تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

تاریخ سیاه استعمارگری فرانسه در آفریقا و الجزایر

دوران استعمار فرانسه در آفریقا بعد از انقلاب لیبرالیسم فرانسه بود که تحت عنوان آزادی و دموکراسی و ایدئولوژی لیبرالیسم در فرانسه به وقوع پیوست. در حقیقت فرانسه حتی بعد از انقلاب آزادی‌خواهی که داشت به عنوان یک کشور استعمارگر سیاه در قاره آفریقا عمل کرد و مردم این کشور را تحت شدیدترین فشارها و قتل عام‌ها قرار داد.
تصویر تاریخ سیاه استعمارگری فرانسه در آفریقا و الجزایر

محمدرضا فرقانی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص دوران سیاه استعمار فرانسه در الجزایر و جنایت‌هایی که فرانسه در این کشور در برابر نیروهای انقلابی و استقلال طلب الجزایر مرتکب شد، گفت: دوران استعمار فرانسه در آفریقا و الجزایر یکی از سیاه‌ترین دوره‌های استعماری در طول تاریخ بشریت است که همواره از آن به عنوان یک دوره تلخ نام برده می‌شود.

فرقانی افزود: در این دوره که برای چندین دهه ادامه داشت نیروهای اشغالگر و استعمارگر فرانسوی با انجام جنایت‌های متعددی از قبیل قتل و کشتار دسته جمعی، تجاوز، شکنجه مردم، غارت اموال و دارایی‌های مردم و غارت اموال عمومی، معادن و منابع ثروت این کشورها یکی از سیاه‌ترین دوران‌های استعمار را رقم زدند.

نیروهای اشغالگر و استعمارگر فرانسوی با انجام جنایت‌های متعددی از قبیل قتل و کشتار دسته جمعی، تجاوز، شکنجه مردم، غارت اموال و دارایی‌های مردم و غارت اموال عمومی، معادن و منابع ثروت این کشورها یکی از سیاه‌ترین دوران‌های استعمار را رقم زدند

وی با اشاره به این‌که تاکنون کتاب‌های بسیار زیادی در این مورد نگاشته شده و به رشته تحریر درآمده است، بیان کرد: مقاومت مردم الجزایر در برابر نیروهای استعماری فرانسه سبب شد که فرانسه به تدریج حضور خود را در آفریقا و سایر کشورهای این قاره کم کند و نهایتاً با خفت و ذلت بالایی از این قاره خارج شود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: دوران استعمار فرانسه در آفریقا بعد از انقلاب لیبرالیسم فرانسه بود که تحت عنوان آزادی و دموکراسی و ایدئولوژی لیبرالیسم در فرانسه به وقوع پیوست. در حقیقت فرانسه حتی بعد از انقلاب آزادی‌خواهی که داشت به عنوان یک کشور استعمارگر سیاه در قاره آفریقا عمل کرد و مردم این کشور را تحت شدیدترین فشارها و قتل عام‌ها قرار داد.

وی در ادامه اظهار داشت: آنچه که برای کشورهایی نظیر فرانسه مطرح است نژاد اروپایی و نژاد برتر بودن و رفتارهای آپارتاید و نژادپرستانه است. آن‌ها آزادی، دموکراسی، ثروت و دارایی را فقط برای خودشان می‌خواهند و این گونه نیست که فرانسه و کشورهای اروپایی بخواهند آزادی، دموکراسی، ثروت، دارایی و منافع ملی را برای کشورهای دیگر به ارمغان بیاورند و نمونه بارزش آن رفتار استعمارگرانه فرانسه در الجزایر در طول سال‌های استعماری است.

محمدرضا فرقانی در پایان خاطر نشان کرد: نیروهای اشغالگر و استعمارگر فرانسوی علاوه بر غارت منابع مالی، کشتار، قتل و جنایت‌هایی که علیه مردم الجزایر مرتکب شدند، گنجینه‌های فرهنگی این کشورها را نیز به یغما برده و به موزه‌های خود منتقل کردند به همین دلیل مقامات مسئول الجزایر به دنبال باز پس گیری آن گنجینه‌ها که به عنوان گنجینه تمدنی این کشورها به غارت برده شده، هستند و می‌خواهند این گنجینه‌ها به کشورشان برگردد و در اختیار صاحبان اصلی قرار بگیرد.

244793

مطالب مرتبط