گزارش پرسون از علل آلودگی هوای ماه‌های اخیر در تهران؛

چراغ سبز محیط زیست برای استفاده از مازوت/ پای تحریم‌ها به آلودگی هوا هم باز شد

به نظر می‌رسد اظهارات متولیان موضوع آلودگی هوا دچار تناقضاتی است که نشان از ناتوانی این مجموعه‌ها در کنترل وضعیت فعلی و دارد و بخشی از این ناتوانی فراتر از اختیارات قانونی این نهادها و وابسته به موضوع تحریم‌ها می‌باشد

به گزارش سایت خبری پرسون، در روزهای اخیر آلودگی هوای تهران و احتمال مصرف مازوت در نیروگاه‌های این استان محلی برای اظهارات ضد و نقیض مسوولان و متولیان این حوزه بوده است اما این بحث که به صورت مستقیم با سلامتی بیش از ۱۰ میلیون شهروند تهرانی در ارتباط می‌باشد تاکنون به نتیجه مشخص و مطلوبی منتهی نشده است.

این انتظار می‌رفت که با شروع فصل سرما و آغاز ماه‌های آلوده سال به علت شیوع کووید۱۹ و محدودیت های ترافیکی در پایتخت و همچنین رغبت اندک شهروندان تهرانی به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و شخصی، میزان آلودگی در کلانشهر تهران کاهش یابد اما برخلاف انتظارات و با اعلام مرکز کنترل کیفیت هوای تهران پاییز ۹۹ با ثبت رقم ۳۷ روز آلوده ۵ روز آلوده بیشتر نسبت به سال قبل داشته است.

اما در این بین مصرف یا عدم مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی استان تهران محلی برای تایید و تکذیب بین مسوولان و بحث و هشدار در بین رسانه‌ها بود خبرگزاری ایسنا با انتشار گزارشی در تاریخ ۳ دی ماه ۹۹ با عنوان «افزایش احتمال مصرف مازوت در تهران» این موضوع را به صورت آماری مورد بررسی قرار داده است.

در این گزارش عنوان شده که میزان آلاینده دی‌اکسید گوگرد که یکی از شاخصه‌های اصلی سنجش مصرف مازوت در نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی است در طی ماه‌های آبان و آذر امسال چندین برابر از میزان این آلاینده در ماه‌های مشابه سال ۹۸ و ۹۷ بوده است.

این گزارش که با استناد به اطلاعات ارائه شده توسط شرکت کنترل کیفی هوای تهران منتشر شده بود به صورت نقطه به نقطه میزان آلاینده دی اکسید گوگرد در ماه‌های آبان و آذر در سال جاری و دو سال گذشته را مورد بررسی قرار نداده است اما گزارش خود را با این سوال به اتمام رسانده که «لازم است سازمان حفاظت محیط‌ زیست و محیط‌ زیست استان تهران به عنوان دستگاه ناظر توضیح دهند که بر چه اساس تاکید کرده‌اند که تاکنون هیچ یک از واحدهای صنعتی و نیروگاه‌هایی که روی آلودگی شهر تهران تاثیر می‌گذارند، از سوخت مازوت استفاده نکرده‌اند.»


بیشتر بخوانید؛

احتمال تغییر شکل سوخت‌های صنایع حاشیه‌ای تهران وجود دارد


این سوال اشاره به اظهارات زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران دارد که چند روز قبل از آن در صحن شورای شهر گفته بود: «رئیس سازمان محیط زیست واقف است که آلودگی هوا می‌تواند تا ۶ برابر مرگ و میر کرونا را افزایش دهد. پس چرا باید ریه شهروندان را به عنوان انبارهای جدید مازوت انتخاب کنیم در حالیکه مازوت موجود در انبارها به واسطه تحریم‌ها به فروش نمی‌رسد.

چرا باید ریه شهروندان را به عنوان انبارهای جدید مازوت انتخاب کنیم در حالیکه مازوت موجود در انبارها به واسطه تحریم‌ها به فروش نمی‌رسد

در این بین اما مسوولان سازمان محیط زیست استان تهران در پاسخ به خبرنگار پرسون مبنی بر احتمال وجود سوخت نفت کوره در مراکز صنعتی و نیروگاه‌های این استان، پاسخ اصلی را در توزیع یا عدم توزیع مازوت در بین نیروگاه‌ها توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عنوان کردند.

پرسون این موضوع را از مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران پیگیری کرد. طبق اظهارات فاطمه کاهی، رئیس روابط عمومی این شرکت «با توجه به ممنوع بودن استفاده از سوخت مازوت یا همان نفت کوره در مراکز صنعتی و نیروگاه‌های کشور، هیچ سوختی از این نوع در اختیار مراکز صنعتی و نیروگاه‌های استان تهران قرار نگرفته است.»

بعد از این اظهارات، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگویی رادیویی بیان داشت: «نیروگاه‌های شرق تهران می‌توانند از مازوت استفاده کنند اما نیروگاه‌های غرب تهران به‌دلیل اینکه با وزش باد، آلودگی‌ها وارد شهر می‌شود، حتماً باید از گاز استفاده کنند.»

وی گفته بود: «دست ما در محیط زیست برای تعطیلی نیروگاه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، بسته است زیرا در این صورت با کمبودِ شدید برق مواجه خواهیم شد»

دست ما در محیط زیست برای تعطیلی نیروگاه‌هایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، بسته است زیرا در این صورت با کمبودِ شدید برق مواجه خواهیم شد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «شرایطی ایجاد شده است که هیچ کشوری هم این نفت مازوت را حتی رایگان از ما دریافت نمی‌کند.»

پیشتر آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران گفته بود: در صورت اثبات این موضوع و استفاده نیروگاه‌های تهران از سوخت مازوت در مراجع غذایی در خصوص به خطر افتادن سلامت شهروندان تهرانی طرح دعوی خواهیم کرد.

در این رابطه بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار پرسون گفت: وجود محسوس دی‌اکسید گوگرد در بین آلاینده‌های هوای تهران می‌تواند منبعی غیر از مازوت داشته باشد و این موضوع بی‌ارتباط با گازوئیل مصرفی توسط برخی از خودروها نیست زیرا استفاده از مازوت در مراکز صنعتی و نیروگاه‌ها طبق قانون ممنوع است و در صورت مشاهده تخلفاتی از این قبیل به صورت جدی با آن برخورد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران می‌تواند نسبت به اتفاقاتی که خارج از این شهر به وقوع می‌پیوندد طرح دعوی کند؟ افزود: مجموعه شورای شهر و شهرداری تهران در حوزه مسایل مرتبط با شهروندان و به ویژه آلودگی هوا مسئولیت‌هایی دارند اما در مورد میزان مصرف و نوع آلاینده سازمان محیط زیست مسئولیت مستقیم دارد.

به گزارش پرسون، به نظر می‌رسد اظهارات متولیان موضوع آلودگی هوا دچار تناقضاتی است که نشان از ناتوانی این مجموعه‌ها در کنترل وضعیت فعلی و دارد و بخشی از این ناتوانی فراتر از اختیارات قانونی این نهادها و وابسته به موضوع تحریم‌ها می‌باشد، موضوعی که شاید سیاستگذاران کلان در این حوزه می‌توانستند قبل از بحرانی شدن این مساله راه‌حل اساسی برای آن بیندیشند و اظهارات این روزهای آنها چراغ سبزی برای حل مشکلات و معضلات دیگر می‌بود نه چراغ سبزی برای مورد هدف قرار دادن سلامت عمومی مردم تهران.

گزارش از مسعود لاهوت

226126