پرسون گزارش می دهد؛

بودجه سال آینده میراث شوم دولت روحانی برای دولت بعدی

اقتصاد دانان بودجه سال آینده را غیر واقعی، خوش بینانه  و مخرب اقتصاد کشور می‌دانند.

به گزارش سایت خبری پرسون، دولت دوازدهم در آخرین سال استقرار در قوه مجریه لایحه بودجه سال 1400 را بدون حضور رییس جمهور برای تصویب به مجلس ارسال کرد. از زمان دریافت لایحه بودجه در مجلس انتقادات فراوانی به بودجه از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی وارد شده است.

کارشناسان بر ناکارآمدی بودجه، کسری بودجه و خالی شدن خزانه در سال آینده تاکید می کنند و معتقدند بودجه سال آینده میراث شوم دولت روحانی برای دولت بعدی خواهد بود.

با وجود رکود تورمی در اقتصاد ایران هیچ اصلاحی برای بهبود کیفیت زندگی مردم در لایحه بودجه پیش بینی نشده است. مبلغ یارانه های نقدی و معیشتی، وام ازدواج همچنان ثابت است.

بودجه غیر واقعی و خوش بینانه است

به گفته اقتصاددانان منابع در نظر گرفته شده در لایحه بودجه برای درآمدزایی غیر واقعی است. دولت در بودجه 1400 فروش روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت را پیش بینی کرده است که با وجود تحریم های نفتی ایران این رقم محقق نخواهد شد. دولت به جای این که به درآمدهای غیرنفتی اتکا کند مانند مالیات همچنان اصرار بر درآمدهای نفتی آن هم با قیمت هر بشکه 40 دلار دارد. با وجود تحریم های فعلی صنعت نفت فروش و درآمدزایی از نفت چگونه امکان پذیر خواهد بود؟ علاوه بر این این پیش بینی از فروش نفت با شعارهای دولت مبنی بر اتکا به درآمدهای غیر نفتی در بودجه در تناقض است.


بیشتر بخوانید؛

مبلغ پیش بینی شده در بودجه برای خرید واکسن کرونا چقدر است؟

منابع درآمدی دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ از کجاست؟


بورس قتل گاه سرمایه های مردم در سال آینده

با وجود افت شاخص بورس و بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه، دولت 95 هزار میلیارد درآمد از بازار سرمایه پیش بینی کرده است. این یعنی سال آینده نیز مانند سال جاری بورس قتل گاه سرمایه های مردم خواهد بود. ضمن اینکه دولت حدود 70 هزار میلیارد تومان نیز فروش اوراق سلف نفتی را در نظر گرفته است که باز این تححق این فروش امکان پذیر نیست. البته بعید به نظر می رسد بار دیگر مردم در دام سرمایه گذاری در بازار سرمایه بیفتند و کسری بودجه دولت را تامین کنند.

تورم همچنان گریبانگیر سفره های مردم است

دولت تورم هدف گذاری شده برای بودجه 1400 را 22 درصد پیش بینی کرده است. که باتوجه به درآمد ها و هزینه‌ها رقم واقعی تورم بیش از این خواهد بود.

حذف دلار 4200 تومانی در سال آینده

دولت در لایحه بودجه پیشنهادی خود اقدام به حذف دلار 4200 تومانی و جایگزینی دلار 11500 تومانی کرده است. با این اقدام دولت سوالی که مطرح می شود این است که با دلار 4200 تومانی افزایش بی‌رویه قیمت ها رخ داد حال با سه برابر شدن نرخ ارز چه بلایی بر سر زندگی مردم خواهد آمد. البته تا زمان آشکار شدن تاثیرات لایحه بودجه دولت فعلی سرکار نخواهد بود تا پاسخگوی مردم باشد.

ناکارآمدی بودجه، تحریم ها و مشکلات نقل و انتقال ارز و همچنین پیامدهای شیوع ویروس کرونا همه دست به دست خواهند داد تا سال سخت معیشتی در اقتصاد و زندگی مردم ایران رقم بخورد.

البته باید منتظر ماند و دید مجلس چه اصلاحات و برنامه‌ای برای تصویب لایحه بودجه در سر دارد. با توجه به مواضع نمایندگان مجلس احتمال رد کلیات بودجه بعید به نظر نمی رسد و قابل پیش بینی است.

223748