تحلیلگر تحولات آمریکا در گفتگو با پرسون:

مروری بر نگاه جهانیان به قدرت دفاعی ایران/ دلایل تحریم‌های هسته‌ای و تسلیحاتی علیه کشور

هدف از اعمال تحریم‌های هسته‌ای و تحریم‌های تسلیحاتی به نظام جمهوری اسلامی ایران این است که ایران وارد بازار تسلیحات به عنوان یک بازار پر منفعت نشود. از سوی دیگر آن‌ها احساس‌ می‌کنند که ایران در سیستم دفاع موشکی به کشورهایی وابسته است و قصد دارند از طریق اعمال تحریم‌های هسته‌ای و تسلیحاتی توان موشکی ایران را پایین بیاورند.

علیرضا رضاخواه تحلیلگر تحولات آمریکا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص قدرت دفاعی ایران عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران کشوری است که در طول تاریخ بارها مورد حمله خارجی قرار گرفته است و شاید بیش‌ترین صدمات را در طول تاریخ از حملات خارجی دیده است. بنابراین یکی از فاکتورهای خیلی مهم برای هر حکومتی که بخواهد در ایران وجود داشته باشد این است که بتواند توان دفاعی خود را تقویت کند.

رضاخواه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل رویکرد مذهبی که نسبت به مسئله بازدارندگی برای دفاع از امنیت دارد و موارد دیگری که در سیستم دفاعی- امنیتی کشور وجود دارد، سال‌هاست که زیرساخت و نظام دفاعی را روی ساختار و دفاع موشکی برده و کارآمدی دفاع موشکی را بارها نشان داده است.

وی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر سیستم دفاع موشکی ایران به یک ساختار دفاع بازدارنده تبدیل شده است به گونه‌ای که دوست و دشمن بر آن اذعان دارند.

این تحلیلگر تحولات آمریکا افزود: اذعان به توانمندی ایران یک مسئله است و این‌که ایران بتواند به عنوان یک قدرت از این توانایی استفاده کند و به عبارتی اراده استفاده از قدرت مسئله دیگری است. ایران در حمله به پایگاه عین الاسد اراده خود را برای استفاده از این توان موشکی نشان داد.

دشمن در استفاده از تحریم‌ها علیه ایران ناکام خواهد ماند چرا که جمهوری اسلامی ایران در بحث تولیدات سیستم دفاعی- امنیتی کاملاً مستقل بوده و این تولیدات بومی هستند و هیچ‌کدام از این تحریم‌ها روی آن تأثیر ندارد

رضاخواه با اشاره به این‌که اراده استفاده از قدرت بسیار مهم‌تر از توان موشکی است، تشریح کرد: در توان موشکی نیز دقت موشک‌ها و نقطه‌زنی آن‌ها مسئله‌ای بود که جمهوری اسلامی آن را به خوبی نشان داد و اذعان دشمن نیز تأکیدی است بر این‌که سیستم دفاعی- امنیتی ما در رساندن پیام خود به مخاطب خاصش که فرماندهان نظامی و تصمیم‌گیرندگان اصلی سیاست‌های خارجه آمریکا و دشمنان ما به صورت گسترده، موفق بوده است.

وی بیان کرد: هدف از اعمال تحریم‌های هسته‌ای و تحریم‌های تسلیحاتی به نظام جمهوری اسلامی ایران این است که ایران وارد بازار تسلیحات به عنوان یک بازار پر منفعت نشود.

این تحلیلگر تحولات آمریکا ادامه داد: از سوی دیگر آن‌ها احساس‌ می‌کنند که ایران در سیستم دفاع موشکی به کشورهایی وابسته است و قصد دارند از طریق اعمال تحریم‌های هسته‌ای و تسلیحاتی توان موشکی ایران را پایین بیاورند.

وی خاطر نشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که قطعاً دشمن در استفاده از تحریم‌ها ناکام خواهد ماند چرا که جمهوری اسلامی ایران در بحث تولیدات سیستم دفاعی- امنیتی کاملاً مستقل بوده و این تولیدات بومی هستند و هیچ‌کدام از این تحریم‌ها روی آن تأثیر ندارد.

علیرضا رضاخواه در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال فروش سلاح به این معنا که بخواهد اصطلاحاً به عنوان یک گستراننده جنگ و فروشنده سلاح شناخته شود، نیست. ایران توانمندی‌های دیگری در حوزه تکنولوژی و در حوزه مهندسی دارد که سرآمد است و نیاز ندارد که وارد این حوزه شود.

247247

مطالب مرتبط