کارشناس مسائل سیاسی و مسائل منطقه در گفت‌ وگو با پرسون:

لزوم گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

انجام رزمایش‌های مشترک در دریای خزر، حوزه خلیج فارس و دریای عمان نشان می‌دهد که ایران و روسیه قصد دارند همکاری‌های نظامی خود را بیش از پیش گسترش دهند که این امر در مقابله با تحرکات و اقدامات تحریک‌آمیز آمریکایی‌ها در منطقه بسیار حائز اهمیت است.
تصویر لزوم گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

سید رضا میرطاهر کارشناس مسائل سیاسی و مسائل منطقه در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص مهم‌ترین اهداف سفر نظامی سرلشکر باقری به روسیه بیان کرد: سردار سرلشگر باقری در صحبت‌های خود اهداف این سفر را رایزنی در مورد مسائل منطقه و توافقات و هماهنگی‌ها به‌خصوص در مورد مسائلی نظیر سوریه برشمرد.

میرطاهر افزود: این نکته غیرقابل کتمان است که ایران و روسیه به‌ویژه پس از لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران که در اکتبر ۲۰۲۰ به پایان رسید، منافع و اهداف مشترکی در زمینه توسعه همکاری‌های نظامی به‌خصوص در بعد تسهیلاتی دارند.

وی تصریح کرد: دو کشور ایران و روسیه تاکنون در زمینه انجام رزمایش‌های مشترک، آموزش نیروها و انجام هماهنگی‌ها در سطح منطقه اقدامات مؤثری انجام داده‌اند. با توجه به این‌که ایران خواهان برخی از تسهیلات روسی به‌خصوص در حوزه نیروی هوایی است، این احتمال وجود دارد که در جریان این سفر توافقاتی در مورد همکاری‌ها و خریدهای تسلیحاتی صورت گرفته باشد. این مسئله می‌تواند در گسترش هر چه بیش‌تر همکاری‌ها بین ایران و روسیه به ویژه در ابعاد نظامی مؤثر واقع شود.

روس‌ها همواره نگران نفوذ غرب در کشورهای مستقل همسو (15 جمهوری به جا مانده از شوروی سابق) هستند و در حوزه جنوب این کشورها یعنی در حوزه قفقاز و آسیای مرکزی این نگرانی جدیت دارد و منافع مشترک امنیتی، نظامی و سیاسی ایران و روسیه در این مناطق اقتضا می‌کند که دو کشور همکاری‌های خود را در زمینه نظامی و امنیتی بیش از پیش گسترش دهند که واقعیات خارجی نیز نشانگر تکامل و تداوم این روند است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: ایران و روسیه تاکنون هماهنگی‌های زیادی در سطح منطقه‌ای داشته‌اند به‌ویژه پس از حضور نظامی روسیه در سوریه از سپتامبر ۲۰۱۵ به این سو، دو کشور همکاری‌های تنگاتنگی در زمینه مبارزه با تروریست در سوریه داشته‌اند.

میرطاهر اظهار داشت: انجام رزمایش‌های مشترک در دریای خزر، حوزه خلیج فارس و دریای عمان نشان می‌دهد که ایران و روسیه قصد دارند همکاری‌های نظامی خود را بیش از پیش گسترش دهند که این امر در مقابله با تحرکات و اقدامات تحریک‌آمیز آمریکایی‌ها در منطقه بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: این یک واقعیت غیرقابل انکار است که ایران و روسیه منافع مشترکی در سطح منطقه دارند به‌خصوص در زمینه مقابله با اقدامات مخرب غرب به رهبری آمریکا در منطقه غرب آسیا، حوزه خلیج فارس، سوریه و سایر نقاط.

این کارشناس مسائل سیاسی تشریح کرد: شکل‌گیری و تکامل همکاری‌های نظامی بین دو کشور که اکنون ابعاد گسترده‌ای نیز پیدا کرده است، یک ضرورت طبیعی است. با توجه به پیشرفت‌هایی که اخیراً در زمینه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و همچنین فعالیت بیش‌تر در اتحادیه اقتصادی اوراسیا صورت گرفته است، انتظار می‌رود که سطح همکاری‌های نظامی ایران و روسیه بیش‌تر از گذشته ارتقا پیدا کند.

سید رضا میرطاهر در پایان گفت: روس‌ها همواره نگران نفوذ غرب در کشورهای مستقل همسو (15 جمهوری به جا مانده از شوروی سابق) هستند و در حوزه جنوب این کشورها یعنی در حوزه قفقاز و آسیای مرکزی این نگرانی جدیت دارد و منافع مشترک امنیتی، نظامی و سیاسی ایران و روسیه در این مناطق اقتضا می‌کند که دو کشور همکاری‌های خود را در زمینه نظامی و امنیتی بیش از پیش گسترش دهند که واقعیات خارجی نیز نشانگر تکامل و تداوم این روند است.

367027