مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه:

دالاهو به عنوان «شهر ملی تنبور» ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه اعلام کرد: پس از دو سال پیگیری، شهر دالاهو امروز به عنوان «شهر ملی تنبور» به ثبت رسید.

به گزارش سایت خبری پرسون، مراسم اعطای لوح ثبت شهر‌ها و روستا‌های ملی در سال ۹۹ امروز در تهران برگزار شد، مراسمی که در آن ۲۲ شهر و روستا ثبت ملی شدند و شهر دالاهو هم یکی از شهر‌هایی بود که امروز به عنوان شهر تنبور به ثبت ملی رسید.

امید قادری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در حاشیه برگزاری این مراسم گفت: حفظ داشته‌های فرهنگی و هنری هر استان یکی از موضوعاتی است که باید نسبت به ثبت آن‌ها در مقیاس ملی و جهانی اقدام کرد.

وی افزود: سال گذشته شهر هرسین به عنوان شهر ملی گلیم به ثبت رسید و پرونده ثبت ملی شهر دالاهو نیز از دوسال گذشته در دست اقدام بود.

قادری با اشاره به ظرفیت‌های شهر دالاهو در حوزه ساخت تنبور گفت: در حال حاضر ۶۵ کارگاه ساخت تنبور در این شهر فعالیت دارند که قدمت بعضی از ان‌ها به ۷۰۰ سال پیش می‌رسد و همین ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهر دلاهو باعث شد در رقابت با سایر شهر‌هایی که در کشور در حوزه ساخت تنبور فعالیت دارند از نظر هیات داوران کامل‌تر تشخیص داده شود که نهایتا امروز دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه به اهمیت ثبت شدن شهر‌ها در فهرست شهر‌های ملی اشاره کرد و گفت: در شهر‌هایی که به ثبت ملی می‌رسند برای حمایت از صنایع دستی ردیف اعتباری به آن‌ها اختصاص داده می‌شود، همچنین از کارگاه‌ها و هنرمندان صنایع دستی در این شهر‌ها به صورت ویژه حمایت می‌شود و بازارچه‌های صنایع دستی در این شهر‌ها رونق می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت‌های وزارت میراث فرهنگی و استاندار کرمانشاه اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال برای ساخت بازارچه صنایع دستی در شهر دالاهو اختصاص داده شده که قرار است با هماهنگی هنرمندان منطقه به زودی زمینی برای احداث این بازارچه جانمایی شود.

228092