گزارش «پرسون» از دغدغه های تعمیر وسایل برقی؛

تعمیر یا خرید وسیله نو!

با عوض شدن شرایط اقتصادی ایرانی ها در سه سال گذشته، با بالا رفتن قیمت لوازم برقی، تعمیر آنها هم گرانتر شده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، لستفاده از لوازم برقی جزوی از زندگی روزمره ما شده است. بدون لوازم برقی، به اعتراف خیلی ها، زندگی بسیار خسته کننده است. تلویزیون، جاروبرقی، رادیو، ماشین لباسشویی از وسایل کاربردی هر خانه ای است. اما ممکن است یک روز در حین کار و یا وقتی سیم برق دستگاهتان را به برق وصل کردید متوجه شوید که دیگر کار نمی کند. همین باعث می شود روزتان تغییر کند. فکر هزینه تعمیر از یک طرف و نیاز به وسیله برقی موردنظر از طرفی دیگر امانتان را می برد. حال شما می مانید و یک وسیه خراب و فکری که باید هر چه زودتر برایش تصمیم بگیرید.

«برای افراد نیازمند، تعمیر وسایل برقی شان در این مغازه رایگان انجام می شود.» همین یک جمله بولد شده روی یک برگ ( a4) که به صورت افقی بر روی شیشه یک مغازه بزرگ که وسایل برقی هم می فروشد و هم خدمات انجام می دهد نصب شده است.

*جذب مشتری یا خیرخواهی!

داخل مغازه می روم. مرد جوانی جلو می آید و از من می پرسد که چه کاری می تواند برایم انجام دهد. از او در مورد مراجعه مردم به آنها می پرسم و اینکه برگه ای که چسبانده اند واقعا کارایی دارد؟

در جوابم می گوید:« ما از روی خیرخواهی این را نصب کردیم اما بسیاری که وضع مالی نامناسبی دارند به ما سر نمی زنند یا ما را نمی شناسند و آنهایی هم که می آیند و می بینند فکر می کنند برای جذب مشتری اینکار را کرده ایم»

«تعمیر لوازم برقی را به همه نمی توان سپرد» خانمی است که رادیو خود را به تعمیرکار داده است. می گوید اگر روزی رادیو اش را نداشته باشد؛ روزش انگار صد سال شده و ثانیه ها برایش دیر و کند می گذرند.

اگر وسایلتان خراب شود تعمیر می کنید یا عوض، کدام راه اول به ذهنتان می رسد؟ «معلوم است که دوست دارم وسیله برقی ام را نو داشته باشم چون فکر می کنم وقتی خراب شده است کار خود را کرده و عمرش به پایان است اما با افزایش قیمت های لوازم برقی، حداقل در این مدت ترجیح دادم بیایم تا رادیوام را که خراب بوده تعمیر کنم.»

اما تعمیر دردسرهای خودش را دارد. همین است که خیلی ها که تجربه تعمیر وسال برقی شان را داشته اند از تکرار این تجربه گریزانند. در دایرکت اینستاگرامم بارها به من از تجربه های بد از تعمیرکاران یا تعمیری که کرده اند گفته اند. یکی می گوید« برده ام تعمیر کردم دو روز کار کرد و دوباره خراب شده است» و دیگری می گوید که «هزینه تعمیر آنقدر گران است که یک نو بخرم بهتر است.»

سعید که 35 دارد و در سالنی برای دوستانش کار می کند می گوید « ریش تراشم خراب شده بود بردم جایی تعمیر کردم و خداروشکر هنوز هم کار می کند اما تجربه بدی از تعمیر رادیو ضبطم دارم.» تجربه سعید به 4 سال قبل بر می گردد که رادیو ضبطش را به تعمیرکاری داده و هر زمان که برای تحویل می رفته است تعمیرکار پیدا نکردن قطعه ای را بهانه می آورده است و سال به سال اضافه شده و حالا 4 سال از زمانی که سعید ، وسیله اش را به تعمیرکار سپرده می گذرد. یعنی از خیرش گذشته است. این یکی از دلایل مهمی است که خیلی ها از تعمیر وسیله برقی شان سرباز می زنند. وسایل برقی سنگین، باید در مغازه تعمیرکار مانده و شما هزینه رفت و آمد و زمانی که به آنجا رفت و آمد کنید را هم حساب کنید.

