زرگر در گفت و گو با پرسون پاسخ داد؛

با حذف منابع مالی نفت از بودجه چه اتفاقی رخ می ‌دهد؟

یک کارشناس اقتصاد سیاسی با بیان این که در حال حاضر به صورت رسمی و غیررسمی نفت می فروشیم گفت: در کشورما بودجه بدون نفت محقق نخواهد شد.

خبرنگار اقتصادی پرسون گفت و گویی با علی اصغر زرگر کارشناس اقتصاد سیاسی در خصوص قطع صادرات و فروش نفت داشته که به شرح ذیل است:

علی اصغر زرگر بیان کرد: ما در بعضی کشورها ذخایر ارزی داریم بخشی از این دلارها مربوط به فروش نفت است. بودجه کشورما یک بودجه رانتی است. در گذشته بیش از 40 درصد از منابع بودجه ما به وابسته به فروش نفت بود. در حال حاضر با توجه به شرایط تحریم ها این رقم به حدود 28 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: حال اگر قرار باشد این 28 درصد که حدود یک سوم کل منابع مالی بودجه حذف شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: در صورت حذف منابع نفتی هیچ پولی نداریم. به لحاظ افزایش درآمدهای مالیاتی که اتفاقی رخ نداده است. بخش صادرات و واردات نیز درآمد مشخصی دارد و نمی توان روی این بخش هم حساب ویژه ای باز کرد.

زرگر افزود: دولت به روشی که انکار می کند می تواند ارز را با قیمتی بالاتر از رقمی که در بازار است بفروشد و درآمدزایی کند و از این طریق حفره‌های بودجه را بپوشاند. البته در این روش بار تورم و گرانی بر دوش مردم سنگینی خواهد کرد.

وی ادامه داد: وزارت نفت آمار جدیدی از میزان فروش نفت اعلام نکرده است. بر اساس آمارهای قدیمی به طور رسمی حدود 300 هزار بشکه نفت در روز می فروشیم. اما به نظر می رسد 1میلیون و 200هزار بشکه در روز آمار صادرات نفتی ما از طریق رسمی و غیر رسمی مانند تحویل کشتی به کشتی، معاوضه با کشورهای همسایه و راه های دیگر باشد.

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: نفت فروخته می شود اما نمی توان پول آن را وارد کشور کرد. کالاهای مورد نیاز به صورت پایا پای خریداری می شود.


بیشتر بخوانید؛

مالیات محقق بودجه بدون نفت در ۱۴ سال اخیر بی‌سابقه بود

کاهش وابستگی بودجه به نفت؛ از حرف تا عمل


زرگر تصریح کرد: بنابراین نمی توان این رقم بزرگ از فروش نفت را به یکباره از بودجه خارج کرد. مگر این که یک نظاماتی که در دوره های قدیم در سال های مثلا 1300-1320 در دوره رضاشاه بود اجرا شود. در این شیوه یک بودجه بدون نفت تنظیم می شد پول حاصل از فروش نفت در یک صندوقی واریز می شد و برای برخی هزینه ها مثلا خرید تسلیحات استفاده می شد.

وی گفت: می توان منابع مالی عظیم نفت را از کل بودجه قطع کرد هزینه های معمول کشور را در بودجه بدون نفت گنجاند. و منابع طرح های رسمی، صنعتی و هزینه های نظامی را از بودجه جدا کرد و از صندوقی که پول نفت در آن ذخیره شده برای این طرح ها استفاده کرد.

زرگر در پایان تأکید کرد: با همه این تفاسیر این طرح امکان ندارد در کشور ما اجرا شود.

227021