امام جمعه تکاب خواستار شد:

از معادن طلا تکاب، حق آلایندگی در این شهر را بدهید!

اگر ۲ معدن طلای زرشوران و آقدره سرجمع حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشند سالانه بایستی ۲۰۰میلیارد تومان به شهرداری تکاب بابت یک درصد آلایندگی پرداخت شود.
تصویر از معادن طلا تکاب، حق آلایندگی در این شهر را بدهید!

به گزارش سایت خبری پرسون، از تکاب؛ حجت‌الاسلام و المسلمین کوهی امام جمعه تکاب در رابطه با اهمیت محیط زیست و نقش معادن در تخریب و تاثیر گذاری آن بر زیست بوم منطقه و نیز حقوق اجتماعی معادن و حق آلایندگی گفت: شهرستان تکاب با دارا بودن ۲ معدن غنی طلا (زرشوران و آقدره) به علت عملیات اکتشافی تاثیرات سوئی بر محیط زیست منطقه وارد می کنند که لازم است این امر با جدیّت تام و تمام پیگیری و مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی گفت: عملیات معدن کاری اعم از فلزی و غیر فلزی بدون اثرات جانبی زیست محیطی نخواهد بود. به ویژه معادن طلا که از این قاعده مستثنی نیستند.

وی افزود: همانطور که گفته شد وجود ۲ معدن طلا در تکاب در بردارنده اثرات مُخرِّب زیست محیطی فیزیکی و شیمیایی زیان باری است که از جمله اثرات فیزیکی آن می توان به تخریب سطحی، ایجاد حفره های زیر زمینی، از بین رفتن پوشش گیاهی مطلوب منطقه و مهمتر از همه با ایجاد گردوغبار ناشی از تخریب و اکتشاف به مخاطره انداختن زندگی مردمان روستاهای اطراف معدن و.‌‌‌‌...می شود و اثرات شیمیایی معادن که‌ در اثر استفاده از جیوه، سیانور، آمونیاک، اکسید گوگرد، اکسید نیتروژن و..‌‌. در بردارنده آلودگی های آب‌های سطحی و زیر زمینی و در نتیجه زمینه ساز خطر برای موجودات زنده، گیاهان، حیوانات و انسان است.

امام جمعه تکاب افزود: اینها همه مسائلی است که در پایان نامه‌ ها و در دانشگاه‌های معتبر مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته و اثبات شده است که در دسترس همگان قرار گرفته، می تواند مورد مطالعه و تحقیق قرارگیرد. لذا ضمن تشکر از تلاشهاو توجهات و دغدغه های مسئولین محیط زیست استان و شهرستان انتظار داریم که مراقب محیط زیست این منطقه و شهرستان باشند و با جدیّت تامّ و تمام مراقبت‌ها و نظارتهای لازم بر فعالیّت معادن داشته باشند تا آسیبی به محیط زیست بِکر و زیبا و دلنواز این شهرستان وارد نشود چراکه اگر محیط زیست این شهرستان آسیب بخورد هم مردم شهرستان و روستاها و هم جانداران و پوشش گیاهی منطقه‌ دچار آسیب جدّی خواهند شد.

حجت‌الاسلام کوهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حقوق قانونی معادن و حق آلایندگی گفت: در قانون و مقررات کشور به صراحت آمده هر واحدی که آلاینده است باید یک درصد درآمدش را به عنوان عوارض به آن منطقه ای که معدن در آن قرار گرفته، پرداخت نماید که این حقِّ مسلّم آن منطقه و مردمش می باشد.

وی افزود: بنده اخیراً با مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی و مدیر محیط زیست شهرستان، بافرماندار محترم و پرتلاش و جهادی و تنی چند از مسئولین ذیربط صحبت هایی داشته ام و به استناد گزارش‌هایی که به من دادند متوجه موضوع شدم که در چند سال اخیر این شهرستان در اخذ یک درصد عوارض آلایندگی چندان بهره ای نبرده است و آن حقّی که حقّ مسلّم و قانونی شهرستان و منطقه است توسط بهره برداران معادن و شرکت ها پرداخت نشده است.

وی در همین رابطه اضافه کرد: در تاریخ ۱۴۰۳/۱/۱۸ مدیر کل محترم حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در تاریخ فوق به رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان غربی اعلام داشته وگفته اند : شهرستان تکاب واحد دارای آلایندگی مستمر دربخش هوا یعنی منابع ثابت ندارد! این یعنی معدن طلای زرشوران با آن عظمت که فقط انفجارش با راه انداختن گردوغبار محصولات و باغات و زراعات و پوشش گیاهی و سلامت روستاییان را با مخاطرات جدّی مواجه می کند باید پرسید چگونه این انفجار و گرد و خاک فاقد آلایندگی است؟! یعنی معدن طلای آقدره هم واحد آلاینده محسوب نمی شود؟! یا این همه معادن سنگ که در جای جای منطقه وجود داشته و مورد بهره برداری قرار می گیرند آلاینده حساب نمی شوند! پس تعریف آلایندگی از منظر آقایان چه مقوله ای می تواند باشد ؟!

وی ادامه داد: معدن زرشورانی که هر انفجارش گردوخاکی راه می اندازد و کل منطقه را تحت الشعاع قرار می دهد این اگر آلایندگی نیست پس چه نامی می توان بر آن نهاد؟! آلودگی معدن طلای آقدره و ده ها معادن انواع سنگ را چطور باید توجیه کرد؟

وی در همین رابطه افزود: این مسئله ای است که مسئولین محترم شهرستان بایستی به طور جدّی جهت احقاق حقوق حقه مردم منطقه تا حصول نتیجه پی گیری نمایند.

حجت‌الاسلام کوهی در ادامه افزود :آلایندگی چگونه است ؟ مسئله، مسئله بزرگی است. شما تصور کنید یک درصد درآمد زرشوران چقدر می شود؟ اگر فرض بگیریم سالانه ۱۰هزار میلیارد تومان باشد یک درصدش می شود ۱۰۰میلیارد تومان. اگر خیلی کم بگیریم ۵ هزار میلیارد تومان درآمد سالانه داشته باشد یک درصد عوارض آلایندگی چیزی معادل ۵۰ میلیارد تومان میشود.

وی ادامه داد: ۲ معدن طلای زرشوران و آقدره را در نظربگیریم اگر سرجمع حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشند سالانه بایستی ۲۰۰میلیارد تومان به شهرداری تکاب بابت یک درصد آلایندگی پرداخت شود که این مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان سالانه معادل کل بودجه یکساله شهرداری است که اگر این مبلغ عوارض آلایندگی که حقّ مسلم و قانونی شهرستان است به حساب شهرداری تزریق گردد قطعاً وضعیت شهرستان و روستاهای منطقه تغییر یافته و شاهد تحول و عمران و آبادی خواهیم بود.

منبع: پُرسون

636769