نگاهی به موفقیت های چین در روزهای رکود جهانی؛

چین در یک دهه آینده قدرت اقتصادی اول جهان می شود

در حالی که بسیاری از کشورهای دنیا با مشکلات فراوان اقتصادی ناشی از رکود اقتصادی کرونا دست و پنجه نرم می کنند چین توانسته است با مدیریت اقتصادی مناسب در مسیر رشد اقتصادی قرار گیرد و به تازکی برای رشد 6 درصدی اقتصاد خود برنامه ریزی کند که در حقیقت رمز موفقیت این کشور در وحدت تصمیم گیری و حمایت قاطع دولت از اصلاحات اقتصادی است که طی دهه های اخیر در چین شکل گرفته است .
تصویر چین در یک دهه آینده قدرت اقتصادی اول جهان می شود

به گزارش سایت خبری پرسون، اسماعیل نامور،کارشناس ارشد اقتصادی با بیان این مطلب درباره دلایل موفقیت های چین در سال های گذشته اظهار کرد: رشد اقتصادی چین به دلیل بازسازی تخصصی صادرات و افزایش تقاضای جهانی در دوران شیوع همه گیری کووید 19 افزایش پیدا کرده و موسسات اقتصادی بین المللی نیز این رشد را تایید کرده اند.

به گفته این کارشناس اقتصادی بررسی های بین المللی اقتصاد چین نشان می دهد این کشور رشد اقتصادی خود را از ۸ درصد به ۸.۴ درصد افزایش داده و بازگشت اقتصادی ۶.۵ درصدی چین در سه ماهه چهارم سال گذشته با وجود بحران کرونا در جهان دستاوردی بزرگ و قابل‌توجه بوده است.

موفقیت چین در مهار کرونا

نامور تاکید کرد: موفقیت چین در مهار شیوع کرونا و همچنین تقویت سرمایه‌گذاری و رشد تجارت خارجی در بازگشت سریع اقتصاد چین مؤثر بوده و این کشور تنها کشوری است که با وجود پایان نیافتن کرونا سرگرم بازسازی اقتصاد کلان خود است و این مساله سبب کاهش کسری بودجه چین در سال جاری میلادی می شود .

وی با نگاهی به اقتصاد چین در 40 سال اخیر یادآور شد: از آغاز سال ۱۹۷۹ حزب کمونیست چین سیاستهای اصلاحات و درهای باز را که تنگ شیائوپنگ مطرح کرد به اجرا گذاشت و پس از اجرای سیاستهای اصلاحات و درهای باز اقتصاد ملی و اجتماعی چین موفقیت های زیادی را کسب کرده است.

این کارشناس ارشد اقتصادی ادامه داد:چین در دهه های گذشته با سیاست های بازی که داشته است توانسته زمینه توسعه سرمایه گذاری های خارجی را در این کشور فراهم کند و همین مساله جهش اقتصادی قابل توجهی را برای چینی ها رقم زده است.

امنیت بازار و آرامش اقتصادی در چین

نامور با اشاره به پرهیز چین از درگیری با کشورهای جهان تاکید کرد:شرط موفقیت اقتصادی آرامش و امنیت بازار است و چین با وجود همه چالش هایی که در ارتباط با آمریکا و اروپا داشته است اما بازهم از درگیری ها فاصله گرفته تا خیال سرمایه گذاران را راحت کند و زیمنه توسعه اقتصادی خود را فراهم کند.روشی که می تواند برای خیلی از کشورها الگو باشد تا با پرهیز از درگیری های بین المللی امنیت اقتصادی خود را تامین کنند و با استفاده از روش چین در سیاست خارجی زمینه رشد شاخص های اقتصادی خود را فراهم کنند.

به گفته وی سیاست های کمونیسیتی چین در آغاز قرن بیستم تغییرات زیادی کرد و آزادی های ویژه ای به سرمایه گذاران داده شد و همین مساله چین را در آینده ای نه چندان دور به قدرت اول اقتصاد جهانی تبدیل می کند.تا حدی که از آمریکا نیز عبور خواهد کرد.

این کارشناس ارشد اقتصادی به نقش بخش خصوصی در اقتصاد چین نیز اشاره کرد و گفت: باید پذیرفت که بیش از 80 درصد اقتصاد چین با کمک بخش خصوصی به سمت توسعه و رشد هدایت می شود و حزب حاکم این کشور با کاهش تصدی گری تلاش کرده است زمینه توسعه اشتغال را در کشور فراهم کند و البته با بهره گیری از ابزارهای مالیاتی بخش خصوصی را در توسعه اقتصادی اجتماعی و سیاسی کشور دخیل کند.

چین و قبضه بازار جهانی

به گفته نامور توسعه فناوری های نوین در چین نیز ابزار مناسبی برای قبضه بازارهای جهانی است و در حال حاضر چین در تلاش است با تولید محصولات علمی از جمله واکسن نفوذ بین المللی خود را نیز بیش از پیش تقویت کند تا زمینه توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی بالاتر هر چه بیشتر فراهم شود.

وی تصریح کرد: هر چند اروپا و آمریکا در روزهای اخیر فشارهای غیر منطقی را به چین وارد کرده اند اما واقعیت این است که غرب برای بازسازی اقتصاد آسیب دیده خود در اثر کرونا به چین نیاز دارد و ناچار است با تدبیر دیگری با چینی ها و حزب حاکم آن رو در رو شود .

نامور ادامه داد:البته نباید از موقعیت ژئوپلیتیک چین، نیروی کار ارزان،مناطق آزاد تجاری گسترده،مدرن سازی صنعت،اجرای سیاست های عملیاتی در اقتصاد و دلایلی از این دست در بررسی موفقیت های اقتصادی چین چشم پوشی کرد اما آنچه چین را امروز و در شرایط کرونا سرآمد کشورهای جهان کرده است،برنامه های هدفمند دولت چین برای توسعه بدون توجه به حاشیه سازی های بین المللی است.

وی با یادآوری سخنان شی جین پینگ، رئیس جمهور چین که در ماه نوامبر اعلام کرده بود که تولید ناخالص داخلی این کشور و درآمد سرانه آن تا 2035 دو برابر می شود اذعان کرد:این یک شعار تبلیغاتی نیست.چراکه مطالعه رویکردهای اقتصادی چین نشان می دهد برخی اصلاحات اقتصادی که چین ان را آغاز کرده می تواند چین را در دستیابی به این هدف بزرگ یاری کند.

به گفته نامور حتی بانک های بین المللی از جمله بانک آمریکا هم این پیش بینی را دور از ذهن نداشنتته و به نظر می رسد چین در کمتر از یک دهه آینده قدرت اول جهان در حوزه اقتصادی خواهد شد.

278521