یک مقام مسئول در گفتگو با پرسون خبر داد؛

افزایش تولید روغن موتور در سال «جهش تولید» /هزینه تولید عامل گرانی این محصول!

یک مقام مسئول درباره افزایش قیمت روغن موتور گفت:« 4 شرکت تولید کننده روغن موتور در کشور وجود دارد که در 7 ماه نخست سال جاری این 4 شرکت توانسته اند 22 درصد افزایش تولید روغن نسبت به سال گذشته داشته باشند و جهش تولید که مقام معظم رهبری در ابتدای سال عنوان کرده اند را به مرحله اجرا درآورند.»

«مهران حیدری » بازرس انجمن پالایشگاه های روغن سازی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون گفت:« در حال حاضر روغن موتور 40 درصد با افزایش قیمت مواجه شده این در حالی است که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باید بیش از این میزان افزایش قیمت را در نظر می گرفتند، دلایل گوناگونی برای افزایش قیمت در روغن وجود دارد، به طور نمونه ماده لوبکات که جزء اصلی و ماده اولیه تولید روغن موتور به حساب می آید سال 98 در هر لیتر 3هزار و 800 تومان بوده که در سال 99 این ماده به 8 هزار و 300 تومان یعنی حدود 118 درصد افزایش قیمت داشته است.»

او ادامه داد:« نرخ افزودنی روغن در هر لیتر در سال گذشته 38 هزار تومان بوده که در سال جاری 61 هزار تومان شده یعنی حدود 60 درصد افزایش قیمت نیز در مواد مورد نیاز تولید روغن صورت گرفته است، همچنین 130 درصد افزایش قیمت در محصولات بسته بندی شامل بطری، ورق، نایلون، کارتون و... نسبت به سال گذشته رخ داده است ، البته بشکه آهنی 200 لیتری این روزها 700 هزار تومان معامله می شود این در حالی است که این بشکه 140 هزار تومان خریداری می شد.»

ارز ارتباط مستقیمی با تولید روغن موتور دارد، چرا که 80 درصد تولید روغن نیازمند خرید مواد از خارج کشور است که با افزایش قیمت ارز این کالا نیز به مراتب با افزایش قیمت مواجه خواهد شد، همچنین در دو سال گذشته در مجموع 40 درصد حقوق کارگر گران شده است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در باره اینکه چه میزان افزایش قیمت موجب رضایت تولید کننده است یا اینکه راهکاری وجود ندارد که افزایش قیمت رخ ندهد در این حال تولیدکننده با ضرر مواجه نشود؟ گفت:« باید 130 درصد در روغن های خودروهای دیزلی و 70 درصد برای سایر خودروها افزایش قیمت به وجود آید که متاسفانه 40 درصد افزایش قیمت در نظر گرفته اند و عنوان کردند مازاد تولید را صادرات کنید و ارز حاصل از صادرات جبران افزایش قیمت داخل شود، این در حالی است که صادرات به راحتی امکان پذیر نیست، صادرات روغن موتور تولید داخل نسبت به سال گذشته افت داشته است علت این امر این نیست که محصول ما کیفیت خوبی ندارد، موضوع مربوط به برند است شرکت خارجی بازار همسایگان را به دست آورده اند.»


بیشتر بخوانید:

بیش از ۱۶ هزار لیتر روغن موتور احتکار شده در جهرم کشف شد

احداث پالایشگاه یک مطالبه جدی است


«حیدری»خاطرنشان کرد:« ناگفته نباشد قیمت برند های خارجی از برند های داخلی 20 درصد ارزان تر است و این عوامل رقابت را برای صادرات سخت کرده است، البته در برخی از فرآورده های روغنی صادرات صورت می گیرد، تنها راه حمایت از کارخانه های تولید روغن موتور در نظر گرفتن ارز دولتی است؛ در حال حاضر چون شرکت های تولید روغن موتور نهادی هستند وظیفه اجتماعی شان را برای تولید در نظر گرفته اند و به نوعی سعی کردند در بازار تولید ماندگار شوند، اما اگر این شرکت ها حمایت نشوند و افزایش قیمت مواد اولیه مجددا در سال آینده صورت بگیرد قطعا شرکت های تولید روغن موتور رو به ورشکستگی خواهند رفت.»

بازرس انجمن پالایشگاه های روغن سازی ایران افزود:«4 شرکت تولید کننده روغن موتور در کشور وجود دارد که در 7 ماه نخست سال جاری این 4 شرکت توانسته اند 22 درصد افزایش تولید روغن نسبت به سال گذشته داشته باشند و جهش تولید که مقام معظم رهبری در ابتدای سال عنوان کرده اند به مرحله اجرا د آورند، همچنین 24 درصد رشد توزیع روغن و فروش آن دربازار داخلی نسبت به سال گذشته رخ داده است.»

گفتگو از: محمد خادمی

224881

مطالب مرتبط