رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت:

‍ توسعه و ایجاد باغات استان با ۵۵۰ هزار اصله نهال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: قطعا با این طرح در بحث کشاورزی  پیش خواهیم افتاد تا خسارات آتش سوزی ها، قطع خودسر درختان، ایجاد جاده ها در مسیر های جنگلی طبیعی، خشکسالی و کمبود های ابزاری را جبران خواهیم کرد. هدف ما احیای بافت جنگلی سرسبز لرستان و حمایت از باغداران استان است. برای احداث باغات جدید و احیای باغات قدیم حدود ۵۵۰ هزار اصله نهال داریم

اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: اگر به تاریخ لرستان نگاهی کنید در موضوع باغات و سرسبزی لرستان با دومین شمال ایران ( خطه شمالی حاشیه خزر ) روبرو می شوید لرستان از دیرگاه سرسبز و در پوشش جنگلهای بلوط بوده و شهر (بروجرد) را از سرسبزی ( منچستر ایران ) می نامیدند، اما متاسفانه درحال حاضر آتش و سودا گران ذغال بلوط اراضی جنگلی لرستان را به نفس های آخر رسانده اند.

حسنی مقدم افزود: ما برای احیا و توسعه باغات و اراضی جنگلی نیاز به کاشت نهال در اراضی شیبدار، احداث باغات جدید و احیای باغات قدیم حدود ۵۵۰ هزار اصله نهال داریم. قطعا باید این تعداد را سال به سال ارتقا دهیم تا به سی سال پیش ازنظر سرسبزی و باغات برسیم. قطعا با این طرح در بحث کشاورزی پیش خواهیم افتاد تا خسارات آتش سوزی ها، قطع خودسر درختان، ایجاد جاده ها درمسیر های جنگلی طبیعی، خشکسالی و کمبود های ابزاری جبران را خواهیم کرد. هدف ما احیای باففت جنگلی سرسبز لرستان و حمایت از باغداران استان است.

وی تصریح کرد: تهیه نهال مورد نیاز استان لرستان از نهالستان‌های دارای مجوز استان و خارج از استان تحت نظارت کامل اعضای کمیته فنی نهال استان انجام خواهد شد.


بیشتر بخوانید؛

برداشت انگور از باغات شهرستان کوار


رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: با توجه به استقبال باغداران از گونه‌های خشکبار شامل گردو، بادام، پسته، پکان و… برنامه ریزی استان به شکلی است که نهال این گونه‌ها توسط تولیدکنندگان مجوزدار به اندازه کافی تأمین شود. اگر بتوانیم بانک نهال را به صورت ویژه و اختصاصی از گونه های ممتاز لرستان در دشت های حاصلخیز لرستان مثل ( سیلاخور ) تشکیل دهیم درسالهای آینده قطعا در این زمینه پیشرفت خواهیم کرد. نباید به چند نهال اکتفا کنیم این عدد را باید به ۸۸۰ هزار اصله نهال در سال آتی برسانیم.

حسنی مقدم گفت: نظر به توسعه کشت گیاهان دارویی در استان لرستان دریافت مجوز تولید نشاء گیاهان دارویی در دستور کار این سازمان قرار دارد.

اسفندیار حسنی مقدم در پایان از نبود حمایت ها گفت: متاسفانه حمایت در لرستان نیست البته باید تذکر بدهم نه تنها در بحث کشاورزی بلکه در تمام قسمت ها با کمبود حمایت، بودجه و اختلافات کورکورانه بین مرکز و دیگر شهرستانها هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: جوانان خوبی در دانشگاه های کشاورزی استان داریم که با طرح ایده هایشان می شود برخی از مشکلات را حل کرد اما کسی آنهارا حمایت نمی کند و به ایده هایشان توجهی ندارد. ما می توانیم با احیای بافت طبیعی خود و تبلیغ درست آن در امر جذب توریسم هم فعالیت کنیم.

حسنی مقدم افزود: ای کاش بعضی از مسئولین قدری دلشان بحال این مردم بسوزد چراکه این ملت با این تاریخ غنی شایسته این شرایط نیست. ما اگر به رسوم خود و تجارب تاریخی نیاکانمان در تمام زمینه های اجتماعی، فرهنگی، فنی، کشاورزی سازندگی رجوع کنیم قطعا پیشرفت خواهیم کرد؛ این را من نمی گویم این را تاریخ گواهی می دهد که ایرانیان سرآمد تاریخ در تمام عرصه ها بوده اند.

مهدی بیرانوند روژمان- استان لرستان

223655