سفری به آذربایجان‌غربی؛

دیدنی های تکاب؛ سرزمین افسانه ای و مرموز

شهر تکاب آثار تاریخی غنی و دیدنی‌های فراوانی دارد که قدمت برخی از آن‌ها به هشت هزاره قبل می‌رسد هر‌ ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی راهی این شهر جذاب می‌شوند تا رموز ناشناخته آن را کشف کرده و خاطرات خوبی را برای خود رقم بزنند.
تصویر دیدنی های تکاب؛ سرزمین افسانه ای و مرموز

به گزارش سایت خبری پرسون، استان آذربایجان‌غربی دارای طبیعت سرسبز و با آثار تاریخی فراوان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گشت و گذار است که سالانه تعدادی زیادی مسافر این استان زیبا را برای گشت و گذار انتخاب می‌کنند اما طی یک سال گذشته به علت شیوع بیماری کرونا در جهان و به تبع آن در کشور و استان مسافرت‌ها به علت محدودیت‌های کرونایی کاهش یافته است در این گزارش بنا داریم جاذبه‌های گردشگری را معرفی کنیم تا بعد از پایان محدودیت‌ها و در صورت امکان سفر به این استان زیبا را در برنامه‌های گردشگری خود قرار دهید و از آن لذت ببرید.

مرکز استان آذربایجان‌غربی شهر ارومیه دارای مکان‌های دیدنی زیادی از جمله موزه‌ها، بازارهای سنتی، چشمه‌ها، بناهای تاریخی است که سالانه پذیرای مسافران زیادی بوده و علاوه بر ارومیه، دیگر شهرهای این استان همچون مهاباد، خوی، تکاب، چالدران، سردشت و ماکو آثار باستانی و طبیعی زیبایی را در خود جای دادند.

تکاب یکی از شهرهای استان آذربایجان‌‌غربی است که داستان‌ها و افسانه‌های زیادی را در دل خود جای داده پیشنهاد می‌شود اگر علاقه‌مند به نقاط مرموز و ناشناخته ایران هستید، پس حتما سفر به این شهر افسانه‌ای، در دوران بعد از کرونا را در برنامه گردشگری خود قرار دهید. شهر تکاب آثار تاریخی غنی و دیدنی‌های فراوانی دارد که قدمت برخی از آن‌ها به هشت هزاره قبل می‌رسد هر‌ ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی راهی این شهر جذاب می‌شوند تا رموز ناشناخته آن را کشف کرده و خاطرات خوبی را برای خود رقم بزنند.

شهر تکاب در جنوب شرقی استان آذربایجان‌غربی در ارتفاع 1765 متری از سطح دریا واقع شده است این شهر از سمت شمال به استان آذربایجان‌شرقی، از سمت جنوب به استان کردستان، از سمت غرب به شهرستان شاهین‌ دژ و از سمت شرق به استان زنجان محدود می‌‌شود تکاب از نواحی مرتفع و کوهستانی است که آب و هوایی نسبتاً سرد دارد. شهرستان تکاب دارای2 بخش «تخت سلیمان» و«مرکزی»، یک شهر «تکاب» و شش دهستان است

شهر تکاب به سبب وجــود آثار باستانی، جاذبه‌های طبیعی و معادن ارزشمند در اطراف خود یکی از پراهمیت‌ترین شهرهای استان به شمار می‌رود و میراث جهانیِ تخت سلیمان و زندان سلیمان از مهم‌ ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این شهر است.

مجموعه جهانی تخت سلیمان

مجموعه جهانی تخت سلیمان و آثار باستانی که در آن قرار دارد، از مهم‌ترین و معروف‌ترین مراکز تاریخ و تمدن کشور ایران است که در کوهستان‌های غرب کشور،‌ در نقطه‌ای بسیار زیبا و خوش آب و هوا واقع شده این مجموعه تاریخی که در حال حاضر «تخت سلیمان» نامیده می‌شود، در دوران قدیم به نام «آتشکده آذرگشنسب» معروف بوده است.

مجموعه تاریخی تخت سلیمان شامل دریاچه طبیعی، آتشکده آذرگشنسب، معبد آناهیتا، بنای چهارطاقی، تالار و کاخ شاهی است گفته می‌شود که قدمت سکونت در تخت سلیمان به هزاره اول قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد و اوج شکوفایی آن متعلق به حکومت ساسانیان است.

برخی بر این باور هستند که تخت سلیمان برای ساسانیان همان ارزشی را داشته که تخت جمشید برای هخامنشیان داشته است و این مجموعه تاریخی که از جاهای دیدنی تکاب محسوب می‌شود، یکی از آثار ثبت شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است.اگر سفری به شهر تکاب داشتید حتما از این مکان زیبا بازدید داشته باشید.

