

مدیرکل شیلات گیلان در پاسخ به این پرسش که چقدر از بچه ماهیان تکثیر و رهاسازی شده در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر و سایر نقاط به مرحله برداشت و صید می‌رسند اظهار داشت: درصد ماندگاری بچه ماهیان پس از رها‌سازی در حوزه آب‌های شیرین 85 تا 90 درصد و در دریا پنج تا هشت درصد برآورد می‌شود.

مدبری پیشتازی استان گیلان در امر تولید ماهیان خاویاری و استحصال خاویار را هم مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: طبق آمارها و اطلاعات گیلان در زمینه پرورش ماهیان خاویاری استانی پیشرو است به طوری‌که هم‌اینک تعداد 55 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان فعال بوده و خاویار تولید شده در گیلان نیز شهرت جهانی دارد.

وی ماهی سفید، کفال، سیم و سوف را از جمله بیشترین گونه‌های ماهیان استخوانی که همه ساله در دریای خزر و در سواحل گیلان صید می‌شوند دانست و خاطرنشان کرد: شیلات از ظرفیت و پتانسیل‌های بسیار خوبی برای اشتغال‌زایی برخوردار است به همین علت شیلات در ردیف یکی از مؤلفه‌‌های توسعه‌ای گیلان قرار گرفته است.

منبع: شبستان

285156