«گیسو»؛ توله یوز ایرانی مهمان جدی پارک ملی توران

رئیس پارک ملی توران درخصوص توله یوزپلنگی که بدون مادرش سرگردان بود، گفت: این توله پس از انتقال به سایت پرورش یوزپلنگ آسیایی توسط کارشناسان مورد اعتماد سازمان حفاظت محیط‌ زیست بررسی و مشخص شد که با هیچ‌یک از یوزپلنگ‌های شناسنامه‌دار مطابقت ندارد.
تصویر «گیسو»؛ توله یوز ایرانی مهمان جدی پارک ملی توران

به گزارش سایت خبری پرسون، علی‌اکبر قربانلو رئیس پارک ملی توران اظهار داشت: در روزهای پایانی خردادماه امسال اطلاع یافتیم یک قلاده توله یوز در منطقه کلاته ملای فرومد بدون حضور مادر خود مشاهده شده است.

وی گفت: پس از اعزام به منطقه و انجام بررسی لازم متوجه شدیم این یوز به دلایل نامعلومی مادر خود را از دست داده است.

تلاش برای یافتن ردی از مادر توله یوز

رئیس پارک ملی توران اضافه کرد: پس از اتراق ۵ روزه در محل پیدا شدن این توله یوز و رصد وضعیت برای اینکه از سرنوشت مادرش اطلاع کسب کنیم و اینکه آیا توسط سگ‌های گله از بین رفته است یا عوامل محیطی، نتیجه خاصی حاصل نشد.

قربانلو خاطرنشان کرد: پس از پرس‌وجوی محلی هیچ ردی از چرای دام یافت نشد و یقین پیدا شد که مادر یوز نابالغ یا توسط شکارچیان انسان یا شکارچیان حیوان مانند پلنگ یا گرگ از بین رفته است. پس از کسب مجوز مبنی بر زنده‌گیری حیوان اقدامات اولیه صورت گرفت.

زنده‌گیری توله‌ یوز سرگردان

رئیس پارک ملی توران با اشاره به اینکه یوز نابالغ به‌شدت ضعیف شده بود و قدرت شکار هم نداشت و باید زودتر وارد عمل می‌شدیم، افزود: ابتدا قصد داشتیم از روش بیهوشی با دارت استفاده کنیم، ولی حیوان اجازه نزدیک شدن نمی‌داد.

وی عنوان کرد: پس از آن، از روش کار گذاشتن تله الکترونیکی و قرار دادن طعمه زنده ـ مانند خرگوش ـ درون تله استفاده کردیم و در ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه شامگاه بیست و هفتم خردادماه امسال موفق به زنده‌گیری این حیوان شدیم .

توله یوز شناسنامه نداشت

قربانلو ادامه داد: این توله پس از انتقال به سایت پرورش یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران توسط کارشناسان مورد اعتماد سازمان حفاظت محیط‌ زیست بررسی و مشخص شد که این توله یوزپلنگ آسیایی با هیچ‌یک از یوزپلنگ‌های شناسنامه‌دار مطابقت ندارد.

وی گفت: این یوزپلنگ نابالغ به عنوان یوز جدید ثبت شد و «گیسو» نام گرفت.

وضعیت سلامتی یوزپلنگ‌های پارک ملی توران

رئیس پارک ملی توران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سلامتی یوزپلنگ‌های پارک ملی توران و تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش بیان کرد: جدیداً اقدام به کارگزاری ۶۰ عدد دوربین تله‌ای جدید و پیشرفته در نقاط مختلف پارک کرده‌ایم و در حال پایش عکس‌ها و فیلم‌های به‌دست آمده از این دوربین‌ها هستیم که تا امروز هنوز یوزپلنگ جدید با توله جدید مشاهده نشده است.

وی تصریح کرد: با تلاش همه همکاران و گروه‌های زیست محیطی و پایش شبانه‌روزی منطقه خوشبختانه در سال ۱۴۰۳ تاکنون هیچ تلفاتی از یوزپلنگ‌ها نداشتیم و یوزپلنگ‌های پارک ملی توران در وضعیت سلامت کامل به سر می‌برند.

تخمین جمعیت یوزپلنگ آسیایی در توران

قربانلو با اشاره به رصدهای میدانی مستمر در منطقه توران برای تخمین جمعیت یوزپلنگ آسیایی گفت: اگرچه نمی‌توان به صورت دقیق اظهارنظر کرد، اما نظر شخصی من این است که در حال حاضر ۳۰ قلاده یوزپلنگ درپاک ملی توران زندگی می‌کنند، که آمار آن به‌زودی به‌صورت رسمی اعلام می‌شود.

وی همچنین از تخصیص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار جدید برای ایمن‌سازی جاده میامی - عباس‌آباد خبر داد و افزود: به‌زودی با همکاری وزارت راه وشهرسازی ایمن‌سازی باقی مسیر نیز انجام خواهد داشت.

منبع: همشهری آنلاین

705225