در گفت وگوی پرسون با اکبری؛ دکترای روانشناسی مطرح شد:

سرنوشت مهدکودک ها در هاله ای از ابهام

اکبری روانشناس گفت: گویا در لابه لای تغییرات غیرضروری قوانین اداری که به نوعی عادت شده، مهدکودک ها هم گم شده اند و آنانکه قبل و بعد از ابلاغ مصوبه مربوط به مهدکودک ها، هنوز در انتظار دستورالعملی مشخص جهت ثبت درخواست نشسته اند به این خلاء واقفند.

تصویر سرنوشت مهدکودک ها در هاله ای از ابهام

کردستان ـ مریم اکبری؛ روانشناس در گفت وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: بیش از چهار ماه است که متولی امر صدور مجوز مهدکودک های کشور آموزش و پرورش شده اما این تفویض تنها در حد ابلاغیه ای مبهم و مسکوت مانده است.

این روانشناس ادامه داد: در این میان عده ای بلاتکلیف به عنوان داوطلب تاسیس مهد، در کاغذبازی نقل و انتقالات همچنان دست در حنا مانده و هیچ نهادی پاسخگوی سوالات آنان نمی باشد؛ عده ای نیز تا قبل از واگذاری اختیارات از بهزیستی به آموزش و پرورش با صرف هزینه بالا و زحمت فراوان مراحل چهارگانه گزینش را طی نموده و درخواست خود را ثبت سامانه بهزیستی نموده اند، اما اکنون با ابطال گزینش قبلی همچنان سردرگم پیچ وخم های بی تدبیری مسئولان مربوطه هستند.

وی تصریح کرد: گویا در لابه لای تغییرات غیرضروری قوانین اداری که به نوعی عادت شده، مهدکودک ها هم گم شده اند و آنانکه قبل و بعد از ابلاغ مصوبه مربوط به مهدکودک ها، هنوز در انتظار دستورالعملی مشخص جهت ثبت درخواست نشسته اند به این خلاء واقفند.

اکبری بیان داشت: طی یک سالی که از شروع اپیدمی کرونا می گذرد فعالیت اکثر مهدکودک ها متوقف یا با افت شدید همراه بود و گاها به تعطیلی کامل یا ابطال مجوز خاتمه یافت که متاسفانه بهزیستی تنها به اعطای وام به صاحبان مجوزها اکتفا کرد بدون آگاهی از این مسئله که ممکن است چه صدمات جدی به کودکان وارد آید؛ در واقع ساده ترین راه که حذف صورت مسئله است را انتخاب کردند.

این روانشناس عنوان کرد: سنین سه تا پنج سالگی از نظر روانشناسی یکی از دوران بسیار مهم شکل گیری خمیرمایه وجودی کودکان است که اگر به غفلت بگذرد جبران آن دشوار و گاهی غیرممکن می باشد.

کودک در این سن با قرار گرفتن در میان همسالان در فضایی خارج از منزل و تعامل همه جانبه با دیگر کودکان، بن مایه شخصیتی اش شکل می گیرد تا بتواند با ورود به مقاطع بالاتر نقش های شخصیتی خود را به درستی در جامعه ایفا کند؛ حال اگر کودک در این سنین حساس بنابه هردلیلی از فضای غنی یادگیری بی بهره بماند، رشد هوشی، عاطفی، هیجانی و اجتماعی او به درستی شکل نخواهد پذیرفت.

اکبری در پایان سخنان خود اظهار داشت: متاسفانه طی یک سال اخیر بخاطر محدودیت های ناشی از کرونا و فشار اقتصادی، مشکلات خانواده ها افزایش یافته بالاخص در دوران محدودیت ها که خانواده ها مجبور به گذراندن وقت های طولانی تری باهم در منزل شده اند، بیشتر دچار تنش های بین فردی ناشی از خستگی روحی شده اند؛ تصور نگه داشتن کودک در سنین پیش از دبستان در فضای محدود و ممنوع خانواده ها تاسف برانگیز است و اینجاست که باید نهاد آموزش و پرورش که مدعی تربیت نوع بشر است به فکر چاره باشد و به جای پاک کردن صورت مسئله و تعطیلی های طولانی، با مدیریت صحیح و برنامه ریزی های راهبردی هم می توان در دوران سخت کرونا تعلیم و تربیت سالم و کارآمدی داشت.

آیین مهر ـ استان کردستان

234498