ثبت نام یک هزار و ۸۰۰ بیمار مبتلا به «ام اس» در استان کرمانشاه/ ام اس سیستم ایمنی بدن را نشانه می گیرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از ثبت نام یک هزار و ۸۰۰ بیمار مبتلا به «ام اس» کرمانشاهی در سامانه وزارت بهداشت خبر داد.

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه، ام اس (MS) اسکلروز نوعی بیماری مزمن است که به سیستم عصبی مرکزی (مغز، نخاع و عصب‌های چشمی) حمله می‌کند. وقتی بیماری تشدید پیدا کند گاهی منجر به کوری یا فلج شدن شخص می شود. و این در حالی است که در نمونه خفیف این بیماری فقط اندام ها بی حس می شود.

هنوز علت بیماری ام اس هنوز مشخص نیست و دانشمندان بر این باورند که این بیماری به دلیل تأثیر عوامل زیست محیطی در شخصی که به صورت ژنتیکی مستعد به واکنش است، بروز می‌کند. و این عوامل زیست محیطی نیز هنوز ناشناخته هستند. با وجود اینکه هنوز روش درمانی شناخته‌شده‌ای برای بیماری ام اس وجود ندارد؛ اما سودمندی چند روش در بهبود علائم این بیماری اثبات شده است. هدف اصلی فیزیوتراپی، بازگرداندن عملکردهای بیمار بعد از یک حمله، پیشگیری از حمله جدید و جلوگیری از کارافتادگی فرد است.

بر اساس یافته ها که در بیماری ام اس، سیستم عصبی مرکزی توسط سیستم ایمنی خود فرد مورد حمله قرار می‌گیرد. بر همین اساس گفته شده است که ام اس یک بیماری خود ایمنی است.

عوامل خطر برای بیماری ام اس را بشناسیم

سن( بیشتر بین افراد 18تا 35 سال)، جنسیت، زنتیک، مصرف بیش از حد نمک و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از جمله عواملی هستند که می توانند سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث بروز بیماری‌های خود ایمنی شوند.

زنان بیشتر از مردان در معرض دچار شدن به این بیماری هستند. در مقایسه با افراد دیگر مردم اروپایی تبار، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ام اس هستند. و این در حالی است که همه نژادها می‌توانند به این بیماری دچار شوند.

نرخ ابتلا به بیماری ام اس در بین افرادی که دورتر از خط استوا زندگی می‌کنند، بیشتر است. در حقیقت ساکنان مناطق استوایی کمتر به این بیماری دچار می‌شوند.

بیماری ام اس چه علائمی دارد؟

گاهی در برخی بیماران، علائم به حدی خفیف است که تا زمان پیشرفت بیماری متوجه هیچ‌چیز نمی‌شوند. اما برخی دیگر از بیماران ممکن است در مراحل اولیه‎‌ی بیماری متوجه علائم شوند.

شایع‌ترین علائم بیماری ام اس عبارتند از:

مشکلات مثانه: ممکن است بیمار در تخلیه‌ی کامل مثانه مشکل داشته باشد و لازم باشد به طور مکرر به توالت برود. بی‌اختیاری ادرار (نیاز به رفتن به توالت به طور ناگهانی) و تکرر ادرار شبانه (نیاز مکرر به رفتن به توالت در طول شب) نیز شایع است.

مشکلات روده: یبوست عارضه‌ی شایعی برای بیماری ام اس است و گاهی اوقات می‌تواند بسیار جدی باشد.

کارکردهای شناختی: ازجمله مشکلات مربوط به حافظه، انتزاع، توجه و پیدا کردن کلمه است.

افسردگی: بیماران مبتلا به ام اس، 50 درصد احتمال ابتلا به افسردگی را دارند.

تغییرات احساسی: زمانی که برای اولین بار بیماری ام اس تشخیص داده می‌شود، ممکن است تأثیرات عمیقی بر روی فرد داشته باشد. که می‌تواند موجب تغییرات احساسی شود.

در میان علائم ام اسسردرد و از دست دادن شنوایی نیز وجود دارد.

خستگی: یکی از شایع‌ترین علائم بیماری ام اس است که حدود 90 درصد بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سرگیجه: افراد مبتلا به ام اس معمولاً سرگیجه و مشکلات عدم تعادلی را تجربه می‌کنند.