*تصمیمت بگیر

باید تصمیم خودمان را بگیریم. نو یا تعمیر؛ گرانی وسایل برقی از یکطرف و جستجوی تعمیرکار مجاز کاربلد هم از سمت دیگر، گزینه این روزهای ایرانی هاست.

به مغازه تعمیر وسایل برقی در محله نواب می روم. می گوید که سرش شلوغ است و در این چند سال اخیر، خیلی ها وسایلشان را تعمیر می کنند. تلویزیون ال ای دی بزرگی را به من نشان می دهد که شیشه اش شکسته، می گوید« پسر خانواده عصبانی شده و کنترل را به سمت تلویزیون پرتاب کرده است و حالا این تلویزیون به جای اینکه در خانه باشد اینجا پیش من است. محله نواب هم محله متوسط روبه پایینی است که درآمد مردمش کم شده است . هزینه خرید تلویزیون هم بالا رفته و به اجبارقصد تعمیر کرده اند اما اگر وسیله ای که می خواهیم پیدا شود عالی است».

« کلی وسایل خراب در خانه داریم که روز اول قصد تعمیر داشتیم و وقتی چند روز که می گذرد و کار روی کار می آید وسایل خرابمان تعدادش بیشتر و بیشتر می شود. البته اگر وسیله شان پیدا شود. چند تا از آنها وسیله هایی که می خواهند که در بازار نیست و فعلا در خانه مانده اند.»

به هر حال در صورت خرابی وسایلتان یک گزینه تعمیر است و گزینه بعدی خریدنش ولی ظاهرا گزینه دیگری هم باقی است. مهناز همکارم که او هم مانند من خبرنگار است به من از تعداد وسایل خرابی می گوید که در خانه خودشان یا دوست و آشناهایشان خبر دارد که گوشه ای افتاده و برای رفتن به تعمیرگاه لحظه شماری می کنند.

« کلی وسایل خراب در خانه داریم که روز اول قصد تعمیر داشتیم و وقتی چند روز که می گذرد و کار روی کار می آید وسایل خرابمان تعدادش بیشتر و بیشتر می شود. البته اگر وسیله شان پیدا شود. چند تا از آنها وسیله هایی که می خواهند که در بازار نیست و فعلا در خانه مانده اند.»

قصه نایابی قطعات مورد نیاز تعمیرکاران و هزینه های آنها به اضافه دستمزدها قصه خودش را دارد. خیلی از مردم هنوز وقتی وسیله خود را به تعمیرکار می سپرند قیمت خرید چند سال قبل آن را در ذهن دارند و وقتی تعمیرکار از هزینه تعمیر می گوید به قول معروف دود از سرشان بلند می شود.

البته همکارم از تجربه دیگری از بردن وسیله برقی اش پیش تعمیرکار می گوید« چند ماهی بود که یکی از وسایل خراب شده بود فکر می کردم هزینه اش زیاد می شود و یا حتی ممکن است قابل تعمیر نباشد؛ ولی وقتی به تعمیرگاه بردم خیلی زود تعمیر شد و دستمزد زیادی هم نداشت و خیلی خوشحال شدم».

تجربه مهناز آنقدر دلنشین است که دوست داریم در زمان تعمیر وسایل برقی مان، برای ما هم بیفتد. اما در هر صورت ما باید با توجه به شرایط اقتصادیمان انتخاب کنیم؛ یا تعمیر یا خرید وسیله نو و یا حتی سالها در خانه ماندن و خاک خوردن.

232432