«مصطفی هاشمی طبا» در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

صادرات موتور محرک صنعت

کشورمان زودتر از کشورهایی که امروزه خود را یک کشور صنعتی می دانند وارد حوزه صنعت شد، اما دلایلی مانند جنگ تحمیلی، تحریم ها و بی مدیریتی برخی از مسئولان موجب شد که برخی از صنایع در کشورمان از کشورهای دیگر عقب بیفتد.

به گزارش سایت خبری پرسون، برخی بر این باورهستند که عدم وجود کالاهای خارجی در داخل موجب شده تا بازار به شکل انحصاری در اختیار تولید کنندگان داخلی قرار بگیرد و به دلیل نبود رقیب تولید کنندگان داخلی تحرک شان برای افزایش کیفیت و تنوع محصول کاهش یابد و این عامل عقب ماندگی در توسعه صنایع شده است؛ گرچه « سید مصطفی هاشمی طبا» وزیر صنایع دولت ابتدایی انقلاب در گفتگو با خبرنگاراقتصادی پرسون راهکار توسعه صنایع را رقابت با کالا های خارجی می داند، اما نه از طریق واردات بلکه صادرات کالای تولید داخل را موتور محرک صنعت عنوان می کند.

او در این باره می گوید:« هیچ صنعتی نمی تواند پیشرفت کند جز اینکه خودش را در رقابت ببیند، متاسفانه در ایران معنی رقابت در صنایع را متوجه نشده ایم و تصور می کنیم با واردات می توانیم رقابت ایجاد کنیم در صورتی که در صادرات کالا است که کالای تولید داخل می تواند با رقبای خارجی رقابت کند و حتی از کالاهای تولیدی مشابه دیگر کشورها بالاتر قرار بگیرد، در سال های گذشته در ایران نفت به فروش می رفت و دلار به دست آمده از نفت را در اختیار صنعت خودروسازی قرار می دادیم در حالی که خود خودرو سازی باید ارز مورد نیازش را تامین کند؛ بنابراین اگر در صنعت خودرو صادرات مان را تقویت می کردیم با این اقدام ارز مورد نیاز صنایع خودروسازی تامین می شد و از سوی دیگر صنعت خودروسازی در رقابت با رقبای خارجی خود قرارمی گرفت و تلاش می کرد محصولات تولیدی اش را با کیفیت بیشتر تهیه و تامین کند.»

اگر می بینیم این روزها کشورهایی مانند ژاپن و کره در صنعت خودروسازی پیشرفت کرده اند به این دلیل است که صادرات محصولات خودروسازی شان را تقویت کرده اند و این روزها حرفی در بازار خودرو دنیا برای گفتن دارند و آنها با چشم انداز وارد بازار شده اند

وزیر سابق صنایع در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه برخی ازتولید کنندگان و صنعتگران عنوان می کنند که مواد اولیه مانند فولاد را کارخانه های تولید کننده داخلی قیمت آن را بر اساس ارز در نظر می گیرند و به نوعی تولید کننده داخلی را برای فروش کالا همانند مشتری خارجی می دانند و یا اینکه قیمت فولاد را براساس قیمت بورس در نظر می گیرند، برای حل این موضوع چه باید کرد؟ می گوید:« نخستین مشکل از وزارتخانه صمت است، چرا که 3 وزارتخانه در یک وزارتخانه ترکیب شده و این وزارتخانه هم این روزها تنها به واردات کالا مشغول است و به نوعی وزارت صمت تبدیل به وزارتخانه واردات محصولات غذایی شده است و ثبت سفارش، ترخیص کالا، تخصیص ارز و... را باید انجام دهد و به نوعی تمامی وقت این وزارتخانه را این کارها گرفته و به عبارتی وقت دیگری باقی نمی ماند که به امور صنعتگران دیگر حوزه ها اختصاص یابد و این موضوع باعث می شود بین فولادگران و صنعتگران روابط مناسبی برقرار نشود؛ دومین مشکل برمی گردد به برخی از شرکت های صنعتی که سهمیه فولاد دارند و اقدام به فروش سهیمه فولاد خود در بازار آزاد می کنند.»


بیشتر بخوانید:

چرا در صادرات خودرو موفق نیستیم؟

علت درجا زدن صنعت خودرو در تولید و صادرات


او به وضعیت کشاورزی در کشور نیز اشاره می کند، می گوید:« متاسفانه در زمینه کشاورزی آن طور که باید توسعه پیدا نکرده ایم، کشور به نوعی به یک مصرف کننده تبدیل شده است و تمامی ثروت های زیر زمینی را از بین می بریم، به طور نمونه آب های زیر زمینی را تخلیه می کنیم، تالاب ها را خشک می کنیم ، رودخانه ها را آلوده می کنیم، بخشی از زمینی ها را شور کرده ایم و دشت ها نشست کرده است، به نوعی باید بگویم که کشور را داریم مصرف می کنیم، هر وقت توانستیم با تکنولوژی کشاورزی کنیم آن وقت می توانیم بگویم کشاورزی انجام می دهیم، در حال حاضر با این مدل کشاورزی کشور را با دست خودمان از بین می بریم.»

آن طور که « هاشمی طبا» می گوید:« تولیدمان بسیار کمتر از آن چیزی است که در توان و پتانسیل کشور وجود دارد و این کمبود تولید به دلیل نبود تکنولوژی کشاورزی است، جالب اینجاست که تولید محصولات تراریخته در کشور ممنوع است، اما اجازه واردات آن به کشور ممنوع نیست، اگر این محصول برای سلامت جامعه مضر است پس چرا میلیون ها تن از این نوع کالاها وارد کشور می شود.»

هاشمی طبا در پایان گفتگو در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نامزد می شود؟ می گوید:« نه.»

گفتگو از: محمد خادمی

224661