گزارش اختصاصی خبرنگار پُرسون تکاب؛

تکاب مقصد ویژه گردشگری در ایّام نوروز

شهرستان تکاب دارای بیش از یکصد اثر ملّی گردشگری باستانی و طبیعی ثبت شده است که مهمترین آنها مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری " تخت سلیمان "است که درسال ۱۳۸۲درفهرست آثار باستانی سازمان یونسکو به عنوان ۴ اثر جهانی کشور ثبت گردید.
تصویر تکاب مقصد ویژه گردشگری در ایّام نوروز

به گزارش سایت خبری پرسون، از تکاب؛ نام شهرستان تکاب در جنوب استان آذربایجان غربی همان اندازه که با معادن غنی طلا و سنگهای تزئینی و ساختمانی وکارخانه های فرآوری طلا و صنعت فرش دستبافت آهنین افشار که شهرت جهانی دارد گره خورده با جاذبه های توریستی و گردشگری منحصر بفردی نیز عجین شده است.

شهرستان تکاب دارای بیش از یکصد اثر ملّی گردشگری باستانی و طبیعی ثبت شده است که مهمترین آنها مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری " تخت سلیمان "است که درسال ۱۳۸۲درفهرست آثار باستانی سازمان یونسکو به عنوان ۴ اثر جهانی کشور ثبت گردید. تخت سلیمان شهرستان تکاب دارای جاذبه های گردشگری فراوانی در سطح کشور است و مجموعه میراث جهانی "تخت سلیمان" در۴۵کیلومتری شمال شرقی این شهرستان به عنوان چهارمین اثر ثبت شده کشور در فهرست آثار سازمان یونسکو ازسرآمدان آنها مهمترین مقاصد گردشگری استان به ویژه در ایّام نوروز به شمار می‌رود.

مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری " تخت سلیمان " که آوازه آن جهانی شده، محوطه ای باستانی به مساحت ۱۲هکتار مربوط به دوره های اشکانیان، ساسانیان و ایلخانان است. اعجاب برانگیزترین هلای تخت سلیمان آن است که وسط این مجموعه دریاچه ای زیبا و سحرآمیز وجود دارد که در عمیق ترین بخش عمق آن تا ۱۲۰ متر می باشد. مجموعه آثار باستانی و کهن "تخت سلیمان" وسیع ترین تاسیسات مذهبی و اجتماعی دوره ساسانی است که تاکنون شناسایی و از دل خاک بیرون آورده شده است.

بقعه ایوب انصاریعلاوه براین مجموعه " بقعه ایوب انصاری" در ۱۳کیلومتری جنوب شهرستان تکاب به عنوان یکی از اماکن مهم مذهبی استان آذربایجان غربی محسوب می شود. این بقعه برفراز کوهی در روستای "دورباش "تکاب واقع شده که مدفن یکی از فقهای قرن نهم هجری قمری به نام " ایوب انصار" ملقّب به "سلطان العارفین " است. بقعه" ایوب انصار ی" از لحاظ معنوی دارای جایگاه ارزشمند بوده و به عنوان زیارتگاه اهالی منطقه از احترام خاصّی بین ساکنین تکاب و روستاهای اطراف برخوردار است امّا از جایگاه گردشگری تاکنون درسطح کشور ناشناخته مانده است. این بقعه به عنوان زیارتگاهی مهم در تکاب مطرح بوده و از جایگاه مذهبی فوق‌العاده ای درمنطقه برخوردار است.

چمن متحرک شهرستان تکاب یکی از دیدنی ترین ومنحصر بفردترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان آذربایجان غربی به ویژه در فصلهای بهار وتابستان محسوب می‌گردد. چمن متحرک که در زبان محلی به "چملی" یا " چملی گُل" معروف است یکی از آثار طبیعی شگفت انگیز شهرستان تکاب به شمار می‌رود که هرسال پذیرای بسیاری از علاقمندان مناطق طبیعی و گردشگری می باشد.چمن متحرک در۱۵کیلومتری شهرستان تکاب در روستای " بدرلو" واقع شده که شامل یک منطقه باتلاقی است ودر وسط واطراف چمنزارهای سرسبز و نیزارهای بلندی جاخوش کرده که ارتفاع آن به دومتر می رسد. این چمن به صورت جزیره ای متحرک با مساحت هشتاد مترمربع برروی دریاچه ای کوچک خودنمایی می کند که با وزش باد و جریان هوا به جهات مختلف تغییر مسیرداده و حرکت می کند و همین امر نیز موجب منحصر بفرد شدن این جاذبه طبیعی شده است.

کل مساحت این برکه سحرانگیز و باور نکردنی به وسعت یک هکتار است و درمیان درّه ای عمیق قرار گرفته که نیزارها و چمن سرسبز، درختان بلند وگلهای زیبای اطراف آن جلوه ای خاصّ و طبیعی به آن بخشیده است بطوریکه چمن به صورت معلّق و شناور دروسط این برکه قرار گرفته ودارای پوشش گیاهی کاملاًمطلوب و مناسب است وحتی درفصل زمستان وسرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی دهد که این امر بر شگفتی بازدید کنندگان ازاین جاذبه طبیعی افزوده است.

