علی‌طیب‌نیا چگونه تورم را تک‌رقمی کرد؟

فرمانده اقتصادی ستاد پزشکیان کیست؟

ورود علی طیب نیا به عرصه‌ی انتخابات و حمایت وی از مسعود پزشکیان، با موجی از واکنش افکار عمومی و کارشناسان همراه بود.
تصویر فرمانده اقتصادی ستاد پزشکیان کیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، علی طیب نیا، مردی است که در دولت یازدهم به ساختمان قدیمی وزارت امور اقتصادی و دارایی در باب همایون راه یافت و بر صندلی وزارت تکیه زد. او در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در قامت مشاور عارف، کاندیدایی که در روزهای پایانی رقابت‌های انتخاباتی به نفع حسن روحانی کنار رفت در صفحه‌ی تلویزیون ظاهر شد.

طیب نیا در فضای کارشناسی ایران به عنوان یک استاد دانشگاه شناخته می‌شد. استادی که پایان‌نامه‌اش مرتبط با تورم بود و نظریات متعددی را در خصوص مهار تورم ارئه داده بود. او پیش از تشکیل دولت یازدهم به تیم حسن روحانی پیوست و با تشکیل دولت یازدهم در قامت وزیر امور اقتصادی و دارایی در کابینه حضور یافت.

طیب‌نیا پیش از وزارت چه کرد؟

علی طیب‌نیا، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. طیب نیا در سال ۱۳۷۲ دکتری تخصصی خود را با موضوع رساله "تورم ساختاری در ایران" از دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران دریافت کرد و در ادامه در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران به تدریس مشغول شد.

وی از سال ۱۳۷۳ به عنوان دبیر کمیسیون اقتصاد دولت وارد کار اجرایی در سطح کلان اقتصاد ایران شده‌ است. تخصص وی در حوزه‌های بخش عمومی، پول، سیاست‌های پولی، سیاست‌های مالی و مالیاتی و برنامه‌ریزی اقتصادی است. طیب‌نیا تا سال ۱۳۸۴ به طور پیوسته به عنوان دبیر و نیز مشاور کمیسیون اقتصادی دولت بود.

همزمان وی در سال ۱۳۷۶ به عنوان معاون طرح و بررسی (امور اقتصادی) معاون وقت رییس جمهور در امور اجرایی کار خود را آغاز کرد و کلیه مسئولیت‌های اقتصادی معاون اجرایی رییس جمهور را در آن دوران بر عهده گرفت، یکی از مهمترین این مسئولیت‌ها دبیری ستاد تنظیم بازار به عنوان یکی از ارکان تصمیم گیری در حوزه اقتصادی بود که در خصوص تامین مایحتاج و کالاهای اساسی و مصرف روزمره مردم و نیز تامین مایحتاج واحدهایی که کالاها و مواد غذایی تصمیم می‌گرفت. در سال ۱۳۸۴ او به عنوان معاون امور اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی (سازمان برنامه و بودجه) بر مسئولیت اقتصادی در نهاد مدیریت کلان کشور تکیه زد .

ورود به کابینه‌ی یازدهم چگونه رقم خورد؟

طیب نیا خود در برنامه‌ای تلویزیونی روایتی از چگونگی شکل‌گیری تیم اقتصادی دولت یازدهم به ریاست حسن روحانی ارائه داده است . وی همان زمان درباره‌ی ترکیب تیم اقتصادی کابینه گفت: در دولت یازدهم از ابتدا قرار شد هماهنگی و انسجام مبنای تشکیل کابینه قرار بگیرد. قبل از اعلام نتیجه انتخابات کارگروه اقتصادی آقای روحانی با حضور حدود ۱۵ کارشناس از طیف‌های مختلف سیاسی کشور در دفتر مرکز تحقیقات استراتژیک تشکیل شد و توافق کلی روی منشا مشکلات صورت گرفت که این توافق مبنای تشکیل ستاد اقتصادی دولت تدبیر و امید قرار گرفت. بدون داشتن انسجام و هماهنگی تیم اقتصادی دولت موفق نخواهد بود. دولت یازدهم دارای تیم اقتصادی منسجمی است.

طیب نیا در حالی بر صندلی وزارت امور اقتصادی و دارایی تکیه زد که ۵۳ سال داشت و عنوان جوان‌ترین وزیر کابینه را از ان خود کرده بود . او در جلسه رای اعتماد با به دست آوردن ۲۷۴ رای مثبت در صدر فهرست وزیرانی قرار گرفت که بالاترین رای را در تاریخ جمهوری اسلامی داشتند.

طیب نیا یادآور کدام دوره از اقتصاد ایران است؟

او در دوره‌ی چهارساله‌ی وزارت خود دستاورد قابل ملاحظه‌ای را در حوزه‌ی مهار تورم داشت . کسی که پایان‌نامه‌اش را در باب تورم نگاشته بود در عمل نیز نشان داد که قادر به استفاده از اموزه‌های علمی خود است. ایران در سال‌های گذشته همواره با تورم دو رقمی موجه بوده است. در فاصله‌ی چهل و پنج سال اخیر تنها در سه سال تورم ایران تک رقمی شد. یک بار در سال ۱۳۶۴ نرخ تورم به ۶.۴ درصد رسید و دو بار دیگر در دوران وزارت علی طیب‌نیا در دوره‌ی ریاست جمهوری حسن روحانی نرخ تورم تک رقمی شد.

دولت یازدهم اتفاقا در شرایطی در پاستور مستقر شد که تورم به بحرانی جدی برای اقتصاد ایران بدل شده بود . نرخ تورم ایران در سال ۱۳۹۲ به ۳۴.۷ درصد افزایش یافته بود . سال پیش از آن یعنی در سال ۱۳۹۱ نیز نرخ تورم بالاتر از سی درصد برآورد شد. در اولین سال استقرار دولت یازدهم نرخ تورم تا محدوده‌ی پانزده درصد کاهش یافت . در سال پس از آن یعنی در سال۱۳۹۴ نرخ تورم به حدود یازده درصد رسید اما در دو سال پیاپی، یعنی در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ نرخ تورم در محدوده ۹ درصد براورد شد که اتفاق بسیار مهمی برای اقتصاد ایران تلقی می‌شود .

در شرایطی که نرخ بالای تورم در سال‌های اخیر اقتصاد ایران را بسیار آزار داده است، حضور علی طیب نیا، مردی که دو سال پیاپی توانست تورم را به محدوده‌ی ک رقمی وارد کند، با واکنش افکار عمومی همراه شده است. باید دید آیا قرار است طیب‌نیا بار دیگر نسخه‌ای تازه برای تورم دیرپای ایران بپیچد؟

منبع: خبرآنلاین

694755