ممکن است حرکات سر باعث احساسی شبیه شوک الکتریکی شود.

بی‌حسی یا ضعف: معمولاً در یک یا چند اندام احساس می‌شود و به طور معمول در یک زمان، فقط یک طرف بدن یا فقط نیمه‌ی پایینی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درد گرفتن یا سوزن سوزن شدن برخی از نقاط بدن.

حالت انقباضی و گرفتگی عضلات: رشته‌های عصبی آسیب‌دیده در مغز و نخاع می‌توانند باعث سفت شدن عضلات و گرفتگی‌های عضلانی شوند.

لرزش: حرکات لرزشی غیرارادی نیز ممکن است رخ دهد.

مشکلات بینایی: ممکن است دوبینی و تاری دید رخ دهد. از دست دادن دید چشم می‌تواند به صورت جزئی یا کامل باشد که معمولاً در یک زمان یکی از چشم‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

تغییر در راه رفتن: طریقه‌ی راه رفتن فرد، منظور است. بیماری ام اس می‌تواند طرز راه رفتن فرد را تغییر دهد؛ زیرا عضلات بیمار ضعیف‌تر می‌شوند و این ممکن است باعث بروز مشکل تعادلی، سرگیجه و خستگی شود.


بیشتر بخوانید؛

دالاهو به عنوان «شهر ملی تنبور» ثبت ملی شد

۲۸ باند قاچاق کالا در استان کرمانشاه منهدم شد


تشخیص بیماری ام اس به دلیل اینکه تشخیص این بیماری با ارسال نمونه به آزمایشگاه و یا جمع‌آوری یافته‌های فیزیکی ممکن نیست می تواند پیچیده باشد.. پزشکان باید از چند روش برای تشخیص معیارهای بیماری ام اس استفاده کنند تا متوجه شوند که فرد به این بیماری مبتلا است یا خیر.

برای بیماری ام اس هیچ درمانی وجود ندارد. روش‌های موجود فقط بر روی متوقف کردن واکنش‌های خود ایمنی و مدیریت علائم بیماری موثر هستند.

کورتیکواستروئیدها، اینترفرون بتا 1a یا 1b، کوپاکسون (گلاتیرامر)، تایسبری با نام ژنریک Natalizumab، میتوکسانترون، عصاره شاهدانه (تتراهیدروکانابینول) وآباگیو (تریفلونومید) از جمله رایج‌ترین داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری ام اس می باشند.

دکتر روشنی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با بیان این مطلب گفت: برآورد ما این است که حدود سه هزار بیمار مبتلا به ام اس در استان وجود دارد، اما برخی از افراد به دلایلی تمایل به ثبت نام در لیست بیماران ام اس ندارند و از تعرفه ازاد استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری ام اس بیماری ایام جوانی است و بیشتر مبتلایان به این بیماری در گروه‌های سنی ۱۸ تا ۳۵ سال قرار دارند و شیوع آن در خانم‌ها نیز بیشتر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به بسته‌های حمایتی بیماران ام اس گفت: این بسته شامل خدمات دارویی و درمانی است که از جمله آن‌ها می‌توان به ۱۲ نوبت ویزیت رایگان در سال توسط متخصص مغز و اعصاب، سالیانه ۱۲۰ جلسه فیزوتراپی رایگان، هرسه ماه یک بار ازمایش رایگان و انجام ۴ نوبت «ام ار آی» رایگان در طول سال اشاره کرد.

دکتر روشنی افزود: همچنین ۷ قلم داروی بیماران ام اس تحت پوشش بسته حمایتی قرار دارد که ۵ قلم خوراکی آن کاملا رایگان و دو قلم آمپول تزریقی بیماران بستری ۹۰ درصد تعرفه رایگان دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جز نخستین دانشگاه‌هایی است که کلینیک جامع بیماران خاص را در سال ۹۸ راه اندازی کرده، گفت: این کلینیک در طبقه سوم درمانگاه بوستان (روبه روی بیمارستان امام رضا (ع)) واقع شده و بیماران مبتلا به ام اس می‌توانند به طور تخصصی از خدمات درمانی این کلینیک بهره‌مند شوند.

آسیه کرمی- استان کرمانشاه

228111