کوه زندانکوه میان تهی زندان سلیمان یکی دیگر از مهمترین جاذبه های توریستی وگردشگری تکاب است که به دلیل ویژگی‌های خاصّ خودمورد توجّه گردشگران قرار می گیرد. این کوه میان تهی مخروطی شکل در فاصله ۳کیلومتری غرب مجموعه‌ میراث جهانی تخت سلیمان در جوار" شهر تخت سلیمان " ودر۴۰کیلومتری شهرستان تکاب واقع شده است. ارتفاع این کوه میان تهی شگفت انگیز از سطح زمین های مجاور بین ۹۷تا۱۰۷متر بوده که بر فراز آن دهانه گودال عمیقی درحدود ۸۰متر دیده می شود که قطر دهانه آن بطورتقریبی ۶۵متر است .این پدیده بی نظیر طبیعی وتاریخی که یکی از جاذبه های مهم و قابل توجه منطقه محسوب می شود وعلاوه بر گودال زیبای آن زمانی دریاچه ای درون آن وجود داشته که به مرور زمان خشک شده است. درپیرامون این کوه بقایای معبدی مربوط به هزاره اوّل قبل از میلاد وقوم مانا وجود دارد که مورد کاوش‌های علمی و باستان شناسی قرار گرفته است. یکی از جالب ترین مواردی که بر جذابیّت این کوه میان تهی افزوده این است که درکف این گودال زندان سلیمان که به " زندان دیو " هم مشهوراست چشمه ای با گازهای گوگردی وجود دارد .

چشمه های آبگرم احمدآباد در پایین دست کوه زندان چشمه های آب گرم احمدآباد (ایسدی سو)وجود داردکه دارای املاح معدنی است و در سالیان گذشته اهالی به منطور استحمام از این مجموعه استفاده می کردند چون خاصیّت طبّی داشته و برای درمان بیماریهای روماتیسمی و... مورد توجّه گردشگران و اهالی منطقه وشهرستان قرار گرفته است. کوه بلقیس(تخت بلقیس)کوه بلقیس بانام محلّی " بالقز "یا" هاچاداغی"در هشت کیلومتری میراث جهانی تخت سلیمان وآتشکده آذرگشنسب در ۶۰کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب و ۲۰۰کیلومتری جنوب غربی شهرستان زنجان ، بادوقله تقریباً هم اندازه به ارتفاع های ۳۳۵۰و ۳۶۵۵متر باجذابیّت خاصّ Vشکل خود از سلسله کوههای شرق دریاچه ارومیه است که از فاصله‌ دوردستها خودنمایی می کند و درصورت صاف و آفتابی بودن هوا، از فراز قله این کوه قلل مرتفع سهند وسبلان نیز قابل مشاهده است.

" اسنوند" قدیمی ترین نام این کوه است و از لحاظ زمین شناسی به کهن ترین دوره کوه زایی یعنی پرکامبرین درحدود ۴میلیارد سال قبل مربوط است که به صورت یک سپر در منطقه برون زدگی دارد و جنس سنگهای آن" آمی بولیت" از سنگهای دگر گونی است و از دگرگون شدن سنگهای آذرین بازی مثل بازالت در گرما و فشار زیاد تشکیل شده است.

کوه بلقیس تکاب که بیشتر به خاطر همسایگی جغرافیایی ونیز قرابت باستان شناسی با مجموعه میراث فرهنگی و گردشگری تخت سلیمان شناخته شده است. به دلیل بارندگی های مداوم در طول سال و شرایط خاصّ آب و هوایی از پوشش‌ گیاهی منحصر بفرد برخوردار می باشد.

وجود دریاچه ای شگفت انگیز وکوچک بین دوقله این کوه اشراف قله این کوه بر مجموعه جهانی تخت سلیمان و دریاچه داخلی این محوطه باستانی و نیز وجود استحکامات ، ارک ها وحصارهای باستانی دوره ساسانی درقله این کوه که به " تخت بلقیس" مشهور است و بنابر روایات تاریخی برای دیده بانی ونگهبانی از مجموعه تخت سلیمان، آتشکده آذرگشنسب دوره ساسانی و قلعه ییلاقی پادشاهان ادوار مختلف ساخته شده همگی موجب اهمیّت وجذابیّت کوه " بلقیس" تکاب شده و مورد توجّه کوهنوردان از سراسر کشور قرار گرفته است.

مسجد جامع شهرستان تکاب با قدمتی بیش از صد سال، قلعه اربابی سردار افشار در شهرتکاب، قلعه اربابی سردار رشیدالدوله در ۱۳کیلومتری شهرستان تکاب در روستای دورباش پایین دست بقعه ایوب انصاری، مسجد جامع و یخچال طبیعی روستای اغولبیک، زندان برنجه، زندان نبی کندی، دژساروقورخان، آبشار زیبا و دلنواز روستای قینرجه که درسمت کوه بلقیس و شهر تخت سلیمان و۵۰کیلومتری شهرستان تکاب و چندین مکان دیگر از جاذبه های توریستی وگردشگری شهرستان تکاب به شمار می روند که در فصول مختلف سال به ویژه ایّام عید نوروز پذیرای هزاران توریست وگردشگران داخلی وخارجی از نقاط مختلف قرار می گیرند .

منبع: پرسون- تکاب- محمد علی خالقی نژاد

624703