چملی گول (تالاب چملی)

از دیگر جاذبه طبیعی و زیبای شهر تکاب می‌توان به تالاب چملی اشاره کرد چملی‌گول یا تالاب چملی به نام های( جزیره شناور یا چمن متحرک) شناخته می‌شود یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز و جالب تکاب است که در نزدیکی روستای بدرلو در ۱۵ کیلومتری شهر تکاب واقع شده است چملی‌گول در واقع برکه‌ای یا دریاچه‌ای کوچک است که وسط آن جزیره‌ای از چمن قرار دارد و اطراف آن چمنزارها و نیزارهای بلندی روییده است که ارتفاع تقریبی برخی از آن‌ها به 2 متر می‌رسد. این برکه یا دریاچه کوچک با وزش باد و جریان هوا به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می‌کند و همین اتفاق باعث منحصر‌به‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است.

زندان برنجه جاذبه ی طبیعی تکاب

داستان ها و افسانه‌های زیادی درمورد زندان‌ها وجود دارند هر زندانی برای خود، قصه‌هایی از حضور افراد و زندانی‌ها دارد که گاها این داستان‌ها می‌توانند بی نهایت جذاب و شنیدنی باشند وقتی به یک زندان باستانی سر می زنیم تمام وجودمان سرشار از سوال می‌شود . سوال هایی مانند اینکه چه افرادی عمر خود را در این محبس گذرانده اند ، زندان سلیمان یا کوه زندان دیو تکاب یکی از این زندان هاست که خیلی‌ها تمایل دارند که از تاریخ و قدمت و افرادی که در آن زندانی بودند سر دربیاورند .

این زندان به شکل کوهی مخروطی شکل که درون آن تهی بوده مورد استفاده قرار می‌گرفت از نظر جغرافیایی در سه کیلومتری غرب مجموعه جهانی تخت سلیمان و در ۴۲ کیلومتری تکاب در استان آذربایجان‌غربی قرار گرفته است. تشکیل این کوه مخروطی نیز برای خود داستانی دارند. این کوه که بنای زندان سلیمان در آن ایجاد شده هزاران سال قبل براثر فوران یک آتشفشان بوجود آمده است.

اهالی منطقه تخت سلیمان تکاب ، داستان‌های زیادی درباره این ناحیه تعریف می‌کنند و می‌گویند که «حضرت سلیمان»، دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند، در این کوه زندانی می‌کرده است و به همین خاطر آن را زندان دیو یا سلیمان می‌نامند این مکان برای افرادی که علاقه‌مند به طبیعت و کوه نوردی هستند بسیار مکان جالبی خواهد بود. در این مکان فوق العاده چندین چشمه آهک ساز وجود دارد که مهم ترین آن زندان برنجه می باشد و در کف زندان برنجه دریاچه‌ای کوچک و گاز کربنیگ موجود می‌باشد که بازدیدکنندگان می‌توانند از بالای این کوه به تماشا این مکان دیدنی بنشینند.

قلعه ساری قورخان تکاب

اگر به تکاب سفر می کنید دیدن قلعه‌ها را فراموش نکنید. چون جای جای مکان این قلعه‌ها حوادث و تحولات مختلفی به خود دیده است. قلعه ساری قورخان که یکی از جاهای دیدنی تکاب محسوب می شود، مرکز تمدن‌های هزاره اول بوده است و از عصر مادها تا سلسله ساسانیان، اقوام متعددی در آنجا سکونت داشته‌اند و این قلعه به‌صورت پشته عظیم سنگی در حاشیه شرقی رودخانه سارق وجود دارد که از همه طرف محفوظ است و دستیابی به آن بسیار مشکل و به این لحاظ، مأمنی مناسب برای ساکنان این خطه در ادوار مختلف بوده است.

سوغات و صنایع دستی تکاب

یکی از مشهورترین سوغات تکاب که شاید در سطح ایران و حتی جهان معروف باشد میتوان فرش آن را نام برد که به فرش افشار یا ( فرش آهنین ) نیز معروف گردیده است و جزء صنایع دستی تکاب نیز به شمار می‌آید و حاصل زحمت و هنر شیر زنان تکاب می‌باشد، از جمله انواع محصولات مرغوب کشاورزی و باغی مانند سیب، گردو، انگور و حتی کشمش که یکی از مرغوبترین کشمشها و مخصوص تکاب است را نام برد. در روستاهای تکاب انواع محصولات لبنی از جمله (شیر، خامه، پنیر محلی، کره ی محلی، سر شیر و ...) را درست می‌کنند که بسیار خوشمزه و لذیذ است و همچنین در اکثر دشتها و کوههای تکاب مردم به زنبورداری مشغول هستند که عسل بسیار خوشمزه و لذیذی را تولید می‌کنند که میتوان آن را به عنوان یکی از سوغات تکاب نام برد.

جاجیم، گلیم ، صنایع چوبی و پشمی و فرش نیز از مهمترین سوغات تکاب می‌باشد حتی میتوان از آثار خوشنویسان باذوق و اساتید خوشنویسی تکاب که در سطح کشور نیز به دلیل آثار بی نظیر خود به شهرت رسیده‌اند به عنوان سوغات به یادگار برد.

انتهای پیام/

278906