تاثیرات رفلاکس معده بر بدن

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: از پیامدهای ناگوار رفلاکس معده ایجاد تنگی مری در بدن است و موجب فساد زودرس دندان‌ها می‌شود، بروز مشکلات ریوی، فیبروز ریه، کاهش حجم ریه و تنگی نفس از دیگر عوارض دراز مدت رفلاکس معده است.
تصویر تاثیرات رفلاکس معده بر بدن

به گزارش سایت خبری پرسون، در حال حاضر حدود ۴۰ درصد افراد جامعه دچار رفلاکس معده هستند و همه افراد درجاتی از رفلاکس معده را ممکن است در طول روز تجربه کنند، اما این نوع رفلاکس برای فرد آزاردهنده نیست و یک روند فیزیولوژیک و طبیعی بدن است.

محسن شریفی با اشاره به شیوع بیماری‌های معده در افراد جامعه اظهار کرد: در حال حاضر شیوع بیماری‌های گوارشی از جمله بیماری‌های معده در جامعه رو به افزایش است و این اتفاق وابسته به علل متفاوتی است، رفلاکس معده از بیماری‌هایی بوده که امروز بیشتر مردم با آن درگیر هستند.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد افراد جامعه دچار رفلاکس معده هستند و همه افراد درجاتی از رفلاکس معده را ممکن است در طول روز تجربه کنند، اما این نوع رفلاکس برای فرد آزاردهنده نیست و یک روند فیزیولوژیک و طبیعی بدن است.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان تصریح کرد: گاهی ممکن است رفلاکس معده تکرارشونده باشد و احساس سوزش پشت جناق سینه یا سر دل اتفاق بیفتد یا اینکه فرد مزه نامطلوب و نامطبوعی را در دهان احساس کند.

شریفی با تاکید بر اینکه امروزه بیماری رفلاکس معده بسیار شایع شده و کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، گفت: این روند باعث می‌شود که بسیاری از مراجعه‌های بیماران به متخصصان گوارش به دلیل وجود رفلاکس مری و معده باشد، افرادی هستند که اسید معده آنها از معده به سمت مری بازمی‌گردد و پیامدهای بسیار بدی را دراز مدت برای بیمار به دنبال دارد.

وی در خصوص اینکه علت اصلی بروز بیماری رفلاکس معده ژنتیک است، خاطرنشان کرد: کسی که به این بیماری مبتلا می‌شود، به طور معمول زمینه ژنتیکی دارد، اما ممکن است این زمینه ژنتیکی در تمام افراد بروز پیدا نکند و بعضی از عوامل محیطی باعث شروع این حالت در فرد شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با بیان اینکه شیوه زندگی و الگوی تغذیه نامناسب افراد در زندگی باعث شیوع بیماری رفلاکس معده است، ادامه داد: یکی از الگوهای افزایش رفلاکس معده این است که افراد از سبد غذایی خانوار ایرانی دور می‌شوند و به سبک غذاهای غربی روی می‌آورند.

مصرف غذاهای کم کالری، چرب و پر فیبر در خانواده رواج بیشتری دارد و این اتفاق برای دستگاه گوارش آن‌ها مضر است و موجب بروز سرطان‌های گوارشی و شیوع بیماری رفلاکس معده می‌شود.

شریفی عنوان کرد: چاقی و اضافه وزن افراد هم امروزه رو به افزایش است، تا جایی که گسترش چاقی و اضافه وزن به کودکان هم رسیده است و این اتفاق می‌تواند یکی از عوامل در ایجاد بیماری رفلاکس معده باشد، استفاده دخانیات به خصوص شیوع مصرف قلیان در جوانان، مصرف سیگار و الکل نیز در بروز و تشدید بیماری رفلاکس معده مؤثر است.

وی با تاکید بر اینکه استرس هم در شیوع این بیماری بسیار اثر گذار است، گفت: علت زمینه‌ای بروز این بیماری کاهش قدرت دریچه بین مری و معده است که ممکن است به طور ژنتیکی به وجود آید، البته در افرادی که استرس دارند، نیز این دریچه به طور کامل قدرت خود را از دست می‌دهد و علائم بیماری رفلاکس معده تشدید می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان خاطرنشان کرد: از نظر درمانی به بیمارانی که برای کاهش رفلاکس معده مراجعه دارند، توصیه می‌شود سبک زندگی و تغذیه خود را اصلاح کنند و بسیاری از بیماران با تغییر سبک زندگی و اصلاح رژیم غذایی بهبود پیدا کرده و نیاز به دارو ندارند.

شریفی در خصوص اثرات نامناسب رفلاکس معده بر سیستم گوارشی اظهار کرد: افرادی که رفلاکس معده خود را کنترل نمی‌کنند و به آن بی‌توجهی می‌کنند، احتمال دارد دچار پیامدهای بسیار بدی شوند، افزایش سرطان مری یکی از این موارد است و شایع‌ترین علت بروز این نوع سرطان به دلیل رفلاکس طولانی مدت و کنترل نشده است.

وی اظهار کرد: بیماران باید رفلاکس معده خود را زیر نظر پزشک متخصص کنترل و درمان کنند، از جمله پیامدهای ناگوار این بیماری ایجاد تنگی مری در بدن است و موجب فساد زودرس دندان‌ها می‌شود و بسیاری از بیماران رفلاکس معده به دلیل فساد زودرس دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، بروز مشکلات ریوی، فیبروز ریه، کاهش حجم ریه و تنگی نفس از دیگر عوارض دراز مدت رفلاکس معده است.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان تصریح کرد: لازم است بدانیم افرادی که هنگام خواب زیر سر خود را بلند نگه نمی‌دارند و به شکل صاف می‌خوابند، مستعد این بروز رفلاکس معده می‌شوند و اسید وارد ریه آنها شده و بزاق افزایش پیدا کرده و قطره‌های آن وارد ریه می‌شود و حالت آسم را برای بیمار ایجاد می‌کند.

منبع: ایمنا

717676